خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیرکل محیط زیست استان به مازندران منتقل شد/مدیران متغیر،آلودگی پایدار

مدیرکل محیط زیست استان به مازندران منتقل شد/مدیران متغیر،آلودگی پایدار

شنبه ۱۸ دی ۹۵ شماره ۵۰۰

عباس لعل بار
وقایع استان

بی شک مشکل آلودگی محیط زیست امروزِ جهان، مشکل تنها یک کشور و یا یک قلمروخاص نیست، بلکه مشکل کل جهان است که در بردارنده ی مسائل مختلفی نیز هست که از جمله می توان به آلودگی آب و هوا، گرم شدن کره ی زمین، بالا آمدن سطح آب دریاها، انهدام گونه های گیاهی و جانوری، فرسایش لایه ازن، تخریب جنگل ها، باران های اسیدی، آلودگیهای صوتی، آزمایشهای هسته ای و … است .به همین دلیل مدیریت زیست محیطی، به معنای تدوین استراتژی های توسعه، متناسب با محیط زیست است. مدیریتی همراه با روند تخصیص منابع طبیعی و مصنوعی به نحوی که با استفاده بهینه از محیط زیست بتوان، حداقل نیازهای اولیه بشری را به صورت پایدار محقق کرد. حال با در نظر گرفتن این مسائل مدیرکلی باید در این جایگاه قرار بگیرد که بتواند با توجه به این مسائل حداقلی از آن را محقق کند.
خرداد ماه سال ۱۳۹۴ حسینعلی ابراهیمی کارنامی بعنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان مرکزی معرفی شد، کارنامی در سمتی قرار گرفت که مهمترین معضل و چالشی که مردم استان با آن دست به گریبان هستند را باید برطرف می کرد. آلودگی محیط زیست بویژه هوا در اراک مطالبه همیشگی مردم بوده و هست، مدیرکل محیط زیست به همین واسطه در ارتباطی تنگاتنگ با سامانهای مردم نهاد محیط زیستی استان و مدیران صنایع آلاینده باید به گونه ای رفتار می کرد که بتواند علاوه بر رفع معضل آلودگی ضربه ای به چرخش صنایع استان وارد ننماید.
ابراهیمی کارنامی در زمان حضور خود به استان مرکزی با توجه به اینکه مدیری بومی استان نبود کار سختی را در پیش داشت. مهندس حسینعلی ابراهیمی کارنامی متولد روستای قادیکلای چهاردانگه مازندران لیسانس خود را در رشته منابع طبیعی از دانشگاه چالوس گرفت و دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری می باشد. پیش از حضور در استان سمت های اجرایی و پست های متفاوتی را تجربه کرده بود، از جمله کارشناس منابع طبیعی استان سمنان، مدیر کل محیط زیست استان فارس. وی در سال ۸۵ به عنوان مدیر نمونه در سطح کشور انتخاب شد و یکبار هم در سال ۹۲ به عنوان قهرمان ملی تالاب ایران معرفی گردید.
در یکسال گذشته البته در مسیر اقداماتی که وی انجام داد انتقادات زیادی به وی شد. یک نمونه از این انتقادات مربوط به مجمع نمایندگان استان بود که رییس وقت مجمع نمایندگان بیان داشت: از عملکرد مدیرکل محیط زیست استان مرکزی رضایت ندارد. حسینی نماینده تفرش، آشتیان و فراهان حتی از جایگزین وی هم خبر داده بود و گفت : لازم است فردی توانمندتر به عنوان مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی معرفی شود و از طرف مجمع نمایندگان حمید رضا جلالوندی که در حال حاضر مدیر کل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست است، برای این سمت پیشنهاد شده است.رییس مجمع نمایندگان استان گفت: استان مرکزی با بحران آلودگی هوا روبرو است و انتظار می رود بهترین عملکرد را از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان شاهد باشیم. وی افزود: عملکرد ابراهیمی کارنامی، رضایت مجمع را در پی نداشته است و کتبا به خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست این نارضایتی اعلام شده است.
در طول ۱۸ ماه حضور ابراهیمی کارنامی برخی فعالان محیط زیستی هم گاه بدلیل اینکه وی قاطعانه با صنایع آلاینده استان برخورد نمی کند از وی گله می کردند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، استان مرکزی و بویژه شهرستان اراک به لحاظ صنعتی بودن با آسیب‌های زیست‌محیطی فراوان و متنوعی مواجه است و به نوعی می‌توان گفت که همه مسائل به نوعی تحت‌الشعاع تخریب‌ها، آسیب‌ها و آلایندگی‌های صنایع قرار دارند به طوری که هرجا صحبت از توسعه به گوش می‌رسد، اول این سوال طرح می‌شود که توسعه تا چه حد تخریب محیط ‌زیست و بروز چالش در این حوزه را به همراه دارد. در سال ۹۴ ورود ابراهیمی کارنامی در ابتدای امر اما و اگرهایی را به همراه داشت، چراکه مدیرکل در نظر گرفته شده بومی استان نبود و شاید این بومی نبودن و عدم آشنایی کامل نسبت به شرایط و جغرافیای خاص استان مرکزی مشکلات را در این حوزه حادتر می‌کرد، اما روز معارفه ابراهیمی کارنامی به عنوان مدیرکل جدید محیط زیست، حضور همراهان وی قدری آرامش را به فضای استان بازگرداند.
