خانه » پیشنهاد سردبیر » پای دلالان عراقی در میان است

پای دلالان عراقی در میان است

سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ شماره ۱۰۵۶

پای دلالان عراقی در میان است

گرانی میوه در آستانه سال جدید باعث کاهش رونق در بازار میوه و تره بار شده است

الهه فراهانی

این روزها سر تیتر همه رسانه‌ها افزایش قیمت است. این افزایش قیمت تنها مربوط به کالاهای لوکس و تزیینی نیست بلکه اقلام مصرفی و سبد خانوار با افزایش چشمگیر قیمت ها مواجه شده‌اند.
در میان موضوعات مختلفی که طی سال‌های گذشته در مورد گرانی کالاها و کاهش قدرت خرید مردم پیگیری می‌شد، فقط مانده بود که میوه به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی مصرفی در سبد خانوار که نقش کلیدی در سلامت مردم دارد، خوردنش برای برخی آرزو شود. در گذشته البته بودند برخی میوه ها که دسترسی به آنها برای عموم مردم سخت بود ولی حالا اکثر میوه ها به قیمت هایی به فروش می رسند که کمتر کسی جرات خرید روزانه میوه را پیدا نمی کند.
قیمت میوه در سال جاری افزایش داشته و بسیاری از مردم توان خرید میوه‌های خارجی و یا نوبرانه را نداشتند و فکر می‌کردند تنها قیمت میوه‌های نوبرانه گران است اما این گرانی تاکنون ادامه داشته و قیمت‌ها روز به روز نسبت به روزهای مشابه سال‌ گذشته بیشتر شده است که البته کارشناسان دلایل متفاوتی برای آن آورده‌اند. اما هر دلیلی هم داشته باشد رشد نجومی آن‌ قابل توجیه نیست. طبق نظر متخصصان تغذیه هر فرد به ویژه در سن رشد باید روزانه به طور متوسط نیم کیلوگرم انواع میوه فصل را مصرف کند، اما ظاهرا مصرف میوه هم در کنار لبنیات و گوشت قرمز در حال فراموشی است.
بخش اعظم این گرانی به بی توجهی و طمع دولت باز می گردد که در صادرات میوه افراط کرده و مردم کشور را نادیده گرفته اند. اما سوال اینجاست که دولت چگونه این بی تدبیری را بدون پیش بینی وضع وخیم برای آینده پیش گرفته و آیا باز هم با توجه به این اوضاع نابسامانی که برای مردم ایجاد شده شعار تدبیر و امید را یدک می کشد؟
از سوی دیگر دولت و سازمان های مربوطه باید نظارت بیشتری در توزیع میوه داشته باشند تا برخی دلالان با سودجویی زندگی مردم را تباه نسازند، اما آیا اقدامات دولت تاکنون برای جلوگیری از این امر و افزایش توان خرید مردم تاثیرگذار بوده است؟

