خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «محمد بختیاری» مبتکر سه شنبه های بدون خودرو/یک روز خوب

گفتگو با «محمد بختیاری» مبتکر سه شنبه های بدون خودرو/یک روز خوب

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷   شماره ۹۹۴

*** سه شنبه های بدون خودرو سه ساله شد

***

وقایع استان

مهدیه مهدوی

***

«سه‌شنبه‌های بدون خودور» پویش نام‌آشنایی برای ایرانیان در اقصی نقاط کشور است که در سه سال از زمان تولدش، به بستر مهمی برای حرکت اجتماعی بدل شده است. امروز بسیاری از شهروندان ایرانی خطر استفاده بی‌پروا از خودروهای شخصی را برای سلامتی خود و اطرافیانشان درک کرده‌اند.
آلودگی هوا برای بسیاری از ما شهروندان ایرانی دیگر مفهوم دور و غریبی نیست. همه ساکنین کلانشهرها حداقل برای یک بار هم که شده دگرگونی‌های جسمی ناشی از آلودگی هوا را تجربه‌کرده‌اند برای همین شاید به این فکر هم افتاده‌ باشند که برای تغییر این وضعیت چه باید کرد؟ شاید برخی از ما مشکل آلودگی هوا را مثل بسیاری از مشکلات، تنها ناشی از کم‌توجهی برخی مسئولان دانسته، تسلیم شرایط شده و پذیرفته باشیم که باید وضعیت موجود هوا و حتی بدتر شدن هر روزه آن را تحمل کنیم.
اما از سوی دیگر برخی از ما سعی کرده‌ایم در کنار انتقاد از تصمیم‌گیران دولتی، پیکان انتقاد را به سمت خود و شیوه زندگیمان نیز نشانه برویم؛ در این شرایط است که بیش‌تر عمق فاجعه آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن را درک می‌کنیم و درصدد آن برمی‌آییم تا گامی در جهت مقابله با این شرایط مخرب آلودگی برداریم و خودمان هم برای بهبود کیفیت زندگی تلاش کنیم و امید نداشته باشیم که دستی از غیب مشکلات ما را حل کند؛ مشکلاتی که خود ما نیز در ایجاد آن سهم بسزایی داشته‌ایم.
استفاده بی‌مهابا از خودروی شخصی آن هم تک‌سرنشین از آن دست کارهایی است که بسیاری از ما مرتکب آن می‌شویم که عواقب آن دامن سایر شهروندان را نیز می‌گیرد و از داشتن هوایی سالم محروم می‌شوند.
سه شنبه بدون خودرو کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حداقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.
به مناسبت سه ساله شدن کمپین سه شنبه های بدون خودرو با مدیرعامل موسسه زیست محیطی محافظان طبیعت مرکزی و مبتکر این طرح گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید:
محمد بختیاری با اشاره به اینکه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، از آذرماه سال ۹۴ در فضای مجازی شروع شد، گفت: کار خود را از طریق طراحی یک پوستر در این رابطه کلید زدیم و چند گزینه از جمله خطوط ریلی، وسایل نقلیه عمومی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان جایگزین‌های خودرو شخصی مطرح کردیم. بعد از آن بود که کارمان را با جدیت در شبکه‌های مجازی شروع کردیم که در هفته دوم با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد.
وی ادامه داد: بعد از راه‌اندازی کمپین، به سرعت در شهر رفسنجان، و شهرهای دیگر شکل گرفت بعد از آن بود که پوستر سه‌شنبه‌های بدون خودرو را به داخل خیابان‌ها بردیم و بین مردم توزیع کرده و از آنها درخواست می‌کردیم که از سه‌شنبه‌های بدون خودروی خود عکس گرفته و برای ما ارسال کنند. به تدریج این حرکت را گسترده‌تر کردیم و با سایر موسسه‌های زیست محیطی در سایر استان‌ها رایزنی کردیم که در حال حاضر در ۲۱۶ شهر در کشور این طرح شکل گرفته است.
بختیاری افــزود: این طرح در بحث فرهنگی کار می کند که سه سال از این طرح می گذرد، سه شنبه های بدون خودرو یکی از بزرگترین کمپین های محیطی زیستی کشور است که حدود ۲۱۶ شهر این طرح پیگیری می شود .
مدیرعامل موسسه زیست محیطی محافظان طبیعت مرکزی بیان کرد: سه شنبه های بدون خودرو تاکنون توانسته حدود ۹۰۰ کیلومتر خط ویژه دوچرخه را در ۱۴ استان مطالبه کند، این طرح در برخی از شهر درحال اجرا و در برخی دیگر اجرا شده است. با وجود این طرح توانستیم یک تغییر نگرشی در بین مسئولان ایجاد کنیم.
وی در ادامه افزود: اصفهان در حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو سرآمد همه استان‌هاست و بهترین عملکرد را در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو داشته است و زیر ساخت های خوبی انجام شده است.
بختیاری گفت:یکی از معضلات کلانشهر استفاده ازخودرو های که در سطح شهر تردد می کنند. وسایل نقلیه نقش قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد و کاهش تردد وسایل نقلیه تک‌سرنشین و گسترش فرهنگ استفاده دوچرخه می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند که این مهم با مشارکت و همراهی مردم محقق خواهد شد. نیاز است مردم با استفاده کمتر از خودروی تک سرنشین و جایگزینی وسایل متناسب با محیط زیست همانند پیـاده روی و دوچرخه سواری به جای خودرو به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کمک کنند.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی محافظان طبیعت مرکزی اظهار داشت: سه شنبه های بدون خودرو یکی از موفق ترین کمپین ها است که توانسته در طی این سه سال بدون هیچ هزینه دولتی بیش از سه هزار همایش دوچرخه سواری و پیاده روی در کشور برگزار کند و توانسته تفکر ها را از خودرو محوری به زیست محوری برگرداند.
وی ادامه داد: ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان در راستای توسعه شهرهای سالم و توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه کارآمد جابه‌جایی در مسافت‌های کوتاه است.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی محافظان طبیعت مرکزی تصریح کرد: اهداف بلند مدت دراین طرح صورت گرفته است که اولین طرح ۱۰ ساله است که بتوانیم ۲۰ درصد از سفرهای غیر ضروری را کاهش دهیم، سه شنبه های بدون خودرو فقط مختص به اسفاده از دوچرخه نیست اینکه شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و پیاده روی داشته باشند.
بختیاری در پایان افزود: امروز به عنوان سومین سالگرد «سه شنبه های بدون خودرو» خیابان عباس آباد به مدت ۲ ساعت بسته می شود تا شهروندان بتوانند حس پیاده روی و دوچرخه سواری در مرکز شهر تجربه کنند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.