خانه » پیشنهاد سردبیر » نوسان های سیاه

نوسان های سیاه

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰  شماره ۱۴۷۲

خاموشی های تابستان با کسب و کارها چه کرد؟

نوسان های سیاه

اتحادیه ها و اصناف استان از خسارت ها و دردسرهایی که قطعی های مکرر برق در تابستان برای آن ها به وجود آورد، می گویند

زهرا مدنی

سخنگوی صنعت برق به تازگی از پایان اوج مصرف تابستان امسال و به صفر رسیدن خاموشی‌های بخش خانگی خبر داد.
مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه از دو هفته گذشته تاکنون خاموشی در بخش خانگی اعمال نشده است افزود: اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که زمان اوج مصرف تابستان امسال به پایان رسیده است.
وی با قدردانی از مشترکان برق در همه بخش‌های کشور که با صرفه‌جویی در مصرف برق به این صنعت کمک کرده‌اند گفت: هم‌اکنون شبکه سراسری برق و نیروگاه‌های کشور در حالت پایدار قرار دارد و تولید برق نیز در حالت حداکثری خود در حال انجام است.
سخنگوی صنعت برق با تاکید براینکه مصرف برق هنوز هم بیشتر از سال گذشته است، ادامه داد: به منظور حفظ پایداری شبکه، از هفته گذشته سه نیروگاه بخار برای تعمیرات اساسی و دوره‌ای مطابق برنامه‌زمان‌بندی شده از مدار تولید خارج شده‌اند تا برای زمان اوج مصرف زمستان و تابستان سال آینده آماده باشند.
رجبی مشهدی با تشکر از صنایع به ویژه صنایع عمده‌ای که همکاری قابل توجهی در زمان اوج مصرف برق تابستان داشتند گفت: مشترکان عمده با همکاری و کاهش مصرف توانستند شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که در کشور حداقل خاموشی را داشته باشیم و به همین دلیل اکنون شبکه سراسری در پایداری کامل قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اوج مصرف برق تابستان در مردادماه با رقم ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات و برای اولین بار در کشور رخ داده است گفت: با کاهش مصرف برق که هم اکنون در کشور اتفاق افتاده به تدریج از حجم و تعداد برنامه‌های زمانبندی شده و اقدامات مدیریت بار کاسته می‌شود.
رجبی مشهدی با بیان اینکه تفاهم نامه‌های مربوط به مدیریت مصرف صنایع تا پایان شهریور ادامه دارد افزود: البته این تفاهم‌نامه‌ها با توجه به شرایط فعلی، لزوما اجرا نمی‌شود به طوری که هم اکنون هیچ گونه محدودیتی برای تامین برق صنایع وجود ندارد.
سخنگوی صنعت برق افزود: روز گذشته صنعت برق بیش از ۵ هزار مگاوات برق برای صنایع بزرگ کشور تامین کرده که البته این رقم در زمان کم باری معادل ۸ هزار مگاوات بوده است همچنین صنایع کوچک نیز طبق دستورالعمل‌ها در حال فعالیت هستند و تامین برق آن‌ها نیز درحال انجام است.
وی ادامه داد: اعلام می‌کنیم خاموشی‌ها پایان یافته و هیچ محدودیتی برای مصارف برق صنایع وجود ندارد.
اما خاموشی های سه ماه اخیر با اصناف چه کرد و در صورت بازگشت دوباره خاموشی ها چه اتفاقی برای کسب و کارهای مختلف خواهد افتاد؟
پیش از این مدیرکل توزیع نیروی برق استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به جبران خسارات ناشی از قطعی های مکرر برق اشاره کرده بود که در پی اظهارات وی، سایتی به این منظور در نظر گرفته شد که تنها به ثبت خسارات خانگی ناشی از قطعی برق اختصاص می یافت، این در حالی است که قطعی مکرر برق، اصناف نیمه جانی را که پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی های مکرر به سختی در حال کار بوده اند را بار دیگر با مشکل مواجه کرده و خسارات مالی بسیاری را به آن ها متحمل نمود که با کاهش قطعی برق در پس فراموشی خواهد رفت.
