خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با « فاطمه قاسمی» مربی ژیمناستیک بانوان استان مرکزی/روشنایی های شهر

گفتگوی «وقایع استان» با « فاطمه قاسمی» مربی ژیمناستیک بانوان استان مرکزی/روشنایی های شهر

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷   شماره ۸۹۳

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

روزهای روشن ورزش بانوان استان مرکزی همچنان ادامه دارد، در شماره های پیشین و در همین صفحه ورزشی به کرات از آغاز حرکت های برنامه ریزی شده برای توسعه ورزش بانوان در حوزه قهرمانی صحبت کردیم و نوید افتخارآفرینی های بیشتر را برای ورزش بانوان استان و اراک داده بودیم، افتخارآفرینی هایی که باعث شده چراغ ورزش اراک و استان را روشن نگهدارد. چندی پیش تیم بانوان ژیمناستیک هنری یا ریتمیک استان توانسته است در مسابقات قهرمانی کشور به رتبه سوم دست پیدا کند. ژیمناستیک استان مرکزی با انتصاب مسعود مرشدی، این پیر استخوان خرد کرده در امر مدیریت تربیت بدنی، می تواند حرف بسیاری برای گفتن داشته باشد و به زودی روزهای درخشان تری برای این ورزش زیبای استان مرکزی از راه خواهد رسید. در یکی از شماره های دو هفته قبل پای صحبت مرشدی رئیس هیات ژیمناستیک که نشستیم بوضوح مشخص بود که کار علمی و برنامه ای مدون در ژیمناستیک استان در حال پایه ریزی است. تجربیات گرانبهای وی حاصل از سی سال خدمت صادقانه در ورزش کشور می تواند ژیمناستیک استان مرکزی را به عنوان یکی از پدیده ای ورزش استان و کشور معرفی نماید. در این شماره به پاس این حضور درخشان بانوان ورزشکار و البته هنرمند اراکی مصاحبه ای را با فاطمه قاسمی مربی این تیم ترتیب داده ایم که مشروح آن را در پی خواهید خواند.

خانم قاسمی ضمن تبریک این موفقیت بزرگ، خودتان را برای خوانندگان ما بیشتر معرفی نمایید:
با سلام و تقدیم احترام خدمت تمامی همشهریان و هم استانی های عزیزم و تشکر ویژه از روزنامه وقایع استان بابت نگاه متفاوتی که به ورزش بانوان دارد، من فاطمه قاسمی هستم متولد سال ۱۳۶۲ در اراک هستم. در رشته کارشناسی علوم اجتماعی و کاردانی تربیت بدنی تحصیل کرده ام و در حال حاضر بعنوان مربی ژیمناستیک بانوان استان مرکزی در خدمت ورزشکاران این بخش و البته مسئول کمیته بانوان این رشته ورزشی نیز می باشم. در سال ۱۳۶۸ باتوجه به علاقه ای که به رشته ژیمناستیک داشتم این رشته را انتخاب کردم و از آن سال تاکنون به دلیل عشق و علاقه ای که به این رشته داشتم حتی یک روز هم از این ورزش جدا نشدم. با پایان سالهای ورزش حرفه ای در این رشته سریعا مسیر مربی گری و داوری را برای ادامه حضور در این رشته انتخاب کرده ام.

در صحبت های قبل از مصاحبه گفتید که می خواهید رشته ژیمناستیک هنری را برای خوانندگان بیشتر معرفی نمایید تا با ذهنیت روشن تری نسبت به این رشته خواننده صحبت های شما باشند از این پیشنهاد خوب شما استقبال می کنیم، لطفا این رشته زیبا را بیشتر و بهتر برای خوانندگان ما معرفی بفرمائید:
ژیمناستیک ریتمیک یکی از زیباترین و پر ریزه کاری ترین ورزشها است، که ترکیب کاملی از علوم ورزش و زیبایی شناسی است و در میان ورزشهای مسابقات المپیک قرار دارد. این ورزش ترکیبی از تحرک و انعطاف پذیری ژیمناستیک، دانش تکنیکی باله و ریتم و برانگیختگی رقص مدرن است که حرکات موزون، گویا، مختصر و با متانت آن تقریبا بی رقیب می باشد. ژیمناستیک ریتمیک با حرکاتی به زیبایی و متانت باله اجرا می شود و در کل بسیاری از فرمهای قرارگیری و پرشها را از باله وام گرفته است. هنگامی که ژیمناستیک ریتمیک نظر فدراسیون بین المللی المپیک (FIG) را در قرن بیستم جلب کرد، علاقمندان آن را ژیمناستیک مدرن نام گذاری کردند. اما با پی گیری تاریخ نسبتا مبهم آن، می توان قدمت این ورزش را تا قرن گذشته دنبال کرد.
در سالهای ۱۸۰۰، ژیمناستیک ریتمیک به شکل ژیمناستیک گروهی وجود داشته است و می توان در آن نشانه هایی از طراحی رقص ابتدایی را پیدا کرد. پیشرفت این ورزش تا سالهای ۱۹۳۰ که در اولین دوره مسابقات ورزش تجربی در اروپای شرقی معرفی شد، بسیار کند بود. زمانی که FIG به این ورزش علاقمند شد، مدتها بود که حرکات پیچیده زمینی ژیمناستیک ریتمیک، توجه و علاقه تعداد زیادی از ژیمناستهای زن را جلب کرده بود.
در سال ۱۹۶۲ این ورزش توسط کمیته جهانی المپیک به عنوان یک رشته رسمی پذیرفته شد و یک سال بعد، مسئولان ورزش بوداپست یک برنامه سابقه جهانی برای این رشته برگزار کردند و در سال ۱۹۶۴ این مسابقات، بعنوان اولین دوره مسابقات جهانی قهرمانی ژیمناستیک ریتمیک، نام گذاری شد. لودمیلا ساوینکووا (Ludmila Savinkova) از شوروی اولین قهرمان جهان در این رشته است. این مسابقات در سری اول تنها شامل ۲۸ شرکت کننده از ده کشور اروپایی بود. این ارقام به سرعت افزایش پیدا کرد و این رشته در تمام جهان علاقمندان فراوانی پیدا کرد.

