خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با «علی زند»کاراته کار اراکی تیم ملی که در مسابقات جهانی خوش درخشید /در مسیر افتخار

گفتگوی «وقایع استان» با «علی زند»کاراته کار اراکی تیم ملی که در مسابقات جهانی خوش درخشید /در مسیر افتخار

چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷   شماره ۹۸۰

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

در مسابقات جهانی کاراته که اواسط آبان ماه در شهر مادرید برگزار شد تیم کاتای ایران چشم ها را خیره کرد و توانست برای اولین بار مدال برنز این رقابت ها را برای ورزش کشور به ارمغان آورد، غرور آفرین اینجاست که این تیم متشکل از ۳ کاتاکار اراکی بود که پس از تسخیر کاتای ایران، شیربچه های اراکی چشم دنیا را به خود خیره کردند. اگر جانبداری یا قضاوت های پر اشتباه داوران نبود این تیم قطعا رتبه ای بهتر کسب می کرد. در ترکیب تیم کاتای ایران جوان خوش چهره ای با تکنیک و سرعت مثال زدنی خود انگشت های اشاره را به سمت خود معطوف کرد و این رعنای آتیه دار کسی نیست جز علی زند، جوانی که مسیر خود را بدرستی انتخاب کرده و بی شک با ادامه دادن آن می تواند بیش از الان خود را به همگان معرفی کند. برای آشنایی بیشتر شمـا وقایعی ها مصاحبه ای با این قهرمان ارزنده اراکی ترتیب داده ایم که در ادامه خواهید خواند.

علی مقام سوم دنیا را به شما تبریک می گوییم! لطفا خودتان را برای همشهریان بیشتر معرفی کنید.
من علی زند هستم متولد سال ۷۸ و زاده اراک. مجرد هستم و در حال حاضر دانشجو می باشم. بصورت خانوادگی و خاندانی ما زندها عاشق کاراته هستیم. رشته کاراته را از سن ۴ سالگی شروع کردم و همانطور که گفتم خانواده ما گرایش عجیبی به ورزش های رزمی دارند که من هم از این قاعده مستثنی نبودم و به این ورزش روی آوردم.

مشوق اصلی شما در ورزش کاراته چه کسی بود یا به عبارت دیگر انگیزه اصلی شما برای انتخاب کاراته چه کسی بود؟
مشوق اصلی من عموی بنده بود چون وی سالهای زیادی را در هیات کاراته اراک مسئولیت داشتند و با دیدن علاقه و کشش من نسبت به کاراته مسیر را برای ادامه حرکت من روشن نمودند. اولین شخصی که استعداد من را در کاراته کشف کرد عموی من بودند که یکی از تکیه گاه های اصلی مــن در مسیــر موفقیت می باشند.

از مقام هایی که تاکنون کسب کرده اید صحبت کنید.
مقام های شهری و استان بسیار زیاد هستند که طرح آنها ممکن است از حوصله مخاطبین خارج باشد ولی در سطح کشور و مسابقات بین المللی باید بگویم که من یک طلا و دو برنز مسابقات لیگ جهانی را دارم و سه طلا و یک برنز مسابقات وورد کاپ را دارم. مدال برنز قهرمانی جهان، نقره و برنز آسیا و برنز قهرمانی دانشجویان جهان را در کلکسیون افتخاراتم دارم.

از اولین حضورتان در تیم ملی بگوئید.
من از سن ۱۴ سالگی و سال ۹۲ اولین بار برای تیم ملی انتخاب شدم و پس از اردوهای آماده سازی در ۱۴ سالگی بعنوان یار اصلی تیم ملی انتخاب شدم.

نقش خانواده را در پیشرفت خود چگونه ارزیابی می نمایید؟
خانواده پشتوانه و تکیه گاه اصلی من در مسیر پیشرفت کاراته بودند که همه جور حمایت مالی و معنوی از من در مسیر موفقیت های کاراته داشته اند. روزهای طاقت فرسای حضور در اردو و دوری من از خانه را با صبر و حوصله مدارا کردند و در تمام سختی های این رشته یار و یاور من بوده اند.

برنامه شما برای مسابقات آینده چگونه است؟
تمرینات خودم را بعد از یک هفته پس از مسابقات جهانی تمرینات خودم را آغاز می کنم و برنامه ریزی دقیقی برای حضور قدرتمند در مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا که اردیبهشت ماه آینده در مالزی برگزار می شود انجام داده ام. برای لیگ جهانی چین هم خود را آماده خواهم کرد. ناگفته نماند در تیرماه آینده مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان برگزار می شود که تمام سعی من بر این است که در ترکیب اصلی تیم ملی ایران انتخاب شوم و مقامی در شان ایران و استان مرکزی کسب کنم.

جایگاه کاراته ایران را در دنیا چگونه ارزیابی می نمایید؟
کاراته ایران یکی از رشته های مدال آور در مسابقات بین المللی است و اخیرا هم تیم ملی کاراته ایران در مسابقات جهانی پس از ۴۸ سال مقام نائب قهرمانی را بدست آورد و همچنین قهرمانی آسیا نیز به ایران تعلق گرفت. کاراته ایران بعنوان یکی از قدرت های بزرگ در جهان شناخته می شد و تا چند سال پیش این حضور درخشان به رشته کومیته تعلق داشت که در حال حاضر در رشته کاتا نیز هم حرف های زیادی برای گفتن داریم. امروز تمام دنیای کاراته با احترام ویژه به ایران نگاه می کنند.
جایگاه کاراته در ایران علیرغم مدال آور بودن آن در شرایط خوبی است ولی آنطور که باید و شایدبه این ورزش بها نمی دهند هرچند پس از المپیکی شدن این رشته اقبال عمومی هر روز نسبت به کاراته بیشتر و بیشتر می شود.

وضعیت اراک و امکانات موجود را چگونـــه می بینید؟
از لحاظ امکانات در اراک وضعیت بهتری نسبت به دیگر شهرها داریم و سالنی بعنوان خانه کاراته در دسترس ما می باشد و طراحی این سالن مخصوص به ورزش کاراته است از نظر امکانات بدنسازی با کمک و درایت حقدادی مدیرکل ورزش و جوانان، مرکز پایگاه قهرمانی تاسیس شده که دارای امکانات خوبی برای آماده سازی مناسب قبل از مسابقات می باشد. در مجموع وضعیت زیرساخت های مربوط به کاراته در اراک و استان مرکزی در سطح مطلوبی قرار دارد.

در پایان اگر سخنی باقیمانده بفرمائید.
بایستی بصورت ویژه از خانواده ام تشکر و قدردانی نمایم که پس از لطف خدای بزرگ اگر علی زند به جایگاهی رسیده بواسطه حمایت های خانواده بوده است، امیدوارم بزودی با مدالهای خوشرنگ تر گوشه ای از زحمات خانوادهام راجبران کنم و دیگر اینکه از مسئولان ورزش استان خواستارم حمایت های لازم را برای حضور کاراته کاهای استان در مسابقات بین المللی را بعمل آورند وضعیت ما از نظر بحث های حمایتی و اسپانسرینگ مساعد نیست که امیدوارم به این وضعیت رسیدگی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.