خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به نقش فدراسیون فوتبال در ماجرای برانکو-کیروش/لجبازی پیرمردها

نگاهی به نقش فدراسیون فوتبال در ماجرای برانکو-کیروش/لجبازی پیرمردها

شنبه ۲ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۱
یاسر هویدی
وقایع استان

فوتبال هزار توی ایران این روزها شده جولانگاه مناقشه بی فایده و پر ضرر دو پیرمرد دوست داشتنی یعنی برانکو و کیروش و این وسط ملی پوشان پر تعداد پرسپولیس قربانی اصلی این ماجرا هستند.در این مطلب قصد داریم به دنبال بررسی بیشتر این جدل زننده باشیم و مقصر اصلی این مسئله را بیابیم .
دیماه ۹۵ نقطه اوج مشکلات و تنش های سرمربی تیم ملی با سرمربیان باشگاه و شخص برانکو به نیابت از آنها بود برانکو که حسابی از اردوی بی دلیل دوبی تیم ملی در تمرینات نیم فصل بر آشفته بود لب به اعتراض گشود و این اردو را بی فایده دانسته و تیم های باشگاهی را در این راستا متضرر می بیند و در بخشی از صحبت هایش به کیروش اشاره می کند که در صورت عدم قهرمانی پرسپولیس و موفق نشدن نمایندگان ایران در آسیا مقصر اصلی شخص کیروش است و البته اینکه بازیکنان ملی پوش اش در بازگشت از اردوی ملی با اضافه وزن همراه هستند.کیروش هم در اقدامی ناپسند و توجیه ناپذیر ملی پوشان پرسپولیس را از اردو مرخص کرده و بنوعی محترمانه اخراج می کند.
این پایان کار نبود تقریبا پس از این ماجرا جناب کیروش هر چهار روز یک بیانه آتشین داده و نوک پیکان انتقادات را بسمت برانکو گرفته است،اینکه وی چشمش بدنبال نیمکت تیم ملی است و اخیرا برانکو یک خائن به تمام معناست .بیانیه هایی که البته پس از بازگشت بازیکنان تیم ملی از اردوی امارات از سوی برانکو بی پاسخ مانده که احضار سریع وی به کمیته انضباطی به دلیل توضیح در خصوص مصاحبه اولیه راجع به کیروش و اردوی تیم ملی و همچنین نیاز پرسپولیس به آرامش دلایل اصلی کوتاه آمدن فعلی برانکوست.کیروش برای چندمین بار در بیانیه ۱۱ بندی استعفا داد که سه بند این استعفا نامه خطاب به برانکو بود و البته این پایان کار نبود.
این آش آنقدر شور شد که یکی از منتقدین اصلی کارلوس کیروش تصمیم به برگزاری ضیافت شامی برای آشتی این دو می گیرد تیری که البته به سنگ خورد و از ثمر دهی اهداف سرمربی زیرک تبریزی ها جلوگیری کرد. این مربی در این میان بدنبال بدل شدن به یک قهرمان ملی بود که ایها الناس ببینید مناقشه عمیق این دو را من به صلحی ملی بدل کرده و تمامی عناوین این آشتی ملی فوتبال را به نام خود بزند که البته خیلی زود این پیشنهاد هم از سوی برانکو و هم از سوی کی روش رد شد.
نکته جالب بیانه های بی انتهای کیروش این است که تقریبا پس از هر برد پرسپولیس در بازیهای لیگ ایشان اقدام به انتشار بیانه می نمایند و در این میان آنچه جای تاسف دارد سکوت اعصاب خرد کن اهالی فدراسیون و شخص آقای تاج بعنوان رییس این مجموعه می باشد.کیروش دقیقا به زعم نگارنده بدنبال تغییر فضای مطبوع نتایج پرسپولیس است و بس و الا چه علتی دارد که اینهمه بیانیه های رنگارنگ پر از کنایه و توهین؟ آن هم پس از نتایج خوب هر هفته پرسپولیس . آنچه بیش از پیش به چشم می آید اطلاعات غلط و یا تصور ذهنی اشتباه کی روش مبنی بر دورخیز برانکو برای چنگ اندازی به نیمکت تیم ملی است و الا برانکو این فصل به کنار یک فصل کامل دیگر با پرسپولیس قرارداد سفت و محکمی دارد.
هر کنشی یک واکنش بهمراه دارد و انتظار می رفت با مصاحبه اولیه برانکو این تنش با اخراج بازیکنان پرسپولیس به اتمام برسد که اینگونه نشد و مناقشه همچنان پابرجاست.شاید اگر برانکو می دانست این همه بیانیه و البته اخراج بازیکنان پرسپولیس پیامد مصاحبه اوست هرگز لب به اعتراض نمی گشود و آن اردوی کزایی را به هر نحوی مدارا به اتمام می کرد.
