خانه » جدیدترین » اقداماتی برای بالا بردن امنیت حافظه های جانبی

اقداماتی برای بالا بردن امنیت حافظه های جانبی

یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷   شماره ۱۰۱۹

***

علی اصغر زارعی
کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی مهندسی فناوری و اطلاعات

***

امروزه استفاده از حافظه های جانبی مثل مموری کارد، یو. اس. بی و هارد اکسترنال بسیار رایج است. حتما بسیاری از شما از این ابزارها برای نگهداری یـا جا به جا کردن اطلاعات مهم یا غیر مهم خود استفاده می کنید. بسته به اهمیت محتوای حافظه های جانبی، بحث امنیت این ابزارها مهم تر می شود و نباید از آن غافل شوید. باید در نظــر داشته باشید که اتصال حافظه های جانبی به کامپیوترهای مختلف می تواند خطرناک باشد؛ مخصوصا اگر شما حافظه را به سیستم آلوده وصل کنید یا خود حافظه آلوده باشد. معمولا حافظه های جانبی مثل مموری کاردها و هاردهای اکسترنال در صدر جدول منتقل کنندگان ویروس و بد افزار به کامپیوترهای مختلف هستند. چرخه انتقال به این شکل است که ابتدا مثلا حافظه «USB» آلوده، به کامپیوتری وصل می شود و آن را آلوده می کند، بعد، آن کامپیوتر همه فلش هایی را که به آن وصل می شود را آلوده می کند وآن فلش ها هم ویروس ها و بد افزارها را به سیستم های دیگر منتقل می کند.
اقدام اول: مقابله با چرخه انتقال ویروس و بدافزار بسیار ساده است؛ فلش دیسک های نا آشنا را صرفا از روی کنجکاوی به دستگاه متصل نکنید و همیشه پس از اتصال حافظه های جانبی به سیستم، محتوای آن ها را با آنتی ویروس چک کنید.
اقدام دوم: وقتی یک فلش را به سیستم متصل می کنید، پیغامی برای باز شدن خودکار آن نمایان می شود که به احتمال بسیار زیاد آن را دیده اید. توصیه می کنیم اجرای خودکار یا Auto play حافظه را متوقف کنید. برای انجام این کار در ویندوز ۱۰ به این روش عمل کنید: روی منوی Start کلیک و گزینه Settings را انتخاب کنید. بعد به بخش Devices رفته و از سمت چپ، روی گزینه Auto play کلیک کنید. حالا Auto play را خاموش کنید.
اقدام سوم: سرقت یا گم شدن، جدی ترین تهدید برای حافظه های جانبی است؛ اتفاقی که می تواند به از دست رفتن اطلاعات شما منجر شود یا آن ها را در دسترس افراد ناشناس قرار دهد. برای جلوگیری از دسنرسی احتمالی افراد ناشناس به اطلاعاتتان، حتما آن ها را رمزگذاری کنید. شما می توانید از طریق قابلیت Bitlocker در ویندوز ۱۰ یا با استفاده از Aescrypt این کار را انجام دهید.
قابلیت Bitlocker Drive Encryption روی فلش مموری و هارددیسک،یک پسورد یا رمز امنیتی می گذارد. تا دسترسی دیگران به اطلاعاتتان را غیرممکن سازد. برای این کار ابتدا کارت حافظه خودتان را به لپتاب یا کامپیوتر متصل کنید و یادتان باشد که تا پایان کار، آن را جدا نکنید. در منوی جستجو کلمه Bitlocker را تایپ و بعد آن را کلیک کنید. بعد در پنجره جدید، گزینه Turn on Bitlocker را انتخاب کنید.
پنجره ای با عنوان Choose how to unlock your drive at start up باز می شود. در این پنجره، نحوه باز کردن قفل درایو را انتخاب کنید. گزینه اینتر پسورد را انتخاب و یک رمز عبور در هر دو پنجره وارد کنید. دقت کنید که رمز عبورتان باید بیش از ۸ کاراکتر باشد. در پنجره بعدی به چهار روش می توانید یک نسخه پشتیبان از رمز عبورتان تهیه کنید. بعد از انجام این کار، روی کلید Next کلیک کنید تا به پنجره بعدی بروید، در پنجره جدید دو گزینه مشاهده می کنید، گزینه اول مشخص می کنید که Bitlocker تمام فضای کارت حافظه، شامل فضای خالی و فایل های موجود، را رمزگذاری کند، اما گزینه دوم فقط فایل های موجود در کارت حافظه رمزگذاری شوند و نه فایل هایی کـه در آینـــده اضافه می کنید. بعد از انتخاب روی کلید Nextکلیک کنید.در صفحه بعدی گزینه Bitlocker System Check Run را انتخاب کنید و روی کلید Continue کلیک کنید. بعد یک پیام به شما نمایش داده می شود که از شما می خواهد سیستم تان را Restart کنید تا عملیات رمزگذاری انجام شود.
اقدام چهارم: اگر می خواهید یک فلش دیسک یا حافظه را دور بیندازید یا هدیه بدهید، محتوای آن را طوری پاک کنید که امکان بازیابی اطلاعات پاک شده وجود نداشته باشد. من دو راه به شما پیشنهاد می کنم، اول اینکه شما از نرم افزارهایی مثل Ccleaner برای پاک کردن فایل های خود استفاده کنید؛ چرا که نرم افزارهایی مثل Ccleaner، پاکسازی کامل و دائم انجام می دهند و امکان بازیابی اطلاعات را از کاربران می گیرند. و مورد دوم زمانی که اطلاعات را از روی هارد پاک می کنید و اطلاعات دیگری جای آن کپی می کنید، این کار باعث می شود تا دسترسی به اطلاعات پاک شده را از کاربر یا افراد دیگر بگیرد.
اقدام پنجم: محافظت در برابر درج داده یا «write Protection »
برخی فلش دیسک ها یا کارت های حافظه دکمه کوچکی دارند که با فشار دادن آن، صرفا برای خواندن محتوا، می شود از آنها استفاده کرد. مثلا شما روی کارت حافظه تان تعدادی فایل پی دی اف دارید که صرفا می خواهید در کامپیوترهای دیگر مطالعه کنید. پس لزومی ندارد کامپیوتر میزبان محتوا و اطلاعاتی به کارت حافظه شما اضافه کند. این دکمه، امنیت حافظه فلش یا کارت حافظه شما را بسیار زیاد افزایش می دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.