خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیرعامل باشگاه شهرداری در نشستی با اعضای شورای شهر و شهردار اراک از مشکل این باشگاه گفت/همان همیشگی

مدیرعامل باشگاه شهرداری در نشستی با اعضای شورای شهر و شهردار اراک از مشکل این باشگاه گفت/همان همیشگی

دوشنبه ۴ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۳

عباس لعل بار
وقایع استان

باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک در سالهای اخیر توانسته است با کسب موفقیت های قابل توجهی در رشته های بسکتبال و والیبال نام اراک را در ورزش کشور احیا کند. این باشگاه در سال ۱۳۹۰ و با انتقال امتیاز از باشگاه همیاری اراک به شهرداری اراک واگذار شد.
اما در فصل جاری نتایج بدست آمده از رقابت های مختلف این باشگاه در لیگ برتر بسکتبال و والیبال منجر به این شد که انتقاداتی به مدیریت این باشگاه شود. در کنار نتایج ضعیف، موضوع بودجه باشگاه هم به مناقشه ای میان باشگاه، شهرداری و شورای شهر تبدیل شده است تا جاییکه روز گذشته جلسه بررسی وضعیت باشگاه شهرداری اراک در سالن جلسات شورای اسلامی شهر برگزار شد. در حال حاضر بزرگترین مشکل رضا عزیزمحمدی مدیرعامل باشگاه شهرداری، بودجه این باشگاه است؛ از سوی باشگاه اعلام می کند با کمبود بودجه مواجه هستیم و از سویی شورای شهر خواستار شفاف سازی هزینه ها شده است.
محمد رجاییان عضو هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک پیش تر در مصاحبه با رسانه ها به دلایل افت باشگاه اشاره کرده بود. وی گفته بود: به اعتقاد من میزان بودجه سال جاری باشگاه با حجم عملیاتی و تعداد تیم ها و افراد تحت حمایت همخوانی ندارد.
رجاییان با تاکید بر اینکه هیات مدیره جدید و مدیرعامل باشگاه تلاش نمودند تا به نحوی اعتبارات تزریقی شهرداری را در راه توسعه فعالیت های قهرمانی هزینه و تقسیم کنند خاطر نشان ساخت: فعالیت بیش از ۵۵ تیم در رشته های مختلف از جمله بسکتبال، والیبال، فوتبال، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، هاکی، سپک تاکرا، کاراته آن هم در سطوح لیگ برتر و دسته اول فشار زیادی را به مجموعه باشگاه وارد نموده و عملا اعتبارات دریافتی صرف هزینه های جاری اعزام تیم ها و هتل و سایر موضوعات مرتبط با یک مسابقه ورزشی در سطــح حرفه ای خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در واقع این تعداد تیم حرفه ای با بودجه نزدیک به چهار و نیم میلیارد تومانی شهرداری سنخیت ندارد افزود: بازیکنان لیگ برتر بسکتبال و والیبال، بازیکنان خارجی و هزینه های اقامت و مسابقات استانداردهایی دارد که با این اعتبار همخوانی ندارد. جالب تر این که بخشی از این بودجه باید صرف بدهی های فصول قبل شهرداری در رشته های مختلف شود که عملا فرصتی برای پرداخت دیون سال جاری باقی نمی گذارد. اما سخنگوی شورای شهر اراک در برابر انتقادات اعضای هیات مدیره باشگاه نسبت به بودجه پرداخت شده به باشگاه خواستار شفاف سازی هزینه تیم های ورزشی از جمله بسکتبال و والیبال شهرداری شد. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، جمشید زند با اشاره به انتقادات مطرح شده از باشگاه شهرداری اراک و بحران مالی ایجاد شده در تیم های بسکتبال و والیبال این باشگاه افزود: در ابتدای امسال علیرغم مخالفت ها و محدودیت های قانونی، شورای شهر اراک اعتبار ۵۷ میلیارد ریالی را برای باشگاه شهرداری اراک تصویب کرد که تا به امروز حدود ۹۰ درصد این بودجه که پیش بینی هم شده بوده است، تحقق یافته و به باشگاه اختصاص یافته است.
زند تصریح کرد: مسئولان باشگاه شهرداری، خود برنامه پیشنهادی و بودجه مورد نیاز را به شورای شهر ارائه دادند و جای تعجب است که امروز شاهد مشکلات مالی در این باشگاه هستیم و مدیرعامل باشگاه باید اعلام کند مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اختصاص یافته، در کجا و چگونه هزینه شده است.
