خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به علم روانشناسی؛ از تئوری تا کاربرد آن در زندگی/بخش پنجم/رقصیدن در لحظه

نگاهی به علم روانشناسی؛ از تئوری تا کاربرد آن در زندگی/بخش پنجم/رقصیدن در لحظه

چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷   شماره ۹۱۹

***

وقایع استان

نیلوفر ملکی

***

آیا هر روز صبح سرشار از لذت بهاری بیدار می شوید؟ حتی اگر روزی تلخ و سرد زمستانی باشد؟ اگر جوابتان مثبت است شما بدون آنکه بدانید دیدگاه مثبتی به زندگی دارید و می دانید چگونه از هر لحظه نهایت استفاده را ببرید. یا فردی هستید که هر روز هنگام بیدار شدن فکر می کنید که روز خسته کننده ای دیگر در در پیش است و ای کاش در جای دیگری بودید؟ یا اینکه ذهنتان پر از نگرانی درباره اتفاقی است که افتاده یا ممکن است اتفاق بیافتد؟
زندگی برای زیستن است و به شما نشان خواهیم داد چگونه می توانید با خلاقیت، احساسی سرشار از انرژی داشته باشید و از هر لحظه آن لذت ببرید.
۱) خلق انرژی خاص خودتان: بعضی از افراد همیشه شاد و پر انرژی هستند و ظرفیت استفاده از هر لحظه زندگی خود را دارند بدون اینکه تحت تاثیر عوامل خارجی نظیر فشار کاری یا رویدادهای چالش بر انگیز زندگی قرار بگیرند. اگر می خواهید انرژی، لذت و هیجان را در هر لحظه تجربه کنید، درک چگونگی زندگی در زمان حال مهارتی کلیدی است. تایید می کنیم که هنگام رویارویی با نیاز های متعدد زندگی این موضوع کار آسانی نیست ولی کسب این مهارت واقعا ارزش زحمت کشیدن را دارد. احساس رضایت و شادی برای روحیه، سلامتی و سعادتان مفید است. زندگی در زمان حال یعنی همیشه نسبت به اتفاق هایی که برایتان می افتد هوشیار هستید.
در زمان حال بودن یا نهایت استفاده از هر لحظه به معنای این نیست که زندگی خود را با فعالیت های پی در پی پر کنید. نداشتن لحظه ای برای استراحت بسیار خسته کننده تر از صرف انرژی و اشتیاق است. بر آورده کردن دائم نیاز های دیگران به جای ادغام آن ها با نیاز های خود و باور به این که باید هر چه بیشتر زندگی تان را پر بار کنید، بسیار خسته کننده است. تلاش برای حفظ این گونه زندگی ممکن است در بلند مدت منجر به تنش و انزجار شما بشود.
۲) آگاه بودن: گاهی ممکن است آنقدر گرفتار و مشغول باشید که آنچه در اطرافتان وجود داردنبینید. آیا تا به حال فهمیده اید که قبلا بارها از کنار ساختمانی عبور کرده اید و فقط اکنون متوجه وجود آن شده اید؟ زمانی که زندگی سر راه زیستن قرار می گیرد. این نشان می دهد که آگاه بودن و لذت بردن از لحظه بسیار اهمیت دارد. امکان دارد که بسیار مشغول و موفق باشید با این حال در تسلط بر زندگی و زیستن شکست خورده باشید. در عوض سعی کنید تصمیم هایی بگیرید و گزینه هایی را انتخاب کنید که واقعی باشند نه آن که فکر می کنید باید باشید.
آگاه بودن یعنی کشف کردن اینجا و اکنون و خاموش کردن هزاران فکری که در سرتان می گذرد تا در کارهایتان تاثیر گذار و کارآمد باشید و با خود در صلح و آرامش بیشتری باشید. آگاه بودن، رها کردن احساسات منفی، رنج ها و کینه های گذشته و با تایید رویدادهایی که باعث احساس کنونی تان شده اند و اجازه نداده اند به آن احساسات برای تسلط بر زندگی تان همراه است. آگاه بودن با در زمان حال بودن نیز فرق دارد زیرا زمانی که آگاه هستید، مدتی درنگ می کنید تا احساس خود را بررسی کنید ولی هنگامی که در زمان حال هستید کاملا مشغول فعالیت های روزانه تان هستید.
بسیاری بر این باورند که آرامش و حضور در لحظه باعث می شود با تاثیرگذاری کمتری عمل کنند. در واقع حقیقت کاملا خلاف آن است و حضور در لحظه موجب افزایش عملکرد و رضایت می شود. برای مثال می توان به هوشمندانه تر کار کردن به جای سخت تر کار کردن اشاره کرد.
۳) قدم برداشتن به سوی آگاهی: می توانید از راه تمرکز به خود کمک کنید تا وارد مرتبه ای از آگاهی شوید. با این حال مجبور نیستید در کلاس های تمرکز شرکت کنید تا از مزایای آن بهره ند شوید.
می توانید هنگام انجام کار های روزانه تکنبک هایی زیر را انجام دهیدتا آگاه تر شوید:
۱) از جاهایی که عبور می کنید آگاه باشید و آنها را به خاطر بسپارید.ذهن تان را از تمام کارهایی که در طول روز باید انجام می دهید خالی کنید و در عوض جملات مثبت و تایید کننده ای به خود بگویید.برای مثال: من از روز خود لذت می برم یا امروز زمانی را صرف گوش دادن به حرف مردم می کنم.
۲) از تنفس خود آگاه باشید: زمانی که تلفن زنگ می زند قبل از پاسخ دادن نفس عمیقی بکشید و به آرامی عمل بازدم را انجام دهید. این کار شما را متعادل نگه می دارد و کمک می کند تا تمرکز کنید و در لحظه ی حال باشید.
۳) آگاهانه راه بروید: از هر قدمی که بر میدارید آگاه باشید.حرکت های بدنتان را احساس کنید.
۴) زمانی را به گوش دادن گفته های دیگران اختصاص دهید و به جای واکنش به حرف های آنها با تمرکز به آن ها توجه کنید و اینگونه از ایجاد سوئ تفاهم به دلیل از پیش فکر نکردن، جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.