خانه » جدیدترین » فرصتی برای تدبیر

فرصتی برای تدبیر

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲  شماره ۱۷۳۱

فاطمه چاپاری:حال که کمتر از دو ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید وقت باقی است مسئولان فرصت خوبی برای رصد مشکلات موجود در زمینه رفت و آمد دانش آموزان دارند تا با نظر به بحث ها و مطالعات ترافیکی، اجتماعی، اقتصادی و .. در راستای کاهش چالش های همیشگی در رابطه با سرویس مدارس اقدام کنند. با وجود مشکلات اقتصادی موجود بسیاری از رانندگان باسابقه سرویس مدارس از این شغل بیرون رفتند و این امر سبب کمبود شدید راننده شده است، همچنین بخش عمده ای از ماشین های سواری به ویژه تاکسی ها خودروهای فرسوده و مستهلکی هستند که نمی توان از آن ها به منظور جابجایی امن دانش آموزان استفاده نمود، نبود سرویس به اندازه کافی، مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی و گرانی هزینه‌ها چالش هایی اند که هر ساله خانواده ها را درگیر خود می کنند. مشکلاتی که سال گذشته در این زمینه پدید آمد مصداق بازر این امر است که عضو شورای اسلامی شهر اراک در رابطه با آن به خبرنگار وقایع گفته بود: تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری نرخ کرایه سرویس مدارس به موقع انجام نشد و برخی افراد از این وضعیت سوءاستفاده کردند، در حالی که باید هماهنگی‌ها برای نرخ کرایه و روند تعیین سرویس مدارس زودتر انجام می‌شد تا خانواده‌ها دچار سردرگمی نشوند.
به گفته وحید میر نظامی به دلیل توقف کاری سرویس‌های مدارس در دوران شیوع کرونا، در سال گذشته این قیمت‌گذاری با کمی تأخیر انجام شد، چرا که صنف رانندگان با قیمت‌گذاری اولیه شورای اسلامی شهر موافقت نکردند و این مسئله دوباره پیگیری شد و پس از تاخیر با ایجاد تغییراتی محدود به تصویب رسید.
مادر یکی از دانش آموزان دراینباره می گوید: من و همسرم کارمند هستیم و نمی توانیم خود شخصا فرزندمان را به مدرسه ببریم و بیاوریم و نیاز به سرویس مدارس داریم. وی اضافه می کند: دانش آموزان مقطع ابتدایی نمی توانند به تنهایی به مدرسه بروند و سرویس های مدرسه باید این مسئولیت را برعهده بگیرند حتی فرزند بزرگم که در دوره متوسطه دوم است مدرسه اش دور است که آن هم نیاز به سرویس رفت و آمد دارد. در سال گذشته در قیمت گذاری کرایه ها با یک بی قانونی و هرج و مرج روبرو شدیم و این کار را برای خانواده ای مثل ما که دو دانش آموز داشت سخت کرده بود، امیدواریم این اتفاق تکرار نشود چرا که با وضع اقتصادی موجود خانواده ها توان پرداخت هزینه های سنگین را ندارند.
یکی از مدیران مدارس نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع می گوید: سال گذشته برای تامین سرویس مدرسه تلاش های زیادی کردیم اما متاسفانه رانندگان تقاضای کرایه زیادی داشتند که تامین آن برای خانواده ها مشکل بود.
به گزارش وقایع استان؛ برای تأمین سرویس مدارس و امنیت دانش‌آموزان همکاری چند دستگاه لازم است و حال که در اواسط فصل تابستان هستیم مسئولان ذی ربط فرصت خوبی برای چاره اندیشی در این زمینه و جلوگیری از تکرار چالش ها و مشکلات یاد شده خواهند داشت.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک دراینباره می گوید: در حال حاضر ۱۰۴ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت دارند و حدود ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید نیز خریداری شده که هنوز به شهرداری تحویل داده نشده است و در تلاش هستیم تا اوایل مهرماه حداقل ۲۵ دستگاه از این اتوبوس ها را وارد شهر کنیم تا خدمت رسانی خوبی به دانش آموزان در سال تحصیلی جدید داشته باشیم. کریم عبدی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: همچنین ۲۲۸۰ دستگاه تاکسی در شهر وجود دارد که از این تعداد بالغ بر حدود ۱۵۰۰ دستگاه فرسوده شده و نیازمند نوسازی اند که خودروی سمند سورن به عنوان جایگزین این تاکسی های فرسوده در نظر گرفته شده اما بدون پیش بینی تسهیلات راننده قادر به نوسازی تاکسی های خود نخواهند بود. وی خاطرنشان می کند: اما ۷۰ دستگاه ون در شهرداری خریداری شده که از این تعداد ۲۱ دستگاه به شهرداری تحویل داده شده اما هنوز مصوبه ای بابت بهره برداری یا واگذاری آن به بخش خصوصی ابلاغ نشده که در صورتی که این اتفاق رخ دهد در نظر داریم از این دستگاه ها در سرویس مدارس نیز استفاده کنیم.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در پایان اشاره می کند: هر هفته با مشارکت آموزش و پرورش جلسات ماده ۱۸ برای ایجاد هماهنگی ها در زمینه سرویس مدارس در حال انجام است و هم اکنون در مرحله قیمت گذاری نرخ کرایه سرویس ها هستیم که چنانچه شورای اسلامی شهر قیمت نهایی را تصویب نماید با ۱۱ شرکت در این زمینه همکاری خواهیم داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.