سخنگوی شورای شهر اراک در خصوص تغییرات احتمالی در مدیریت باشگاه شهرداری گفت: ما در مورد انتصابات شهرداری دخالت نمی کنیم و این موارد از اختیارات شهردار است اما، روز شنبه جلسه ای با حضور اعضای شورا، شهردار و مدیرعامل باشگاه خواهیم داشت تا به این مشکلات رسیدگی و نتایج را به مردم و ورزش دوستان اعلام کنیم. باز هم تاکید می کنم شورای شهر به تعهدات خود عمل کرده و مشکلات کنونی به دلیل ضعف در مدیریت باشگاه شهرداری بوده است.
زند افزود: متاسفانه دوستان ما در باشگاه شهرداری به توصیه های اعضای شورا توجه نکردند و مطمئنا اگر از بازیکنان بومی بیشتری استفاده می شد، هم بار مالی تیم کمتر بود و هم شاهد این اتفاقات نبودیم. اگر قرار است قهرمان لیگ برتر شویم جذابیت این قهرمانی با تلاش بازبکنان بومی خواهد بود.

در جلسه بررسی وضعیت باشگاه شهرداری اراک چه گذشت؟
در ابتدای این جلسه که صبح روز گذشته برگزار شد رضا عزیز محمدی مدیرعامل باشگاه شهرداری اراک گفت: برای بررسی اتفاقات بازی بسکتبال دو تیم شهرداری اراک و شهرداری کاشان باید ابتدا به عقب برگردیم و به چند نکته توجه داشته باشیم.
عزیزمحمدی ادامه داد: در همان زمان که جلسات شورا برای تصویب بودجه فصل جاری برگزار می‌شد بنده عرض کردم برای اینکه بتوانیم نتیجه بهتری کسب کنیم باید یکی از سه رشته والیبال، بسکتبال یا فوتبال را حذف کنیم و بعد از بررسی دیدیم که تنها رشته‌ای که امتیاز آن قابلیت فروش داشت، فوتبال بود که بر سر فروش آن در شورا به اتفاق نظر نرسیدیم.
وی افزود: در ابتدای این فصل به تشکیل تیم‌های پایه برای رشته‌های مختلف و همچنین توزیع عادلانه بودجه میان ورزشکاران خانم و آقا تاکید شد و بر همین اساس اکنون باشگاه شهرداری ۴۵ تیم در قالب ۱۵ رشته ورزشی را حمایت می‌کند.
عزیز محمدی تصریح کرد: بودجه‌ای که امسال برای باشگاه در نظر گرفته شده است، کافی نبود به همین منظور طی نامه‌ای از طرف هیات مدیره به شهردار خواستار متمم بودجه به مبلغ ۴ میلیارد تومان شدیم که در نهایت شهردار با دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون موافقت کرد و این مبلغ بعلاوه بودجه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیونی کل بودجه باشگاه را تشکیل داد.
مدیر عامل باشگاه شهرداری اراک بیان کرد: تاکنون و تا همین دو روز پیش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بصورت نقدی از طرف شهرداری به ما واگذار شده است و علاوه بر آن ملکی با ارزش تقریبی یک میلیارد و صد میلیون تومان در اختیار باشگاه گذاشته شده که طی دو ماه متاسفانه هنوز نتوانستیم این ملک را به پول نزدیک کنیم.
وی افزود: ذکر این نکته هم مهم است که سال مالی باشگاه از اول تیرماه آغاز و تا ۳۱ خرداد سال آینده ادامه می‌یابد، یعنی ما در حال حاضر در برج ۷ سال مالی خود قرار داریم.
عزیز محمدی اظهار کرد: با این بودجه که در اختیار ما قرار گرفته است به بازیکنان خارجی بسکتبال و والیبال، بازیکنان داخلی والیبال و بازیکنان فوتبال پرداختی داشته‌ایم و مابقی هم خرج هزینه‌های جاری باشگاه از جمله اعزام تیم‌ها شده است.
