خانه » پیشنهاد سردبیر » فاطمه هاشمی عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه :/پدرم، روحانی اعتدالگراست

فاطمه هاشمی عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه :/پدرم، روحانی اعتدالگراست

سه شنبه ۲۳ شهریور ۹۵   شماره ۴۱۶

وقایع استان:
فاطمه هاشمی رفسنجانی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی و عروس آیت ا… لاهوتی است. فاطمه که ریاست بنیاد امور بیماری های خاص را به عهده دارد مدتهاست در سیاست هم فعال شده و به عنوان موسس حزب اعتدال و توسعه در سالهای اخیر اظهارنظرهای جنجالی کم نداشته است.
سابقه حضور او و خواهرش فائزه، که علاوه بر نسبت خواهری، جاری یکدیگر هم هستند در ورزش به سالهای اوایل دهه هفتاد بر می گردد. فاطمه در سال ۸۴ ریاست فدراسیون ورزشی بیماران خاص را به عهده گرف و تاکنون نیز همچنان در این سمت قرار دارد.
اما با شروع بکار دولت حسن روحانی حاشیه های سیاسی فاطمه هاشمی شدت گرفت، اواخر مرداد ۹۲ بدلیل اظهاراتش درباره اتفاقات مجلس که در آن به برادرش، مهدی توهین کردند به دادگاه هم فراخوانده می شود هر چند در نهایت پرونده ختم به خیر شد.
فاطمه هاشمی در مصاحبه ای که اخیرا با اعتمادآنلاین انجام داده است صحبت های جالبی از رابطه پدرش با دولت حسن روحانی بیان می کند، وی درباره رد صلاحیت پدرش و حواشی زندگی او هم می گوید.
فاطمه در گفتگو با اعتمادآنلاین با اشاره به گفتمان اعتدال مورد اشاره دولت می گوید: این گفتمان موضوع جدیدی نیست و آیات قرآنی هم به آن اشاره و تاکید داشته و با انقلاب و بعد از روی کار آمدن دولت آقای هاشمی رفسنجانی این رویه در تفکر و کابینه متنوع او شکل اجرایی‌تر به خود گرفت و این موضوع تا زمان شکل‌گیری دولت اصلاحات ادامه داشت که البته بعد از آن با تندروی‌هایی که انجام شد این گفتمان نیز ادامه پیدا نکرد. یکسری افراد و حتی خود اصلاح‌طلبان هم از این تندروی‌ها خسته و به سمت اعتدال گرایش پیدا کردند که نتیجه آن را در انتخاب حسن روحانی در سال ٩٢ می‌بینیم.
به عقیده دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، اعتدال به هیچ‌کدام از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا نزدیک نیست. اعتدال طیف گسترده‌ای از افراد معتدل هر دو جریان است. فاطمه می گوید: تفکر اعتدالی را در آقای هاشمی رفسنجانی می‌بینم با گوش دادن به سخنرانی‌ها و خاطراتش می‌توان در تمام مراحل زندگی‌اش اعتدال را به عینه و وضوح مشاهده کرد. در انتخابات اخیر هم همه حول محور ایشان حرکت کردند. حتی اصلاح طلبان در ابتدا اعتدالی نبودند، نمی‌خواهم اسم ببرم اما به عنوان نمونه برخی اصلاح طلبان مخالف دستگاه ویدیو بودند و در حمله به سفارت امریکا هم مواضع اصلاح‌طلبان دیده می‌شود این‌طور نبود که این جریان از ابتدا میانه‌رو باشند. اینها جا عوض می‌کنند تفکر عوض نمی‌کنند اما اعتدالیون از ابتدا تاکنون ثابت هستند و ماندند.
