خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از آزادی ۲۱ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان با استفاده از کمک های جمع آوری شده در برنامه ماه عسل/طعم آزادی

گزارش «وقایع استان» از آزادی ۲۱ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان با استفاده از کمک های جمع آوری شده در برنامه ماه عسل/طعم آزادی

دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷   شماره ۹۱۷

***

نیلوفر ملکی

***

از دیر باز فرهنگ کمک و همیاری و حضور پر رنگ تر خیرین و افرادی که استطاعت مالی این حرکت را دارند رایج بوده است. اگر بخواهیم به صورت عینی به کمک های مردمی در گذشته نگاهی بیاندازیم می توانیم به گل ریزان اشاره کنیم. این رسم معمولا در ابتدا با حمایت افراد خیر و بادرایت شروع شده و سپس در مراحل بعدی جمع بیشتر مردم عوام را نیز با خود همراه می کرد و معمولا برای رهایی افراد در بند و رهایی استفاده میشد.
در جامعه امروز نیز فرایند این کمک ها ادامه دارد اما با شکل و سبک دیگری. با توجه به پیشرفت تکنولوژی دست به خیر بودن این روز ها دیگر زیاد سخت نیست و احتیاجی به گشتن و پیدا کردن فرد مستحق برای صرف کمک برای فرد مورد نظر ندارد. هم چنین میتوان کمک خود را چه کم و چه زیاد در ابعاد وسیع تری برای امور خیریه هزینه کرد و از بستر فراهم آمده آن نیز مطمئن بود.
چند سالی است که این کمک رسانی ها و بخصوص جمع آوری کمک برای آزادی زندانیان محکوم غیر عمد و بدهکار مالی در ابعاد وسیع و با حمایت های سازمان های مختلف بخصوص سازمان صدا و سیما و رسانه ملی در حال انجام است و جای خوشحالی دارد که تعداد قابل توجهی از این زندانیان توانسته اند با این کمک ها از بند رهایی یابند.
اگر بخواهیم به این فرایند در سطح کشور نگاهی بیاندازیم باید گفت طبق آمار ارائه شده از سوی مدیر کل زندان های پایتخت هم زمان با عید قربان ۱۸ نفر از این زندانیان جرایم غیر عمد استان تهران آزاد شده اند و در عید سعید غدیر هم ۱۵ نفر از این زندانیان با کمک های خیرین و ستاد دیه و اخذ رضایت شکایت از زندان آزاد خواهند شد.
ستاد دیه استان تهران اعلام کرده است آمار آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان تهران به ۲۹۹ نفر رسیده است و بدهی آن ها مجموعا ۴۳ میلیارد ریال بوده است و این فرایند آزاد سازی و آمار، مربوط به ابتدای سال جاری تا کنون است. با حمایت ها و تلاش های واحد های مدد کاری، کمک سازمان زندان ها و خیرین این تعدادزندانی با گذشت رضایتمندانه شکایت و پرداخت پنج و نیم میلیارد از سوی ستاد دیه و کمک خیرین از زندان های استان تهران آزاد شده اند. از این آمار ۱۷ نفر زن و ۲۵۲ نفر مرد هستند.جالب توجه اینکه بیشترین آمار این زندانیان مربوط به محکومیت های مالی و مهریه و تصادفات رانندگی غیر عمد و نفقه است.
در خصوص استان مرکزی نیز با استناد به صحبت های مدیر کل زندان های استان ۲۱ زندانی محکوم غیر عمد و بدهکار مالی از طریق برنامه ماه عسل آزاد شده اند.
علی عباس فلاحتی مطلق بیان داشته است: ضمن قدردانی از فراخوان ارزشمند و معنوی برنامه ماه عسل در ماه مبارک رمضان، با توجه به سهمیه تععین شده برای اداره کل زندان های استان مرکزی از کمک جمع آوری شده در برنامه ماه عسل در مدت تعیین شده با استفاده از ظرفیت و توانمندی مدد کاران، کارشناسان شورای حل اختلاف و اعضای کمیته صلح و سازش جهت جلب رضایت شکایت، نهایت تا کنون تعداد ۲۱ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد از زندانیان استان آزاد شده اند. وی میزان مبلغ هزینه شده برای آزادی این ۲۱ نفر از زندانیان از محل کمک های مردمی را ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.
محمد حسن حسین بیگی مدیر نمایندگی ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد استان مرکزی نیز از رهایی ۲۰۰ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد این استان در ۶ ماهه ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.وی افزود: برای آزادی این زندانیان در مجموع حدود ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع مالی ستاد دیه استان و کشور و کمک های خیرین پرداخته شده است.
به گفته حسن بیگی در سال جاری میزان تعهدات نقدی خیرین استان در جشن های گل ریزان مبلغ ۲۳ میلیارد ریال بوده که تا کنون از نظر میزان واریزی ۹۵ درصد تعهدات نقدی و چک محقق و به حساب ستاد دیه واریز گردیده است.
وی گفت: پرونده تعداد ۷۳ زندانی جرایم غیر عمد دیگر نیز در دست پیگیری است و با نهایی شدن پرونده و آزادی این افراد تا پایان شهریور ماه تعداد آرادی زندانیان جرایم غیر عمد استان مرکزی در ۶ ماهه سال جاری برابر کل آزادی سال گذشته خواهد شد.در ۶ ماهه اول سال گذشته نیز تعداد ۱۸۴ نفر از زندانیان آزاد شده اند و با توجه به پیش بینی آزادی ۲۷۰ال جاری این رقم ۴۷ درصد رشد را نشان می دهد.
مدیر نمایندگی ستاد رسیدگی دیه و کمک به زندانیان نیازمند جرائم غیر عمد استان همچنین اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۳ جلسه هیئت اجرایی جهت بررسی پرونده زندانیان واجد شرایط به ریاست رئیس کل دادگستری استان تشکیل و ۳۰ مورد نیز مراجعه حضور به زندان ها جهت تشکیل پرونده و پیگیری مشکلات زندانیان جرایم غیر عمد استان انجام شده است.
فلاحتی مدیر کل زندان های استان در جشن گلریزان زندانیان غیر عمد که در محلات برگزار شد بود گفت: حمایت از زندانیان دسته بندی هایی دارد که یک بخش کمک به زندانی و بخش دیگر نیز کمک به خانواده های آسیب دیده زندانیان است.
نکته این جاست که تا چه میزان زمانی که عضوی از خانواده در زندان به سر می برد حمایت از خانواده وی صورت میگیرد؟خانواده های آسیب دیده زندانیان کم تر از خود فرد در بند اهمیت ندارد و اگر مجبور به تحمل شرایط سخت باشند و حمایتی از ارگان و سازمانی دریافت نکنندشاید خود آن ها نیز به یک ناهنجاری تبدیل شوند و در رشد جرائم و بوجود آمدن آن تاثیر گذار باشند.
مجرمان جرایم غیر عمدی و بدهکاران مالی در فرایند حمایت خیرین و آزاد سازی می توانند از زندان بیرون آمده و مورد بخشش قرار بگیرند اما همه این مجرمین نمی توانند شانس بخشودگی پیدا کنند و هم چنان آمار ها خبر از تعداد زیاد این مجرمین دارد.
نباید فراموش کرد که حضور یک نفر از اعضای جامعه در زندان تنها آسیب به خود آن شخص نیست و مسلما آسیب های بیشتر و بزرگتری هم درگیر اعضای خانواده و بستگان آن فرد هم می شود و این افراد نیز به حمایت نیازمند هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.