وی در خصوص وضعیت بازیکنان بسکتبال تصریح کرد: بازیکنان داخلی بسکتبال از طلب امسال خود مبلغی دریافت نکرده‌اند به همین دلیل به این موضوع اعتراض داشتند و تصمیم گرفتند در برابر شهرداری کاشان حاضر نشوند. اینکه گفته می‌شود بازیکنان قرارداد ندارند صحت ندارد چرا که بازیکنان اگر قرارداد نداشته باشند نمی‌توانند اصلا بازی کنند. در بحث قرارداد داخلی آنها هم باید اضافه کنم که قرارداد داخلی بازیکنان تیم بسکتبال در اختیار سرپرست تیم بود و قرار بر این بود که بعد از بازی با شهرداری کاشان به قراردادها به بازیکنان داده شود.
وی تاکید کرد: به هر حال بازیکنان تحت هر شرایطی در برابر شهرداری کاشان قرار گرفتند و هواداران هم بدلایلی از وضعیت ناراحت بودند و اقدام به سر دادن شعارهایی کردند، ولی اینکه گفته می‌شود شعارها برنامه‌ریزی شده بوده به هیچ وجه صحت ندارد.
شهردار اراک نیز در این جلسه بیان کرد: بنده هیچگاه به کسی قول ندادم که پولی بیشتر از آنچه که مصوب شده است به باشگاه بپردازم و هر کس از قول بنده حرفی در این خصوص زده است، کذب محض است.محمد ابراهیم عباسی افزود: از طرف هیات مدیره باشگاه نامه‌ای بدست من رسید که “ این بودجه برای اداره تیم‌ها کافی نیست و احتیاج به متمم بودجه داریم” بنده هم در جلسه‌ای که با مدیرعامل باشگاه داشتم گفتم اگر وضعیت مالی شهرداری بهبود یافت و فضای این کار ایجاد شد به شورا نامه خواهیم داد و نظر آنها را در خصوص متمم بودجه جویا می‌شویم.
وی اظهار کرد: تاکنون ۵۰ درصد بودجه باشگاه اختصاص یافته است بنابراین باید انتظار داشته باشیم که ۵۰ درصد قراردادها پرداخت شده باشد، ولی متاسفانه در عمل اینطور نیست. مسئولین باشگاه بویژه مدیر عامل به توصیه‌های بنده توجه نکرده و بر خلاف انتظارات من کار کرده است. شهردار اراک تصریح کرد: یک نمونه از این مطلب به قبل از بازی والیبال شهرداری اراک با پیکان در همین هفته پیش برمی‌گردد که ما با مشکلات فراوان ۱۵۰ میلیون تومان در اختیار باشگاه قرار دادیم تا این مبلغ صرفا به تیم والیبال پرداخت شود تا با روحیه مضاعفی برابر پیکان قرار بگیرند و تاکید هم کردیم اگر پول برای والیبال هزینه نشود برخورد خواهیم کرد ولی در آخر هم متاسفانه آن مبلغ جای دیگری هزینه شد. وی افزود: بنده همچنان با قدرت از ورزش طبق بودجه مصوب حمایت می‌کنم ولی باشگاه هم باید برای بهبود وضعیت بتواند شرایط و تیم‌های تحت پوشش خود را مدیریت کند.
اعضای شورای شهر اراک هم در این جلسه سخنانی مطرح نمودند. از جمله اشرف بهادری گفت: بنده طرفدار ورزش و ورزشکاران هستم و معتقدم شغل آنها همین ورزش است و باید حق و حقوق‌شان به موقع پرداخت شود، از همین رو باشگاه باید خود را ملزم بداند نسبت به تعهدی که داده است مسئول باشد.
سیدرضا قریشی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک نیز با اشاره به اعتقاد شورا به حمایت از باشگاه گفت: شورا اعتقاد جدی به بحث ورزش دارد و از آن حمایت می‌کند ولی باشگاه باید شورا را محرم خود بداند و عملکردش را برای شورا روشن کند، اینکه باشگاه حتی تفریغ بودجه خود را به باشگاه ارائه نمی‌کند جای سوال دارد.
وی افزود: بودجه باشگاه پیشنهادی از سوی شهرداری و باشگاه بوده است که مورد تصویب شورا قرار گرفت و ما هم از اینکه صد درصد آن اختصاص یابد حمایت می‌کنیم، ولی چرا باید هزینه‌ها با بودجه اینقدر اختلاف داشته باشد، مگر برآورد درستی از سوی باشگاه صورت نگرفته است؟ اصلا چرا از روز اول باشگاه درخواست این مبلغ را از ما نکرد؟
قریشی تصریح کرد: باشگاه باید عملکرد خود را برای شورا روشن کند. در حال حاضر مسئول کمیته تحقیق و تفحص از باشگاه مدت زمان زیادی است که به دنبال مدارکی از باشگاه می‌گردد ولی این مدارک را در اختیار وی قرار نمی‌دهند. وی در پایان تاکید کرد: بنده و شورا حامی جدی ورزش هستیم ولی میزان انحراف بودجه برای بنده قابل قبول نیست.