حضور گروهی از شیراز به منظور بدرقه مدیرکل سابق محیط زیست استان فارس نشانگر عملکرد موفق ابراهیمی در این عرصه و رضایت از او بود و حداقل دل دغدغه‌مندان محیط زیست استان را آرام کرد که شاید اتفاقات مثبت استان رقم خورده در فارس در استان مرکزی نیز رقم بخورد.
یکی از چالش های روزانه وی بویژه در سال ۹۵ روزهای آلوده ای بود که نفس مردم را می گرفت. وی در اسفند ماه گذشته در گفتگو با ایسنا گفته بود: وجود ذرات ۲٫۵ میکرون در هوای اراک نیز ناشی از احتراق سوخت بوده و بخشی نیز منشاء طبیعی داشته است، گفت: بخشی از ذرات دارای منشاء داخلی در استان بوده، بخشی کشوری و بخشی نیز فرامرزی بوده است، اما با این حال تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که حداقل منشا و منابع داخلی وجود این ذرات را تحت کنترل درآوریم. کانون این ذرات در استان مرکزی و اراک تالاب میقان است که در راستای کنترل آن اقداماتی صورت گرفته است.
وی در خصوص عملکردش در این باره گفت که شاهد کاهش تعداد روزهای آلوده و ناسالم در مرکز استان هستیم؛ البته وی در آن زمان خبر نداشت که سال ۹۵ تقریبا هر روز شاهد یک روز ناسالم خواهیم بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یکی از موارد مهم و اولویت‌دار اداره کل را بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرده بود و اعلام می کرد: پروپوزال طرح تهیه شده و به منظور بررسی مراحل پایانی خود را در تهران می‌گذراند، هرچند با توجه به اینکه از سال ۸۶ تاکنون منابع آلودگی افزایش یافته و متنوع شده است، طرح به صورت جدی نیازمند بروزرسانی و بازنگری است، اما با این حال مصوبات آن تاکنون با جدیت دنبال شده است.
یکی دیگر از دغدغه های وی در اداره کل حفاظت از محیط زیست کمبود نیرو بود که هر از گاهی آن را بیان می کرد. وی با اشاره به اینکه تمرکز مجموعه محیط زیست استان بر حرکت به سمت مطالعه مسائل و اقدامات برنامه محور است، افزود: اگر اقدامات و برنامه‌ ریزی‌ها متکی به شخص نباشد، قطعا در صورت تغییر مدیرکل یا مدیران میانی خللی در پیشبرد امور و رسیدن به اهداف بروز نخواهد کرد و تمام تلاش ما در سال ۹۴ در این راستا متمرکز بود.
وی درخصوص اولویت‌های سال ۹۵ حوزه محیط زیست استان گفت: یکی از مشکلات عدیده ما در محیط زیست استان مرکزی عدم تناسب بین تعداد نیروهای انسانی با مسئولیت‌های واگذار شده است. در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد از ردیف‌های پستی خالی است و در عین حال کمبود منابع مالی محیط زیست را به یکی از ضعیف‌ترین دستگاه‌ها در حوزه اعتباری بدل کرده است.
وی با اشاره به اینکه پایه منابع مالی در سازمان محیط زیست کشور ضعیف است، گفت: آیا این پایه ضعیف باید تا ابد باقی بماند؟ این شرایط باعث شده است که دغدغه اصلی ما تامین نیروی انسانی و منابع مالی باشد که اگر این شرایط یک بار برای همیشه مدیریت شود انرژی بیشتری صرف رفع آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: با شرایط نیروی انسانی و اعتباری موجود نمی‌توان انتظار معجزه را داشت، مسلما اگر در سال ۹۵ بتوانیم کمبودهای موجود در حوزه نیروی انسانی و بودجه‌ای را کاهش دهیم قطعا می‌توان امور را با سرعت و کیفیت بیشتری پیش برد. ما به مشکلات دولت واقف هستیم، اما باید در حد مقدور به مانند دیگر استان‌ها از منابع مورد نیاز بهره‌مند شویم.
حال با وجود تمام مشکلاتی که وی با آن دست و پنجه نرم می کرد عملکردی از وی به جا مانده که موافقان ومنتقدان خود را دارد و در آینده به بررسی دقیق آن خواهیم پرداخت ولی باید دید آیا مدیر جدید می تواند با وجود نواقصی که کارنامی به آنها اشاره می کرد عملکرد بهتری نسبت به وی بجا بگذارد و یا اینکه وی نیز سرانجام در پایان حضور در استان همین سخنان را تکرار خواهد کرد و رفت و مردم را با درد آلودگی هوا تنها خواهد گذاشت.
آنگونه که کارنامی خود بیان داشته به عنوان مدیرکل محیط زیست استان مازندران معارفه خواهد شد و گفته است از تمام مردم و مسئولین استان که در طی این مدت یاریگر محیط زیست بودند تشکر می کند.
براساس شنیده ها احتمال قریب به یقین سعید محمودی مدیرکل فعلی حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان جایگزین وی خواهد شد. در حال حاضر مهندس کلاته معاون فنی سازمان، سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست استان شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.