با سپاس از توضیحات جامعی کـه در خصوص این رشته ارائه دادید صحبت های خودمان را در خصوص این رشته ادامه می دهیم، مشوق اصلی شما برای حضور و ادامه کار در این رشته ورزشی چه کسی بود؟
در این خصوص از خواهر بزرگم که در این رشته قبل از من فعالیت داشتند و همچنین خانواده عزیزم که همیشه یار و یاور من برای حضور موفق در ژیمناستیک بودند و با روحیه دادن های بموقع من را در راه کسب موفقیت های بیشتر در این رشته یار و یاور بودند نام می برم. روزهای سختی را با تمرین های طاقت فرسا دور از خانه و خانواده بوده ام که تنها چیزی که از آن روزها به یاد دارم همراهی توام با مهر و محبت خانواده ام بود که جا دارد همین جا از این عزیزان خالصانه تشکر کنم.

خانم قاسمی در خصوص موفقیت اخیر تیم دختران استان توضیح بفرمائید:
تیم دختران بالای ۱۶ سال استان مرکزی که تمرینات خود را زیر نظر بنده انجام داده بودند و وظیفه هدایت این عزیزان با من بود توانست در مسابقات اخیر قهرمانی کشور که در تهران برگزار شد به مقام سوم نائل شود. باید عنوان کنم که سطح کیفی این مسابقات بسیار بالا بود و تمامی استان ها با بهترین نفرات خود در این میدان حاضر شده بودند و با تدارکات و تمرینات منظم ورزشکاران خود را برای کسب مقام راهی این دوره از بازی ها کرده بودند که بچه های خوب و زحمتکش استان مرکزی توانستند با ارائه نمایش های درخور تحسین به مقام سوم دست پیدا کنند. خانم یاسمن ساسانی، سوگند نعمتی، مهشاد مدنی، فاطمه سادات خاتمی افتخار آفرینان استان در این دوره از مسابقات بودند که تشکر ویژه ای از این عزیزان دارم مطمئن باشید که در آینده نام این عزیزان را بسیار خواهید شنید و با برنامه ریزی های دقیقی که انجام شده و با پیگیری های آقای مرشدی رئیس هیات ژیمناستیک استان روزهای درخشان رشته های بانوان استان ادامه خواهد داشت.

وضعیت ژیمناستیک کشور را چگونه اررزیابی می کنید:
باید عنوان کنم که ژیمناستیک کشور با تلاش های خانم دکتر اینچه درگاهی در مقام ریاست فدراسیون و دکتر سلیمانی در مقام دبیر این فدراسیون به مرز شکوفایی مجدد رسیده است و روزهای افتخار آفرینی این رشته دوباره فرا رسیده است. برنامه ریزی های دقیقی در زمینه های استعداد یابی و آموزش انجام شده که بزودی نتایج پان در تیم های مختلف رده های سنی به ثمر خواهد نشست. همچنین در کمیته آموزش کارهای خوبی صورت گرفته است. در زمینه بانوان نیز وضعیت به همین گونه است و تلاش ها در جهت شکوفایی هر چه بیشتر ژیمناستیک بانوان کشور صورت می گیرد.

وضعیت ژیمناستیک استان را چگونه ارزیابی می نمایید:
با حضور جناب آقای مرشدی در مقام ریاست هیات استان باید عنوان کنم واقعا ژیمناستیک استان مرکزی دگرگون شده است و خون تازه ای در رگ های این رشته جریان پیدا کرده است. آقای مرشدی سال های سال تجربه در امر مدیریت ورزش دارند که این مهم می تواند در مسیر شکوفایی دوباره ژیمناستیک استان مثمر ثمر باشد. بسیار امیدوارم که تیم های مختلف ژیمناستیک استان مرکزی بتوانند بزودی موفقیت های بیشماری را در سطح کشور بدست اورده و همچنین ورزشکاران این رشته در تیم های ملی بدرخشند.

از مسئولان ورزش استان چه انتظاری دارید:
از نظر کمبود سالن و فضای اختصاصی ژیمناستیک برای بانوان واقعا در مضیقه هستیم از تمامی مسئولان ورزش استان خواهشمندم در جهت تخصیص یک سالن اختصاصی زیمناستیک برای ورزش بانوان تا آنجا که می توانند تلاش کنند، وقتی که ورزشکار های خانم استان اینچنین استعداد و توانایی خود را با کسب این مقام در یکی از ورزش های سخت بین المللی و المپیکی نشان داده اند بایستی نگاه متفاوت تری به این رشته داشته باشند. در پایان از زحمات آقای مرشدی برای پیشرفت هر چه بیشتر این رشته درتمامی زمینه ها تشکر و سپاسگزاری می نمایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.