خانه » پیشنهاد سردبیر » وضعیت پریشان دارویی/گزارش «وقایع استان» از وضعیت نامناسب داروهای بیماران صرع در استان

وضعیت پریشان دارویی/گزارش «وقایع استان» از وضعیت نامناسب داروهای بیماران صرع در استان

یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷   شماره ۹۴۰

***

وقایع استان

نیلوفر ملکی

***

مدتی است که بیماران مبتلا به صرع در استان با کمبود دارو مواجهه شده اند. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و وجود تحریم ها که دارو و مواد دارویی را نیز در بر می گیرد، بدیهی است که داروهای بیماری های خاص هم نایاب می شود و یا در بازار های سیاه دارو با قیمت های سرسام آوری به صورت غیر مستقیم عرضه می شود.
مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران مبتلا به صرع در استان هم چندی پیش اظهار داشت که بسیاری از این بیماران به دلیل تامین نشدن دارو از خدمات انجمن هم دلسرد و نا امید شده اند.
به گزارش وقایع استان به نقل از همشهری مدتی است که تأمین دارو برای بیماران کم‌بضاعت، این قشر و انجمن‌های حمایتی را در استان مرکزی با مشکلات زیادی مواجه کرده است. بیماران مبتلا به صرع یکی از این گروه‌ها هستند که با توجه به افزایش قیمت دارو و کمبود آن قادر به تهیه دارو نیستند و مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است.
صرع یک بیماری ناشی از اختلال مغزی است که سبب می‌شود فعالیت‌های طبیعی نورون‌ها در مغز مختل شود. این اختلال موجب بروز عوارضی مانند تشنج، گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری در فرد می‌شود.
امروزه تعداد قابل توجهی از مردم کشور و استان مرکزی به این بیماری دچار هستند و تنها حمایت انجمن‌های حمایتی و دولت می‌تواند از مشکلات این بیماران بکاهد.
انجمن صرع استان مرکزی از سال ۹۳ مجوز دریافت فعالیت خود را از استانداری گرفت و امروزه با توجه به کمبود دارو با مشکلات بسیار زیادی مواجه است. در واقع می‌توان گفت این انجمن به دلیل شناخت ناکافی مردم از این بیماری و بی‌توجهی نسبت به حمایت‌های لازم، جزو مظلوم‌ترین انجمن‌های استان محسوب می‌شود.
مشکلات این بیماران سخت و پیچیده است.یکی از افراد مبتلا به این بیماری در استان می گوید: برای تهیه دارو های خود دچار مشکلات زیادی هستم و به علت بالا رفتن شدید قیمت این دارو ها نمی توانم آن ها را تهیه کنم.دارو های ایرانی هم کیفیت مطلوبی ندارند و نمونه خارجی آن می تواند اثر گذاری مثبت داشته باشد.
بیماران مبتلا به صرع به شکل معمول باید هر دو ماه یک بار ۴ میلیون تومان هزینه دارو بپردازند. متاسفانه چنین داروهایی تحت پوشش بیماری نیستند و بسیاری از بیماران مبتلا به دلیل مشکلات مالی از خرید و مصرف این دارو منصرف می شوند و روند بیماری هم در این فرآیند ادامه خواهد داشتت.
یکی دیگر از بیماران مبتلا به صرع در خصوص این بیماری می گوید: هنوز نسبت به بیماری صرع آگاهی کافی و لازم بین مردم وجود ندارد و همین مسأله سبب شده مبتلایان، بیماری‌ خود و مشکلات آن را از دیگران پنهان کنند؛ این در حالی است که اگر آگاهی نسبت به این بیماری در جامعه وجود داشته باشد، ممکن است بتوانیم از حمایت‌های خیران نیز استفاده کنیم.
وی بیان می‌کند: بر اثر ضربه‌ای که در سانحه تصادف به سرم وارد شد دچار این بیماری شدم. ترس از اینکه در خیابان یا اماکن عمومی و حتی یک مهمانی دچار تشنج شوم موجب شده در اماکن و جمع‌های عمومی کمتر حضور داشته باشم.
وی ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی و با توجه به اینکه در ورود داروهای خارجی به کشور مشکل وجود دارد، مشکلات من نیز بیشتر شده است و بیشتر دچار تشنج می‌شوم. چند بار همین مسأله سبب زمین خوردن من و وارد شدن ضربه مجدد به سرم شده است.

تذکر نماینده استان در مجلس در خصوص کمبود دارو
همین شرایط بعث شده است تا برخی مسئولان استان دست بکار شوند، از جمله علی اکبر کریمی نماینده مجلس در خصوص شرایط حساس کمبود دارو به وزیر بهداشت تذکر داد. کریمی با بیان اینکه ما در بخش دارو سهم کمتری داریم، افزود: بسیاری از بیماران استان دارای مشکل هستند و برای تامین دارو به استان‌های مجاور و تهران مراجعه می‌کنند. وزارت بهداشت در این خصوص توجه کند.