وقایع استان در گفت و گو با چند تن از افرادی که در صنوف مختلف در حال فعالیت هستند به بررسی مشکلات این صنوف در پی قطعی های مکرر برق و خسارات ناشی از آن پرداخته است.
محمد رضا براتی رئیس اتحادیه صنایع چوب و فلز
افراد مشغول در این صنف از نظر کاری عقب افتادند، تمامی دستگاه های ما با برق کار می کردند، وقتی برق می رفت دستگاه ها تعطیل و کارگرها بیکار می شدند، به استثنای آسیبی که بر اثر نوسانات برقی به ماشین آلات وارد می شد، دو ساعت تعطیلی کار در کارگاه های چوب و فلز باعث عقب افتادن بسیاری از سفارشات شد که این مساله به حیثیت کاری افراد صدمه وارد می سازد. فروشگاه های این کالاها نیز در ساعت اوج کار خود با قطعی برق مواجه می شدند که این موضوع صدمه مالی بزرگی به فروشنـدگان وارد می کرد.
سعید فرجی مدیر چاپخانه بهمن
برق این منطقه بدون هماهنگی چهار الی پنج ساعت قطع می شود، این مساله باعث شده تا ما از نظر مالی آسیب دیده و کارگرهای ما نیز ساعات بسیاری را در بیکاری می گذرانند، این در حالی است که اگر فیش برق چند روز با تاخیر پرداخت شود، برق چاپخانه را قطع می کنند. از طرفی با قطعی برق ما نمی توانیم سفارشات مشتریان را به موقع برسانیم و همین مساله باعث بدقولی ما خواهد شد. برق چاپخانه از ساعت یازده تا ساعت چهار بعد از ظهر قطع می شود، ساعت چهار ساعت اتمام کار ما و تعطیلی چاپخانه است و در این شرایط نمی توان کارگر ها را در ساعات بعدی در کار اجباری نگه داشت، که این موجب عقب افتادن کارها می شود. وقتی در اواسط کار با قطعی برق مواجه می شویم مرکب ساعت ها در ماشین مانده و خشک و فاسد می گردد، دستگاه های ما بردهای الکتریکی دارند و در رفت و آمدهای ناگهانی و مکرر برق دچار آسیب می شوند دقیقا دو هفته پیش حدود چهار میلیون تومان برای تعمیر برد دستگاه هزینه کردم که تحت تاثیر نوسانات برقی دچار مشکل شده بود.
حسین عباسی رئیس اتحادیه خوارو بار و لبنیات
واحدها این صنف در ساعت آغاز و پایان کار خود دچار مشکل بودند چرا که کرکره های این واحدها برقی بوده و برای بالا بردن کرکره ها باید منتظر وصل شدن برق می ماندند، بسیاری از واحدهای تولید نیز، برای ساخت انواع لبنیات از جمله ماست و استفاده از دستگاه هایی چون شیرسردکن به مشکل برخوردند، با این حال صنف ما در مقایسه با دیگر اصناف با مشکلات زیادی مواجه نشده است.

محمدعلی محمدی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار
تازگی میوه و گل مشروط بر کار کردن دستگاه هایی چون کولر و یخچال است که بـــا قطعی برق این دستگاه ها متوقف شده و آسیب بسیاری را به فروشندگان گل و میوه و کلبه های سبزیجات وارد خواهد آورد، علاوه بر این اهالی برخی مناطق چون رودکی، طالقانی، فوتبال، چشم موشک و راهزان روزی دوبار با قطعی برق مواجه می شدند، اعضای صنف مدام با ما تماس گرفته و از قطعی برق و خرابی میوه و سبزیجات خود گله و شکایت می کردند. علاوه بر این با قطعی برق دستگاه های کارتخوان و ترازو ها نیز قطع شده و با ایجاد این وضعیت، کسب و کار فروشندگان هم کساد می شد، صنف ما تحت تاثیر قطعی های مکرر برق با مشکلات بسیاری مواجه شده و آسیب های زیادی را متحمل شد. این چند روز که با قطعی برق مواجه نبودیم شرایط کمی رو به بهبود رفته، امیدواریم مسئولان چاره اندیشی کنند تا اصناف بیش از این با مشکل مواجه نشوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.