خانه » جدیدترین » مجلسی ها کمک کنند/سیستم اطفاء حریق اتوماتیک یا خواب خرگوشی ؟

مجلسی ها کمک کنند/سیستم اطفاء حریق اتوماتیک یا خواب خرگوشی ؟

سه شنبه ۵ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۴

وحید قائم مقامی

متاسفانه هر چند وقت یکبار شاهد یک آتش سوزی عظیم در یکی از مجتمع های تجاری یا مسکونی بزرگ هستیم و امیدوارم که پلاسکو با همه تلخی ها باعث شود که ما از خواب خرگوشی بیدار شویم که امکانات آتش نشانی های ما جوابگوی توسعه سریع شهری ما نیست و باید بلافاصله از روشهای جدید در مدیریت شهری استفاده کنیم ما در ایران آتش سوزی های عظیم غیر از پلاسکو را زیاد تجربه کردیم که به درستی ریشه یابی نشده اند مثلا مجتمع تجاری ماهان در تنکابن. جالب اینکه قالیباف، شهردار تهران در سال ۹۲ بعد از کشته شدن ۳ نفر در اتش سوزی خیابان جمهوری درخواست پلمب ساختمان های نا ایمن از جمله پلاسکو را در شورا مطرح کرد ولی موضوع مسکوت ماند و یکبار دیگر ما به خواب خرگوشی ادامه دادیم.
به نظر می رسد که ما از بررسی تجربیات موفق دنیا غافل شده ایم و فقط به این فکر کرده ایم که یا این واحد ها را کلا تعطیل کنیم و ساختمان را نابود کنیم یا اینکه با روش خواب خرگوشی صاحبان املاک نا ایمن را خوشحال کنیم و هیچ کاری نکنیم. یک راهکار بسیار مناسب و ارزان قیمت که در دنیا تجربیات بسیار عالی دارد استفاده از آبفشان ها یا اسپرینکلر ها می باشد و بعلت قیمت مناسب و بهره وری بسیار بالا سالیانه حدود ۴۰ میلیون عدد اسپرینکلر نصب می گردد و مطمئنا اگر ساختمان پلاسکو مجهز به آبفشان (اسپرینکلر) بود با حداقل خسارت این حریق را پشت سر می گذاشت و هزینه اجرای آبفشان یک ده هزارم خسارت فعلی صاحبان املاک هم نمی شد.
اسپرینکلر نوعی نازل آبفشان است که در سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک آبی استفاده می شود .این نازل در مواقع حریق مانند دوش آب، بر روی آتش و مواد سوختنی، آب می پاشد. نحوه عملکرد اسپرینکلر به این ترتیب می باشد که به طور معمول در لوله های سیستم اطفاء حریق که منتهی به اسپرینکلر می باشند آب تحت فشار معین وجود دارد، در خروجی اسپرینکلر ها نوعی حباب شیشه ای حساس به حرارت تعبیه شده که در درجه حرارت معینی مایع رنگی درون حباب منبسط شده و باعث شکستن شیشه حباب گردیده و راه آب باز می شود و آب همانند دوش بر روی آتش ریخته می شود.
خطر آتش سوزی هیچ وقت از بین نمی رود و همیشه جان و مال و محیط زیست ما را تهدید می کند و اینجانب از همه مسئولین و مردم خوب اراک خواهش می کنم که همکاری کنند که اراک را به شهری با ریسک کم حریق تبدیل کنیم. اهم اقدامات فوری که باید انجام دهیم به شرح ذیل می باشد.
-۱ مانور بازرسی اتحادیه ها انجام و به تمامی واحدهای صنفی که فاقد کپسول آتش نشانی هستند اخطار داده شود و در صورت بی توجهی پلمب گردند. کپسول آتش نشانی باید در مجاورت درب ورودی روی دیوار باشد. نوع کپسول گاز co2 یا کپسول پودری دارای تاریخ شارژ قابل قبول می باشد.
-۲ تمامی مراکز تجاری قدیمی و بخصوص مجتمع تجاری و مسکونی با طبقات بالای ۵ طبقه باید به سیستم اعلام حریق و اسپرینکلر مجهز گردند.
-۳ دوره های آموزش نصب و نگهداری سیستم های اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک و دستی توسط مراجع ذیصلاح برگزار و به شرکتهای واجد شرایط گواهینامه پیمانکار مجاز داده شود.
-۴ تمامی مراکز نا ایمن که اقدام به عقد قرارداد با یکی از شرکتهای پیمانکاری مجاز به اجرای سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق ننمایند توسط شهرداری بلوک گذاری شود.
-۵ تمامی پروژه های انجام شده توسط آتش نشانی نظارت و امکانات ایجاد شده در بانک اطلاعاتی آتش نشانی ثبت گردد بصورتی که به محض تماس تمامی امکانات اطفاء حریق ساختمان مشخص باشد.
-۶ شماره تلفن سیستم های اعلام حریق مجتمع های مسکونی یا تجاری بزرگ در نرم افزارهای آتش نشانی ثبت گردد بصورتی که به محض تماس آدرس و کروکی مجتمع مسکونی در سیستم آتش نشانی قابل مشاهده باشد. و شرکت مخابرات سیستم ارسال مختصات مکانی تماس گیرنده ها را برای آتش نشانی های اجرائی کند.
-۷ بازرسی ایمنی آتش به چک لیست ماموران بازدید مناطق شهرداری اضافه شود و به ایشان موبایل ابزار برای چک کردن و گزارش امکانات کنترل آتش ساختمان ها داده شود و در صورت عدم رعایت موارد ایمنی آتش از همکاری برای انتقال سند یا اخذ وام و … خودداری گردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.