مسعود آبایی رییس کارگروه ورزش شورای اسلامی شهر اراک نیز در این جلسه بیان کرد: در ابتدا باید عرض کنم نتایج کمیته تحقیق و تفحص از باشگاه شهرداری که شامل وضعیت ساختاری باشگاه، قراردادها، اختیارات و ریز مسائل است، این هفته نهایی خواهد شد و بدلیل اینکه تشریح این نتایج احتمال دارد تبعاتی بدنبال داشته باشد، در این خصوص جلسه‌ای غیر علنی برگزار می‌شود.
مسعود آبایی افزود: بودجه باشگاه براساس پیشنهاد شهرداری و باشگاه مصوب شده است و علیرغم اینکه تاکنون فقط ۳۳ درصد از بودجه شهرداری محقق شده، بالای ۵۰ درصد از بودجه باشگاه تخصیص پیدا کرده است.
وی در خصوص اتفاقات پیش آمده در بازی بسکتبال شهرداری اراک و شهرداری کاشان بیان کرد: اینکه بازیکنان بدلیل عدم دریافت مطالبات‌شان اعتراض کنند، طبیعی است و علاوه بر طلب‌ها حتی قرارداد بازیکنان هم به آنها داده نشده است که کمی دلگرم شوند و اینکه می‌گویند “قرار بر این بوده قراردادها داده شود” نیز برای من قابل قبول نیست چرا که باشگاه قراردادها را به بنده که مسئول کمیته تحقیق و تفحص هستم و از شهردار دستور کتبی دارم تحویل نداده چه رسد به بازیکن ها! رییس هیات مدیره باشگاه شهرداری اراک نیز در این جلسه بیان کرد: در کل در این فصل ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان به باشگاه داده شده که یک میلیارد آن بابت دیون سال گذشته و سال‌های گذشته هزینه شده و مابقی برای بازیکنان خارجی بسکتبال، بازیکنان والیبال، فوتبال و هزینه‌های جاری مانند اعزام تیم‌ها صرف شده است، بنابراین بنده معتقدم حتی ۵۰ درصد بودجه هم به باشگاه تخصیص پیدا نکرده است. مرتضی محسنی افزود: ورود به ورزش حواشی دارد و بحث سر دادن شعار از سوی تماشاگران چیز عجیب و غیر طبیعی نیست. وی خاطرنشان کرد: در سال آینده تعداد رشته های تحت پوشش باشگاه شهرداری را کاهش داده و آنرا به سه تا چهار رشته می‌‌رسانیم. رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک نیز در این جلسه بیان کرد: بدنبال برخورد شخصی در این جلسه نیستیم و تلاش می کنیم با همفکری یکدیگر مشکلات باشگاه را مرتفع کنیم.
جمشید زند افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون طبق اعلام حسابداری شهرداری مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به باشگاه پرداخت شده است و بعلاوه آن ملکی با ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز به باشگاه واگذار شده که در این صورت جمع بودجه به ۴ میلیارد تومان می رسد.
وی افزود: این در حالی است که بودجه مصوب باشگاه در این فصل ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که پس از کسر بدهی ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان باقی خواهد ماند. از سویی براساس آنچه گفته شد تاکنون ۴ میلیارد تومان توسط شهرداری به باشگاه پرداخت شده است و براساس این محاسبات نتیجه می‌گیریم که علیرغم تلاش‌های انجام شده، بودجه در باشگاه به خوبی مدیریت نشده است.
وی افزود: سر فصل هزینه‌های هر رشته مشخص است و باشگاه باید به میزان مشخص شده به آن رشته بودجه تخصیص دهد، چه آن رشته یک تیم داشته باشد یا ۱۰ تیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: از هواداران انتظار داریم در روزهای سخت مانند روزهای خوشی حامی و پشتیبان تیم‌ها باشند، همچنین از مدیرعامل باشگاه انتظار داریم در این روزها مدیریت بهتری بر شرایط داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.