خانه » پیشنهاد سردبیر » نه حامی، نه صادق

نه حامی، نه صادق

یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹  شماره ۱۳۹۳

وقایع استان پیگیری می کند؛ عدم پرداخت مطالبات معوق کارگران سازمان پسماند شهرداری اراک توسط پیمانکارشان
در گفتگو با احمد آرزومندی کارشناس حقوقی و نماینده کارگران این پرونده در اداره کار، رفاه و امور اجتماعی

نه حامی، نه صادق

عدم شفافیت کافی در قرارداد با پیمانکاران موجب ابهاماتی در پرداخت ها شده است

در پیشنهادی به سازمان مدیریت پسماند شهرداری خواستار نصب کارت ساعت توسط پیمانکار جهت محاسبه دقیق اضافه کاری این کارگران شده ایم

مطالبات معوق ۷۰ کارگر شهرداری شامل قسمتی از عیدی سنوات سال ۹۳ و ۹۴ و قسمتی از حق بیمه اجتماعی سال ۹۷ و مطالبات مربوط به حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور در کل دوره قرار داد آنها توسط پیمانکار پرداخت نشده است

فاطمه چاپاری

پاکبانان یکی از گروه‌های جامعه هستند که علاوه بر مشکلات اقتصادی که گریبانگیر آن ها شده با مشکلات دیگری چون عدم ایمنی شغلی، درگیر هستند. سالانه شاهد حوادث متعددی برای پاکبانان بوده ایم، حوادثی چون تصادف رانندگی که متاسفانه منجر به فوت یا نقص عضو این کارگران می شود. افزون بر تمامی این خطرات و مشکلات، کارگران از آثار منفی عقد قراردادهای موقت شان نیز در امان نمانده‌اند و به قراردادهای موقت اجباری تن می‌دهند. در چند سال اخیر یکی از پیمانکاران سازمان پسماند شهرداری اراک به نام شرکت حامی صادق که در این سازمان فعالیت داشت حق و حقوق پاکبانان شهرداری را تضییع کرده است. تعداد کارگران این سازمان بیش از ۵۰۰ نفر است که به طور ثابت در سازمان مشغول به کارند و هر شرکتی که پیمانکاری را برنده می شود موظف است حق و حقوق کارگران را پرداخت کند. با اینکه پیمان این شرکت تمام شده است اما این شرکت قسمتی از مطالبات کارگران را همچنان پرداخت نکرده و برخلاف نامش، حامی صادقی برای پاکبانان نبوده است. به دنبال این اتفاق این کارگران با اخذ وکیل و تفویض آن به احمد آرزومندی کارشناس حقوقی، وی را به عنوان نماینده کارگران این پرونده در اداره کار، رفاه و امور اجتماعی انتخاب کرده اند که طبق اقدامات انجام شده با اینکه این شرکت محکوم شده ولی همچنان حاضر به پرداخت مطالبات معوق کارگران نیست!
روزنامه وقایع استان با درخواست تعدادی از کارگران زیر نظر این پیمانکار در گفتگویی با احمد آرزومندی به بررسی مشکلات کارگران و آخرین وضعیت پرداخت مطالبات معوقه آنان پرداخته است.
احمد آرزومندی در گفتگو با خبرنگار وقایع استان گفت: این پیمانکار در سازمان مدیریت پسماند فعالیت داشته و با اینکه موعد پیمان این شرکت به پایان رسیده است هنوز مطالبات معوق کارگران را پرداخت نکرده، این مطالبات شامل قسمتی ازعیدی سنوات سال ۹۳ و ۹۴ و قسمتی از حق بیمه اجتماعی سال ۹۷ و مطالبات مربوط به حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور در کل دوره قرار داد بوده است.
وی افزود: همین طور کارگرها مدعی بودند قسمتی از اضافه کارشان نیز پرداخت نشده که متاسفانه به دلیل ناکافی بودن مدارک نتوانستیم این مورد را به اثبات برسانیم ولی اینکه این شرکت قسمتی از حقوق و حق بیمه این کارگران را پرداخت نکرده کاملا محرز شده است.برای حل این موارد در اقدامی در نظر داشتیم که از ضمانت نامه های پیمانکار استفاده کنیم که ظاهرا ایشان مبالغ بسیار بالایی به سازمان بیمه تامین اجتماعی بدهکارند و پیش بینی کردیم که به همین علت احتمالا ضمانت نامه به نفع سازمان مذکور توقیف شود.
آرزومندی اظهار کرد: حدود ۷۰ نفر از کارگران شهرداری با توجه به اینکه مطالباتشان پرداخت نشده به ما مراجعه کردند و بنده را به وکالت و نمایندگی خود در اداره کار، رفاه و امور اجتماعی شهرستان اراک تعیین کردند و در نتیجه ی این اقدام ما هم داد خواستی علیه پیمان کار تنظیم کرده و ایشان را به پرداخت مطالبات کارگران محکوم کردیم اما با گذشت حدود دو ماه از این اتفاق این شرکت حاضر به پرداخت این مطالبات معوق نشده است به همین دلیل ما در حال پیگیری و انجام اقدامات قضایی علیه ایشان هستیم.