فاطمه هاشمی در پاسخ به این سوال که شباهت روحانی و پدرش را در سیاست قبول دارد یا خیر، می گوید: از هیچ نظری ایشان شبیه به آیت‌الله هاشمی نیستند. عده‌ای از این نظر شبیه می‌گویند که تفکراتی که ایشان برای سازندگی و اعتدال دارد به آقای هاشمی نزدیک است اما خیلی تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند. صبری که پدر در برابر همه‌چیز دارد هیچ شخصی ندارد. در میان همه هجمه‌ها و تخریب‌هایی که در دوران انقلاب علیه او ایجاد می‌شد هیچ‌وقت از تریبون‌های در اختیار برای دفاع از خود استفاده نکرد. اما مسوولان اصلا تحمل نقد و تخریب‌ها را ندارند و از تریبون‌های رسمی به دفاع از خود می‌پردازند. مثلا ایشان صد درصد معتقد است که مهدی به ناحق زندان است اما موضع‌گیری پدر را می‌بینید؟! ایشان می‌گوید که باید قانونی عمل کرد.
رییس بنیاد امور بیماری های خاص درباره رابطه حسن روحانی و حزب اعتدال و توسعه می گوید: ایشان عضو حزب نیستند. اگرچه قبل از ریاست‌جمهوری ایشان در جلسات حزب شرکت می‌کردند اما بعد از انتخاب‌شان به عنوان رییس قوه مجریه به طور طبیعی دیگر حضور نیافتند.
فاطمه معتقد است حزب اعتدال و توسعه به تنهایی دولت را بوجود نیاورده: در حال حاضر از همه گروه‌ها و جریان‌ها عضو کابینه یازدهم هستند. ما با همراهی بقیه گروه‌ها دولت تدبیر و امید را ساختیم. این کارگزاران بود که دولت ساخت و از آقای خاتمی حمایت کرد و ایشان رییس‌جمهور شدند این کار را مشارکت نکرد چراکه این حزب بعد از دولت اصلاحات به وجود آمد.
دختر آیت ا… هاشمی رفسنجانی اشاره ای هم به رد صلاحیت پدر می کند و می گوید: پدرم بعد رد صلاحیت گفت که مسوولیت خیلی سنگینی بر عهده‌ام بود چون با مشکلاتی که از دولت قبل به وجود آمده بود، کار خیلی سخت است که از اتفاقاتی که پیش آمده بتوانیم کشور را دوباره به ریل اصلی خود بازگردانیم که با این رد صلاحیت مسوولیت از من گرفته شد.
عضو حزب اعتدال و توسعه به ارتباط پدر بعد از ریاست‌جمهوری روحانی با او اشاره می کند:
ایشان در روزهای آغازین تشکیل دولت به روحانی می‌گفتند من در کارهای شما هیچ دخالتی نمی‌کنم. اگر مشورت از من خواستید در کنارتان هستم اما دخالت هرگز. اگرچه برخی مواقع با یکدیگر دیدار و ملاقات خصوصی و عمومی دارند.
فاطمه از رابطه پدرش با محمود احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم صحبت می کند: آقای احمدی‌نژاد که خیلی به جلسات مجمع نمی‌آیند. هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.
او در ادامه با تاکید بر اینکه رقیبی برای روحانی در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری نمی بیند می افزاید: به تمام جمیع مسائل به انتخاب دوباره آقای روحانی خوشبینم.موفقیت اصلی دولت فرجام برجام بود. واقعا اقدام کوچکی نبود و روحانی در این زمینه ایران را از یک جنگ حتمی نجات داد. تلاش برای برقراری امنیت از دیگر موارد قابل ذکر است که البته باید دولت روحانی در دور دوم، با توجه به مهار تورم، رکود ایجاد شده را رفع کند که در غیر این صورت شاهد مشکلات عدیده‌ای در زمینه تولید خواهیم بود.
وی در پایان به صراحت گفت: مشکلات اقتصادی یک شبه و سه ساله حل نمی‌شود. بحران‌هایی که دولت قبل به وجود آورد تا ده‌ها سال دیگر رفع نخواهد شد.مشکلات بیش از این چیزهاست که گفته شده. روحانی به نوعی نجابت می‌کند و مسائلی که در دولت قبل ایجاد کرده را شفاف برای مردم مطرح نمی‌کند، شاید هم معتقد است اگر این مشکلات را مطرح کند به نظام برمی‌گردد و نه صرفاً به شخص احمدی‌نژاد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.