خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۱۶)

نکات حقوقی کاربردی (۱۶)

چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸   شماره ۱۱۴۵

نکات حقوقی کاربردی (۱۶)
آپارتمان نشینی

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. این ستون به قلم «مهدی حقدوست» کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه و مولف دو کتاب «حقوق شهروندی در مراجع انتظامی، امنیتی، قضایی و زندان ها» و «مجموعه نکات حقوقی کاربردی» است که از وی بابت همراهیش با ما و شما در این ستون سپاسگزاریم. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکته -۱ تعیین مدیر ساختمان و وظایف آن
مطابق با ماده ۸ قانون تملک آپارتمان ها و مواد ۵، ۱۴، ۱۵، ۱۹ و ۲۷ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها:
-۱ در هر ساختمانی که تعداد مالکین بیشتر از ۳ نفر باشد یعنی در ساختمانهای چهار واحد و بیشتر، بایستی مجمع عمومی مالکین یک نفر مدیر از بین خود یا از خارج برای مدت ۲ سال، انتخاب نمایند.
-۲ مجمع عمومی مالکین می تواند مدت ۲ سال را اضافه نماید و انتخاب مجدد مدیر بلامانع می باشد.
-۳ مدیر ساختمان، امین شرکاء بوده و نمی تواند فرد دیگری را به جای خود انتخاب نماید.
-۴ مدیر ساختمان، مسئول حفظ ساختمان، اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی می باشد.
-۵ مدیر ساختمان بـــا تصویب مجمـــع عمومی می تواند به منظور تأمین هزینه های ضروری و فوری، وجوهی را بعنوان تنخواه گردان از شرکاء دریافت نماید.
نکته -۲ تعمیرات در قسمت اختصاصی
مطابق با ماده ۹ قانون تملک آپارتمان ها:
-۱ هر یک از مالکین می تواند با رعایت مقررات قانون تملک آپارتمانها و سایر مقررات، عملیاتی را که برای استفاده بهتر از قسمت اختصاصی خویش مفید می داند، انجام دهد.
-۲ ولی هرگونه تغییرات در محل یا شکل دَر، یا سَردر یا نمای خارجی ساختمان، که در مرئی و منظر عمومی است، فقط با موافقت اکثریت مالکین امکان پذیر خواهد بود.
نکته -۳ میزان مالکیت زمین
مطابق با ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان ها:
-۱ هرکس آپارتمانی را خریداری نماید، به نسبت مساحت قسمت اختصاصی، در زمینی که ساختمان بر روی آن بنا شده، مشاعاً سهیم خواهد بود.
-۲ مگر اینکه مالکیت زمین مزبور به علت وقف یا علل دیگر متعلق به غیر باشد، که در این صورت بایستی اجاره آن را به همان نسبت پرداخت نماید.
نکته -۴ پرداخت هزینه های نگهداری و مشاعات
مطابق با ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان ها و ماده ۲۶ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها:
-۱ مخارج مربوط به محافظت ملک و جلوگیری از انهدام و اداره و استفاده از اموال و مشاعات و بطور کلی مخارجی که جنبه مشترک دارد، همچون تأسیسات آن، بایستی یکجا انجام شود.

-۲ همچنین بایستی این هزینه ها به تناسب سهم هر مالک، پرداخت شود، هر چند آن مالک از مشاعات استفاده ننماید.
-۳ در صورتیکه بین شرکاء توافق شده باشد که هزینه های نگهداری یک قسمت از بنا، یا هزینه نگهداری و تعمیرات یک قسمت از تأسیسات فقط به عهده بعضی از شرکاء باشد، فقط همین شرکاء مکلف به انجام آن خواهند بود و در تصمیمات مربوط به این هزینه ها نیز تعیین تکلیف خواهند نمود.

حقوق شهروندی در دعاوی کیفری
نکته ۱- نگهداری آلات و ادوات جرم در محل مناسب و تحویل رسید به صاحب اجناس
مطابق با ماده ۱۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ آلات و ادوات جرم، از قبیل اسلحه، اسناد و مدارک ساختگی، سکه تقلبی و تمامی اشیائی که هنگام بازرسی به دست می آید و مرتبط با کشف جرم یا اقرار متهم باشد، توقیف خواهند شد.
-۲ آلات و ادوات جرم در صورت مجلس توصیف و شماره گذاری می شوند. سپس در لفاف یا مکان مناسب نگهداری و رسیدی شامل صورت ریز اشیاء، به صاحب یا متصرف آنها داده خواهد شد.
-۳ اموال توقیف شده با توجه به وضعیت آنها در محل مناسبی که از طرف دادگستری برای این منظور تعیین می شود، نگهداری خواهند شد.
-۴ شیوه نگهداری اموال و پرداخت هزینه های مربوط به آن که از محل اعتبارات قوه قضائیه خواهد بود، مطابق با «آیین نامه اجرایی شیوه نگهداری اموال توقیف شده مصوب ۲۶/۱۰/۱۳۹۴» می باشد. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۲ نگهداری متهم توسط ضابطان دادگستری، حداکثر تا مدت ۲۴ ساعت
مطابق با ماده ۱۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ ضابطان دادگستری مکلف هستند متهم جلب شده را بلافاصله نزد بازپرس ببرند و در صورت عدم دسترسی به بازپرس یا مقام قضایی جانشین، در اولین وقت اداری، متهم را نزد او حاضر نمایند.
-۲ در صورت تأخیر از تحویل فوری متهم، ضابطان دادگستری بایستی علت آن و مدت زمان نگهداری را در پرونده درج نمایند.
-۳ به هر حال مدت نگهداری متهم تا تحویل وی به بازپرس یا قاضی کشیک نبایستی بیشتر از ۲۴ ساعت باشد. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۳ اعزام متهم بازداشت شده، به همراه پرونده اتهامی در مهلت حداکثر ۲۴ ساعت به مرجع قضایی و تعیین تکلیف پرونده در ایام تعطیل توسط قاضی کشیک
مطابق با مواد ۱۸۵ و ۱۸۶ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ ضابطان دادگستری مکلف هستند متهم جلب شده را بلافاصله نزد بازپرس ببرند و در صورت عدم دسترسی به بازپرس یا مقام قضایی جانشین، در اولین وقت اداری، متهم را نزد او حاضر نمایند.
-۲ در صورت تأخیر از تحویل فوری متهم، ضابطان دادگستری بایستی علت آن و مدت زمان نگهداری را در پرونده درج نمایند.
-۳ به هر حال مدت نگهداری متهم تا تحویل وی به بازپرس یا قاضی کشیک نبایستی بیشتر از ۲۴ ساعت باشد.
-۴ در ایام تعطیل متوالی یعنی پشت سرهم، قاضی کشیک، پرونده متهم جلب شده را با تنظیم صورت مجلس از شعبه بازپرسی خارج و تصمیم مقتضی را اتخاذ می نماید و در نخستین روز پس از ایام تعطیل، پرونده را با شرح اقدامات به شعبه مربوطه بر می گرداند. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.