وی افزود: علاوه بر قسمتی از حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۹۷، حق بیمه مربوط به مشاغل سخت و زیان آورکه منجر به بازنشستگی زودتر از موعد برای این کارگران خواهد شد نیز پرداخت نگردیده است. ما پس از اینکه در مذاکره با پیمانکار به نتیجه نرسیدیم، اقداماتی را در اداره ی کار دنبال کردیم که در نتیجه این کار ضمن احراز مطالبات کارگران پیمانکار محکوم شد و زمانی که مجددا به مذاکره با پیمانکار جهت دریافت حق و حقوق پاکبانان پرداختیم این شرکت حاضر به پرداخت مطالبات نشد و به دادن وعده هایی برای آینده بسنده کرد، در نتیجه همه این موارد و کش و قوس ها در حال انجام اقدامات قضایی علیه پیمانکار هستیم.
نماینده کارگران این پرونده در اداره کار، رفاه و امور اجتماعی بیان کرد: از بزرگ ترین مشکلاتی که الان پاکبانان شهرداری درگیرآن هستند،پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور است، چرا که بازنشستگی تعدادی از کارگرانی که حائز شرایط هستند مشروط به پرداخت به موقع حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور آن ها به حساب سازمان بیمه تامین اجتماعی است. وی افزود: همین طور قسمتی از کارگرانی هم که در سن باز نشستگی نیستند در صورتی که حق بیمه مذکور از پیمانکارها مخصوصا این پیمانکاری که ما علیه ایشان اقدام کرده ایم دریافت و به موقع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود مشمول بازنشستگی زود تر از موعد خواهند شد و می توانند ۱۰ سال زودتر بازنشست شده و به حقوق مستمری خود دست پیدا کنند.
آرزومندی گفت: عدم نظارت کافی بر ساعات اضافه کاری کارگران از موارد دیگری است که برای این افراد مشکل ایجاد کرده، با این که ساعات اضافه کاری این کارگران در ماه بالا بوده است به علت ناکافی بودن مدارک و ادله به میزان ادعای پاکبانان به اثبات نرسید و در نتیجه در پیشنهادی به سازمان مدیریت پسماند خواستار نصب کارت ساعت توسط پیمانکار فعلی شده تا تمامی اضافه کاری این کارگران خیلی دقیق محاسبه و حق و حقوقشان حفظ شود.
وی افزود: مسئله دیگری که در حال حاضر متاسفانه سلامتی این کارگران را تهدید می کند عدم توجه کافی به بحث ایمنی است، متاسفانه هر ساله شاهد این هستیم که این کارگران در معابر بر اثر تصادف یا جانشان را از دست می دهند یا نقص عضو می شوند در همین یکی دو ماه گذشته یکی از این عزیزان فوت شد و همین طور کارگرانی هستند که در سال های گذشته نقص عضو شدند همه این ها نشانگر این موضوع است که سلامتی این کارگران به طور جدی در خطر می باشد.
آرزومندی همچنین گفت: متاسفانه نظارت به ایمنی کارگران این حوزه ضعیف و نامناسب است، برای مثال جهت رعایت استاندارد ها لباس های خاصی برایشان در نظر گرفته شده است اما این استاندارد ها و هشدار ها کافی نیست. تعدد حوادث در سال های گذشته نشانگر این است که استاندارد ها در این زمینه کافی نیست وسازمان محترم شهرداری اراک می بایست پیمانکاران خود را به رعایت بیشتر قوانین وضع شده مربوط به رعایت ایمنی در محیط های کاری ماده ۹۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران موارد الزام نماید.
نماینده کارگران این پرونده در اداره کار، رفاه و امور اجتماعی افزود: از دلایل عمده این مشکلات شده است، عدم شفافیت کافی در قرارداد با پیمانکاران است که این مساله موجب ابهاماتی در پرداخت ها شده است.یکی از این ابهام ها که در کمیسیون ماده۳۸ شهرداری مطرح شده تقبل و پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور است، همچنین عدم وجود پارامترها و ابزارهایی جهت نظارت و بررسی حق و حقوق کرگران از دیگر موارد مهم در بروز این مشکلات می باشد، ابزارهای نظارتی، کافی و به روز نبوده و در نهایت کسانی که از این موضوع آسیب خواهند دید، این پاکبانان هستند.
وی در پایان اشاره کرد: با همکاری اعضای شورای شهر و سازمان محترم مدیریت پسماند اقداماتی برای پرداخت قسمتی از حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور تعدادی از این کارگران انجام شده و همچنین با همکاری سازمان پسماند در حال آماده کردن پیش نویس طرح ایجاد یک صندوق حمایتی جهت اخذ مصوبات هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.