خانه » پیشنهاد سردبیر » بیگانگی مسئولین با فرهنگ پذیرش عذرخواهی و جبران اشتباه /بگو ببخشید

بیگانگی مسئولین با فرهنگ پذیرش عذرخواهی و جبران اشتباه /بگو ببخشید

دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۴
وقایع استان
روشنک مشتاق:
گاهی اوقات اتفاقاتی در جامعه رخ می دهد که هیچ اقدامی نمـــی تواند تسکینی بر درد و غم ها باشد، تنها چیزی که انتظار می رود گفتن یک «عذرخواهی» خشک و خالی است. عذرخواهی که می تواند مرهمی باشد بر دل زخم خورده خانواده هایی که عزیزانشان را در پی یک سهل انگاری از دست داده اند. مردمی که ساعت ها چشمشان به صفحه تلویزیون خشک می شود تا مسئولی بیاید و بگوید سهل انگاری تیم ما هم در این ماجرا مـــزید بــر علت بوده و مـن از جانب بقیه عذرخواهی می کنم. اما گویا اوضاع تغییر کرده است و همه به دنبال این هستند که بگویند«من نبودم» و تقصیـر را بر گردن دیگری بیاندازن، دیگری که هیـچ وقت پیدا نخواهد شد و مقصر اصلی در پی این قایم با شک بازی و در پس گذشت روزها برای همیشه پنهان می ماند و اتفاق جدیدی رخ می دهد که همه حواس ها به آن موضوع پرت می شود.
این روزها فرهنگ عذرخواهی در جامعه ما رنگ باخته، از برخورد دو نفر در خیابان گرفته تا مسائل بزرگ و پیچیده اجتماعی که چند ماه اخیر به کرات دیده شده است. در این سالها اتفاقات ناگواری رخ داد و دریغ از یک عذرخواهی که انتظارش را می کشیدیم.

و این روزها با وجود گذشت چندین روز از حادثه پلاسکو نیز هیچ مقام مسئولی از مردم عذرخواهی نکرد و شهردار تهران نیز بدون عذرخواهی از مردم اظهاراتی در مورد تشابهات حادثه تروریستی یازده سپتامبر و فاجعه پلاسکو مطرح کرد.هرچند که روحانی «عذرخواهی در برابر خطا» را به رسمیت می شناسد و دولت یازدهم نیز بسیار تلاش کرده که این فرهنگ را در جامعه ما باب کند اما برخی هنوز به دنبال این هستند تا از زیر بار پذیرش خطا شانه خالی کنند.
از روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون چندین بار شاهد عذرخواهی افراد سیاسی در جامعه بوده ایم که امیدواریم این فرهنگ بیش از قبل در بین مردم و مسئولان رواج یابد.
برای ترویج این فرهنگ بهتر است از روابط روزانه خود شروع کنیم، اولین گام پذیرش اشتباه و سعی در جبران آن است، چراکه اگر این فرهنگ در جامعه در سطح خرد رواج یابد به تدریج افراد و مسئولان نیز از پذیرش و بیان اشتباه خود ابایی ندارند و در جهت بهبود روابط تلاش می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.