با دادن یارانه به این بخش بازار میوه را کنترل کند
یکی از فروشندگان میوه و سبزیجات که از شرایط اقتصادی امروز به سختی می‌نالد می‌گوید: ما نیز از بدنه همین مردم هستیم و موافق افزایش قیمت میوه نیستیم. واقعیت این است بازار الان شرایطی پیدا کرده که حتی خود مغازه‌دار هم قدرت خرید لازم را برای تهیه میوه‌ برای عرضه به مشتری ندارد! قیمت میوه نسبت به سال‌ قبل تا سه برابر شده است، ما هم دوست داشتیم قیمت میوه با قدرت خرید مردم همخوانی داشته باشد تا مشتری بتواند جنس را از مغازه خریداری و در نتیجه ضایعات ما نیز به حداقل برسد. وقتی قدرت خرید مردم پایین و قیمت میوه در بازار بالا می‌رود میوه روی دست مغازه‌داران می‌ماند و خراب می‌شود. هزینه‌هایی که امثال ما باید بابت اجاره مغازه، مالیات، پول آب و برق و غیره بپردازیم از عرضه کالا به مشتری تامین می‌شود وقتی فروش نداشته باشیم سودی هم عاید ما نخواهد شد! در شرایط کنونی برای جلوگیری از نوسانات قیمت به ویژه در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم دولت باید با برخی حمایت‌ها و یا پرداخت یارانه به این بخش به نوعی بازار را در دست گرفته و اجازه سوءاستفاده به سودجویان را ندهد.مشتریانی که فقط قیمت می پرسند و بعد از مغازه خارج می شوند تعدادشان کم نیست. این بار را نخرند بار دیگر مجبور هستند تقاضای نسیه کنند اگر بشناسم مجبور هستم اجابت کنم و در غیر این صورت بازهم شرمنده همسر و فرزندانشان می‌شوند.شرایط برای همه سخت است مردم با تمام این سختی‌ها همچنان صبورانه پای نظام ایستاده‌اند دولت هم باید با اتخاذ تصمیمات مناسب این فشار مضاعفی را که به جامعه به ویژه قشر ضعیف وارد شده کاهش دهند. میوه را از میدان تره‌بار می‌خریم اما چون به فروش نمی‌رسد دچار زیان شده‌ایم اگر هم نیاوریم باید کلا در مغازه را ببندیم واقعا تکلیف ما هم مشخص نیست.
یکی دیگر از میوه فروشان شهر اراک می‌گوید: قدرت خرید مردم واقعا پایین آمده و مانند قبل خرید نمی‌کنند. برخی افراد سودجو به ویژه کسانی که با وانت میوه می‌فروشند نبض بازار میوه را در دست گرفته‌اند و به راحتی مانند نرخ طلا قیمت میوه را بالا و پایین می‌برند نظارتی بر روند کار و فعالیت آنها وجود ندارد تنها متولیان امر می‌تواند به مغازه‌ داران گیر بدهند.یک جعبه میوه چه میزان سود برای من مغازه‌دار که پول اجاره و هزار هزینه دیگر دارم صرف می‌کند این در حالی است که الان بخش قابل توجهی از میوه‌ها نیز فاسد و مجبور هستیم دور بیاندازیم. الان در این شرایط در حالی که به مردم و مغازه‌داران فشار جدی وارد شده، دست دلال‌ها برای خراب کردن بازار باز شده است.

علت اصلی گرانی میوه صادرات با حجم بالاست
رییس اتحادیه بارفروشان کشور معتقد است که صادرات در حجم بالا، بروز سیل در جنوب کشور و خرید تضمینی پرتقال، سبب افزایش قیمت میوه و سبزی در بازار شده است. حسن صابری افزود: پرتقال تا پیش از شروع خرید تضمینی در میدان مرکزی میوه و تره بار با قیمت ۲ هزار تا ۲۵۰۰ تومان عرضه می‌شد، اما امروز به ۴ هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه فروش خوب تولید کنندگان میوه، سبب افزایش تولید در سال آینده خواهد شد گفت: تا دو ماه آینده، با افزایش تولید شرایط بهتری بر بازار میوه حاکم می‌شود. صابری ادامه داد: هم اکنون بیش از ۷۰ هزار تن میوه ذخیره سازی شده که ۴۰ هزار تن آن پرتقال است.
رییس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: ذخیره سازی میوه در انبارهای داخلی باغداران نیز انجام شده است اما مردم به اندازه مصرف خرید و از نگهداری حجم بالای میوه خوداری کنند.
محمدعلی محمدی، رییس اتحادیه صنف میوه و تربار در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: قیمت میوه هایی که وارداتی نبوده به نسبت سال گذشته در هر کیلو ۲ هزار تومان با افزایش قیمت رو به رو شده است. وی ادامه داد: دلایل زیادی برای گرانی میوه و صیفی جات وجود دارد که اولین دلیل به صادرات بیش از حد به کشورهای دیگر است.
محمدی تصریح کرد: دلالان و خریداران عراقی هم به این گرانی ها دامن می زنند. بنابراین لازم است جلوی خریداران عراقی با دلار گرفته شود. وی افزود: گرانی صیفی جات به دلیل سیل زدگی جنوب کشور بود که این گرانی موقتی خواهد بود چرا که در ایام بعد از عید نوروز با ورود محصولات از نواحی گرمسیری و نیز گرمتر شدن هوا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار خواهیم بود.
رییس اتحادیه خرده‌فروشان همچنین خاطرنشان کرد: با نظارت و بازرسی توسط سازمان صمت، اتحادیه، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی می‌توان جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را گرفت و تلاش اتحادیه بر همین مبناست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.