خانه » پیشنهاد سردبیر » چرخش طوفانی/با تغییر شهردار اراک برخی از مواضع «طوفان محمدی» عضو شورای شهر هم تغییر کرده است

چرخش طوفانی/با تغییر شهردار اراک برخی از مواضع «طوفان محمدی» عضو شورای شهر هم تغییر کرده است

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷   شماره ۹۸۸

***

الهه فراهانی

***

با ورود داود تاجران شهردار سابق اراک فراکسیون امید در شورای کلانشهر اراک موج عظیمی از مخالفت با وی را روانه شهرداری کرد. هر روز ناسازگاری و تقابل برخی اعضای شورای شهر با شهرداری با وضوح بیشتری دیده می شد. اما این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که اعضای لیست امید با مانور دادن روی مصوبه مجلس در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان، داوود تاجران(شهردار سابق) را مجبور به استعفا نموده و یکی از گزینه های مورد تایید فراکسیون امید شورای شهر و البته همزمان یکی از گزینه های اصولگرایان برای شهرداری را برای سرپرستی شهرداری اراک انتخاب کردند. این در حالی است که زمان حضور داوود تاجران در شهرداری اراک برخی از اعضای شورای شهر وی را مقصــر تمامی پروژه های عقب مانده و نیز کم و کاستی های شهر می دانستند و شهردار را در صحن علنی شورا موآخذه می نمودند. یکی از این مسائل خرید نردبان ۶۸ متری برای شهرداری بود که حتی اعضای شورای شهر اراک به منظور تجهیز کردن امکانات سازمان آتشنشانی برای مقابله بهتر با هر گونه خطر احتمالی جهت خرید نردبان ۶۸ متری از شرکت تولید کننده نردبان های آتش نشانی بازدیدی هم به عمل آوردند .
اجاره دهید مروری داشته باشیم به ماجرای خرید نردبان در شورا پنجم: با توجه به اینکه یکی از مهمترین مباحث ایمنی و انجام درست عملیات اطفاء حریق و سایر عملیاتیکه آتشنشانی انجام می دهد فراهم نمودن تجهیزات بوده شورای اسلامی اراک بر اهمیت موضوع تاکید داشته که پس از برگزاری کارگروه های تخصصی و مطالعه تجهیزات سازمان آتش نشانی اراک به نردبان ۶۸ متری و افزودن آن به سازمان مذکور نهایتا در مورخ ۶/۴/۹۷ بازدیدی از شرکت ماگیروس به عمل آمد . در ادامه این نشست در خصوص مشخصه های نردبان ۶۸ متری این شرکت اعلام شد که یکی از بارزترین و شاخص ترین مشخصه های نردبان ۶۸ متری ماگیروس، راحتی کار با آن و در عین حال کاهش استرس کاربر در ارتفاعات می باشد و اینکه این نوع محصول یکی از انحصاری ترین مشخصه ها را نسبت به محصولات مشابه خود دارد . در پایان این نشست اعضا پس از استماع گزارش کارشناس به اتفاق از قسمت های مختلف شرکت بازدید میدانی به عمل آورده و نهایتا مقرر شد پس از بررسی دقیق و کارشناسانه و طرح در کمیسیون خدمات شهری نسبت به تهیه این محصول و تجهیز آتش نشانی به نردبان ۶۸ متری اقدام نمایند.
مدتی پس از تصویب خرید نردبان ۶۸ متری طوفانی در شورا برای به تاخیر افتادن خرید آن به راه افتاد و اغلب اعضای فراکسیون امید شورای شهر اراک منتقد عملکرد داوود تاجران در این باره شدند. طوفان محمدی، یکی از اعضای شورای شهر اراک در این باره، بارها شهردار را مورد پرسش قرار داد و از وی خواست تا پاسخگوی این تاخیر شود. این در حالی بود که نرخ ارز پس از تصویب این طرح در حال افزایش بود و این عضو شورای شهر چنین مانعی را بر سر راه خرید نردبان موجه نمی دید و تنها با موضع گیری های خود به دنبال محکوم کردن تعلل شهردار در خرید نردبان بود. اما این موضوع در صحن علنی شورا که روز شنبه برگزار شده بود حال و هوای دیگری به خود گرفته بود و به نظر می رسید طوفان مخالفت آرام گرفته و تلاشی برای محکوم کردن تاخیر سرپرست شهرداری در خرید نردبان ۶۸ متری ندارد و تاخیر آن را با منطقی باورنکردنی متوجه نوسانات ارزی می داند و هزینه خرید را بر عهده دولت می اندازد. حال سوال اینجاست که این رویکرد را باید در راستای بــرقراری آرامش در شورا دانست و یــا بی خیالی اعضای شورای شهر اراک؟ چرا این آرامش در زمان شهردار سابق وجود نداشت و تمرکز وی را با محکوم کردن و سرزنش کردن از بین می بردند؟