وضعیت نامناسب بیماران مبتلا به صرع در استان
عزیز محمدی مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران صرع درباره آخرین وضعیت این بیماران در استان بیان داشت: اکنون در این انجمن برای ۱۲۳ بیمار مبتلا به صرع پرونده تشکیل شده است که ۸۸ پرونده فعال است و به آنها خدمات ارائه می‌شود.
عزیزمحمدی افزود: علت اینکه از ۱۲۳ بیمار شناسایی‌شده مبتلا به صرع که دارای پرونده هستند، فقط ۸۸ بیمار به ما مراجعه کرده اند و این علت ناامیدی سایر افراد از خدمات این انجمن است.
وی ادامه می‌دهد: البته تعداد بیماران مبتلا به صرع در استان خیلی بیشتر از این میزان است، اما به دلایل مختلف این افراد حاضر نیستند که شناخته شوند، زیرا هنوز دیدگاه مناسبی درباره این بیماری وجود ندارد؛ این در حالی است که افراد مبتلا به صرع مانند سایر افراد در شرایط عادی و طبیعی هیچ مشکلی ندارند. اگر بیماران از داروها به درستی و به طور منظم استفاده کنند، خواب کافی داشته باشند و ۳ وعده غذایی را نیز استفاده کنند، این بیماری قابلیت کنترل دارد.
عزیزمحمدی با اشاره به مشکلات انجمن در زمینه حمایت از این بیماران می‌گوید: کمبود منابع مالی سبب شده تا نتوانیم از بیماران برای خرید دارو حمایت‌ کنیم و هر روز بسیاری از آنها ناامید از انجمن می‌روند. با توجه به اینکه ۹۰ درصد از آنها دارای سطح زندگی متوسطی هستند، باید خیران استان مرکزی به این امر ورود کنند تا مشکلات این افراد را کاهش دهیم.
وی افزود در این زمینه ما هیچ گونه حمایتی از دستگاه ها دریافت نمی کنیم و در زمینه جذب حمایت به دستگاه های مختلفی از جمله بهزیستی مراجعه داشته ایم اما نتوانسته ایم هیچ گونه حمایتی را دریافت کنیم.
علاوه بر مشکلات تأمین دارو، مکان مناسبی نیز در اختیار نداریم تا بتوانیم پذیرای این بیماران باشیم. اگر بتوانیم حمایت خیران را داشته باشیم، بخشی از نیازهای دارویی این بیماران تأمین خواهد شد.
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران مبتلا به صرع استان مرکزی در مورد حمایت از این بیماران در شهرهای دیگر استان می‌گوید: این انجمن در شهرستان‌های دیگر دفتری برای ارائه خدمات ندارد. همچنین آمار دقیقی از مبتلایان به صرع در شهرهای دیگر وجود ندارد، چون مراکز بهداشت در این شهرها در زمینه شناسایی این بیماران همکاری لازم را با این انجمن ندارند.
بدون تردید با توجه به شرایط فعلی و وجود تحریم ها نمی توانیم بگوییم مشکل دارو، آن هم داروهای بیماران خاص کاملا بر طرف خواهد شد اما می توان به حمایت خیرین و سازمان ها امیدوار بود و همکاری بیشتر آن ها در این رابطه را امید داشت و از وخیم شدن شرایط و سختی های این بیماران کمی کاست.

تامین ۴۰ قلم داروی کمیاب در داروخانه ها
با وجود تمام مشکلات دانشگاه علوم پزشکی اراک بیکار ننشسته و توانسته است برخی از کمبودهای دارویی استان را تامین کند. هر چند همیشه آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان با حرف های مردم جور در نمی آید ولی باید پذیرفت که شرایط برای تامین دارو توسط مسئولان هم سخت شده است و از ســویی دیگر هم انتظارات به حق مردم در برطرف شدن مشکلات شان در حوزه سلامت و دارو نیز چیزی نیست که بتوان برای آن از واژگان صبر و حوصله استفاده کرد و برخی از بیماران نیازمند فوری داروهایی هستند که حفظ جان شان به تامین سریع دارو بستگی دارد. معاونت دارویی دانشگاه علوم پزشکی اوایل مهر خبر داده است که با توزیع ۴۰قلم دارو به صورت سهمیه ای، کمبود دارویی داروخانه های استان مرکزی برطرف شد.
مصطفی دلاور اظهار داشت: برای تامین طیفی از داروهای بیماران خاص در اراک کمبودهایی وجود داشت که با هماهنگی و رایزنی این اقلام از تهران و ساوه تامین شد و در اختیار بیماران قرار گرفت و مراکز درمانی، بیمارستانی و شرکت های دارویی استان موظف هستند پیش از اتمام اقلام دارویی، مراتب را اعلام کنند تا با مدیریت زمان برای تامین به موقع دارو اقدام شود.
امید است که مشکلات حوزه درمان و سلامت در استان به ویژه برای بیماران خاص در شرایط سخت اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند سریعتر برطرف شود تا بیش از این بر درد مردم افزوده نگردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.