خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان در گفت و گو با معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک و رئیس اتحادیه صنف لوازم آرایشی و بهداشتی اراک بررسی می کند؛ وضعیت قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی در استان مرکزی

وقایع استان در گفت و گو با معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک و رئیس اتحادیه صنف لوازم آرایشی و بهداشتی اراک بررسی می کند؛ وضعیت قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی در استان مرکزی

شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰  شماره ۱۵۲۵

آشفته بازار

فاطمه چاپاری

همزمان با کاهش میانگین سنی استفاده از مواد آرایشی، خرید و استفاده از این محصولات در کشور با افزایش روزافزونی مواجه شده است و این مساله به رونق بازار کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق دامن زده است. حال در کنار دستفروشانی که به فروش کالاهای بی کیفیت و غیرمجاز آرایشی می پردازند افرادی هم اقدام به فروش اینترنتی این کالاها کرده اند و خرید و فروش غیر مجاز لوازم آرایشی از خانه، باشگاه ها و آرایشگاه ها به فضای مجازی رسیده است و این مساله در کنار اهمیت تاثیر استفاده از این محصولات روی پوست نظارت بیشتر و دقیق تر بر عرضه محصولات آرایشی و بهداشتــی را می طلبد.
عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در اینباره به خبرنگار وقایع استان گفت: طی ماه های اخیر ۷ نوبت بازدید از فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی به عمل آمده است که در این بازرسی ها کالاهای قاچاقی کشف شده است که ارزش ریالی آن ها بالای ۱۵۰میلیون ریال می باشد.
وی افزود: یک سری بازرسی های اولیه از آرایشگاه های زنانه نیز به انجام رسیده که متاسفانه در این مراکز هم خرید و فروش و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق مشاهده شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: استفاده از کالاهای قاچاق باعث ایجاد عوارض پوستی می شود برخی از این کالاها نیز دارای مواد سمی هستند که اگر جذب پوست و بدن شوند باعث بیماری سرطان خواهند شد چرا که این کالاها در مراکز غیرمعتبری تولید شده اندکه نظارتی روی آن ها شکل نگرفته است و قطعا آلوده به موادی هستند که مشکلات عدیده ای را برای افراد ایجاد می کند. ناراحتی های چشمی و پوستی از عوارض خوش خیم و ایجـاد سرطان از عوارض بدخیم استفاده از این نوع محصولات می باشد.
وی خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می کنیم خریدهای خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهند. کالاهای ایرانی حتما باید دارای کد irc باشند و روی کالاهای خارجی نیز باید برچسب زرد رنگ اصالت کالا نصب شده باشد که در این صورت کالا مطمئن است و می توان اصالت آن را نیز از طریق سامانه پیامکی استعلام نمود.
علیمرادیان ادامه داد: در درجه اول بهتر است مردم لوازم آرایشی و بهداشتی را از داروخانه ها تهیه کنند و در درجه دوم می توانند از فروشگاه های معتبر لوازم آرایشی، بهداشتی مواد مورد احتیاج خود را تهیه نمایند و هنگام خرید محصول از هر محلی حتما با اطمینان از اصلات کالاهای ایرانی و خارجی خریدهای خود را انجام دهند.
وی در پایان اشاره کرد: در سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹، در آغاز شیوع ویروس کرونا که با کمبود ماسک مواجه شدیم در بین کالاهای قاچاق کشف شده ماسک هم وجود داشت اما با افزایش تولید این محصول خوشبختانه این مساله کمرنگ تر شد.

قاچاق کالا در لوازم آرایشی و بهداشتی به حداقل رسیده است
داریوش ذوالفقاری رئیس اتحادیه صنف لوازم آرایشی و بهداشتی اراک نیز به خبرنگار وقایع استان گفت: در خصوص کالاهای قاچاق به طور مداوم در دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی جلساتی برگزار می شود که در آن ها اجرای شیوه نامه های مبارزه با کالای قاچاق شامل دارو، مکمل ها، تجهیزات و ملزومات پزشکی، مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مورد بررسی قرار می گیرد و در سال جاری پنج نوبت از این جلسات برگزار شده است.
وی افزود: بر اساس بازدید هایی که در کارگروه بازرسی از طرف اتحادیه و دانشگاه علوم پزشکی به طور مستمر در سطح شهر انجام گرفته است، قاچاق کالا در لوازم بهداشتی و آرایشی به حداقل رسیده است اما چناچه یکی از اعضای اتحادیه اقدام به فروش کالای قاچاق نماید دانشگاه علوم پزشکی و اداره اماکن این واحد را جمع آوری خواهند کرد ما هم مرتب از طریق ارسال پیامک به اعضای اتحادیه متذکر می شویم که از فروش کالای قاچاق ممانعت به عمل آورند.
ذوالفقاری یادآور شد: در خصوص دستفروشانی که در سطح شهر اقدام به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی می کنند هم تفاهم نامه ای با شهرداری منعقد شده است که بر اساس آن این سازمان موظف شده دستفروشانی که سد معبر می کنند را جمع آوری نماید، بنابراین سرکشی به دستفروشان به شهرداری محول شده است.
وی ادامه داد: همچنین لازم است اشاره کنم تمامی خرید و فروش هایی که در آرایشگاه ها انجام می شود غیرمجاز بوده و توصیه می شود مردم از خرید و فروش لوازم آرایشی و بهد اشتی در خانه یا آرایشگاه ها امتناع نمایند چرا که طبق قانون تنها رسته های اعلام شده به اتحادیه می توانند به فروش این کالاها بپردازند.
رئیس اتحادیه صنف لوازم آرایشی بهداشتی اراک خاطرنشان کرد: اخیرا مشاهده شده افرادی بـــه صورت مجازی اقدام به فروش لوازم بهداشتی و آرایشی می کنند که این اقدام نیز غیرقانونی می باشد چون تاکنون کسی از اتحادیه مجوز فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی را دریافت نکرده است.
وی در پایان گفت: توصیه می شود افراد هنگام خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به برچسب سیب سلامت در کالاها توجه کنند و فروشنده نیز در فاکتور این مساله را قید نماید تا چنانچه مشکلی به وجود آمد بتوان بهتر رسیدگی کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.