این تغییر رفتار تنها متوجه خرید نردبان ۶۸ متری نبود بلکه در حوزه های دیگر هم مشهود است. یکی از موضوعاتی که طوفان محمدی در شورا از آن به شدت انتقاد می کرد پیگیری ساخت دستگاه زباله سوز بود، در آن زمان وی شهردار را موظف به پیگیری خرید این دستگاه از ماشین سازی اراک می دانست اما حالا اعلام شد که خرید آن به کلی از توان شهرداری خارج است. سوال اینجاست واقعا چه شده است که این همه تغییر در کمتـر از یک مــاه از شـورای شهــر دیده می شود؟ آیا این تغییر مواضع جای سوال ندارد؟
در جلسه اخیر شورای شهر شاهد بودیم که خبری از انتقادهای رئیس کمیسون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر اراک نیست. وی درباره دستگاه زباله سوز بیان کرد: «قیمت دستگاه زباله سوز تا قبل از نوسان نرخ ارز ۷۵ میلیارد ریال بود اما اکنون به ۱۵۰ میلیارد ریال رسیده است.»
طوفان محمدی افزود: «شهرداری توان خرید این دستگاه را ندارد و در بودجه امسال مدیریت شهری اراک در این راستا حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.»
وی اظهار داشت: «متاسفانه تعلل در اقدام برای خرید دستگاه زباله سوز موجب روبرو شدن با نوسانات ارزی و در نتیجه افزایش قیمت خرید این دستگاه شده است که در حال حاضر با بودجه فعلی امکان خرید آن فراهم نمی باشد و می بایستی برای خرید این دستگاه از محل کمک های دولتی اقدام شود چرا که خرید زباله سوز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.»
این در حالی است که قیمت دلار نسبت به قبل کاهش داشته و دلار به کانال ۱۰ هزار تومان رسیده است.
همچنین مقرر شده بود هزینه ساخت ماشین زباله سوز در شرکت ماشین سازی که حدود پانزده میلیارد تومان است از اعتبار مورد نیاز و تسهیلات مربوطه از طریق وزارت کشور انجام گردد.
نکته دیگر آن که قرار بود برای ساخت ماشین زباله سوز بیمارستانی، هیچ گونه وجهی از مراکز درمانی دریافت نشده بلکه بعد از ساخت و راه اندازی ماشین زباله سوز، مراکز درمانی و مطب های پزشکی براساس زباله های تولیدی ، هزینه پرداخت خواهند کرد.
محمدی در ادامه سخنانش در شورا افزود: «شورای اسلامی کلانشهر اراک در راستای رعایت حقوق شهروندان و تسریع در خرید این زباله سوز اقدام کرده بود اما این مساله نمی تواند از مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی در قبال این مساله بکاهد.»
محمدی تصریح کرد: «در حال حاضر زباله های بیمارستانی طی فرآیندی در مرکز سایت پسماند مدفون می شود اما بهتر است برای کاهش مخاطرات از دستگاه زباله سوز استفاده شود.»
***
مردم چشم و گوش این شهر هستند و عملکرد همه مسئولان را به خوبی می بینند و حرف های شان را به خوبی درک می کنند. چه بهتر است اگر به جای موضع گیری سیاسی کمی دلسوزانه برای آبادانی این شهر تلاش کنیم چون بزرگترین لطمه این دوگانگی رفتاری را تنها متوجه مردم می شود و همین مردم، روزی برای احقاق حقوق شهروندی خود در اوج منطق، مسئولانی که با رفتارهای غیرمنطقی خود باری از دوش مردم برنداشته اند را انتخاب نخواهند کرد.

۱ دیدگاه

  1. مهراب مهرابادی

    بله اتفاقا بنده هم معمولا هفته دوبار خبر خریدن نردبان و دستگاه زباله سوز رو از رسانه ها میشنویدم. ولی الان دیگه خبری نیست. به جرات میشه گفت شورای این دوره مردمی و از جنس مردم نیستند که البته این برمیگرده به روش انتخاب شدنشان که هر کس بامش بیش برفش بیش. قول مهران مدیری در فیلم مرد هزار چهره فقط باید تاسف خورد و دیگر هیچ…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.