البته ناگفته نماند مصاحبه اولیه برانکو نیز خالی از خطا نبوده و می توانست با لحنی روا تر و آرام تر به انتقاد لب باز کند که همان مصاحبه سر آغاز فصل جدید مناقشات بین این دو پیرمرد کودک شده فوتبال ما شد.عصبانیت برانکو در مصاحبه اش خصوصا زمانی که با مشت بر میز می کوبید و نام کیروش را بر زبان می راند همچون آتشی بر این خرمن افتاد خرمنی که البته قبلا هم بادی مهیب آرامش اش را بر هم زده بود.
برانکو را در دم به فدراسیون کیروش فرا خواندند و دهانش را دوختند که چرا بی برنامه و هماهنگی اینگونه بر کیروش ما می تازی؟ جمع باشد حواست که اینجا در این ویرانه فدراسیون فوتبال ایران حکم حکم کیروش است و بس این تا اینجای کار .رئیس فدراسیون وقت اقای تاج به سرعت با اولین پرواز به دوبی می رود تا مراتب دلجویی خود از کی روش را بعمل آورد و در خصوص چگونگی ادامه این ماجرا کسب تکلیف نماید. در ادامه بیانیه های توهین آمیز کارلوس کیروش دعوت رییس فدراسیون از وی به آرامش نیز تاثیر گذار نبود و این بیانیه ها و خطابه ها همچنان ادامه دارد.
متاسفانه کنترل امور در این مورد به کلی از دست فدراسیون خارج شده و هیچ برخوردی با سرمربی تیم ملی صورت نمی پذیرد .بیانیه ها در پر تنش ترین وضعیت ممکن آماده و از سوی کیروش در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.آنچه به فال نیک گرفته می شود سکوت برانکو در مقابله با این حجم سنگین اهانت هاست که امیدواری را روشن می گذارد این کوتاه آمدن ها و جلوگیری از جنگ سرد بیشتر این ماجرا را ختم به خیر کند.
فدراسیون هیچ راهکاری برای اعمال کنترل بیشتر بر روی برخورد های کیروش نمی اندیشد و یا نمی خواهد چاره کند و گویی از وضعیت موجود خشنود است ولی آقایان دود این اختلاف و این فضای متشنج مستقیم به چشم تیم ملی صدرنشین ایران می رود شرایط حساسی رقم خورده که بسرعت درایت و مدیریت یک بحران لفظی و رسانه ای را می طلبد که همتی نمی بینیم در جهت آرام نمودن اوضاع.
ادامه این تنش ها تمرکز سرمربی تیم ملی را به هم ریخته و این بهانه تراشی ها برای روزهای در جا زدن تیم ملی بی فایده است.
جناب آقای تاج رییس وقت فدراسیون فوتبال هنر شما نه در مصاحبه است و نه در کنترل هر روزه کارتابل تان، هنر شما خاتمه سریع و فی الفور این ماجرای فرسایشی است آنجا که آرامش را به فضای فوتبال برگردانید و جلوگیری کنید از این همه جنگ در رسانه ها.هنری که بعید است موجود باشد و اگر بود کار به اینجا ختم نمی شد.
به هر حال از دید نگارنده مقصر اصلی این تنش ها فدراسیون فوتبال است و بس که از ابتدای کار در مقابل این جبهه گیری ها و قهر کردن های پر تعداد کیروش سیستمی درست را اتخاذ نکرد و حالا چنان به تنگ آمده از این وضعیت که هیچ پیش بینی از ادامه بحران موجود ندارد.بیانه ها ادامه دارد و کیروش آرام نمی گیرد و فضا را در کنترل خود می بیند و بیانیه پشت بیانیه جلو می رود.تمرکزی که اگر بر روی ادامه کار تیم ملی در بازیهای دور برگشت مقدماتی به کار گرفته شود بسیار مطلوب تر خواهد بود.آنچه متاسفانه اتفاق افتاده ریزش فراوان هواداران کارلوس کیروش پس از اتفاقات اخیر بوده که همین می تواند تاثیر مستقیمی بر روی میزان استقبال از بازیهای تیم ملی بگذارد. در پایان این مقال حس میکنیم نیرویی خارج از این مثلث مناقشه یعنی کیروش برانکو و فدراسیون می تواند برای بهبود وضعیت موجود گام های مثبتی بردارد و شرایط را تغییر دهد اگر روحیه جنگ طلبی و خستگی ناپذیر کی روش این اجازه را بدهد.
به امید بازگشت آرامش به فضای رسانه ای تیم ملی خواهیم نشست روزهای اینده همچنان روزهای پر التهابی برای این فوتبال است و درایت و مدیریتی هوشمندانه می تواند آرامش را به این آشفته بازار برگرداند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.