خانه » پیشنهاد سردبیر » عنایات غرض ورزانه/رئیس دانشگاه علوم استان از حاشیه سازی تنگ نظران در حوزه کاریش گفت

عنایات غرض ورزانه/رئیس دانشگاه علوم استان از حاشیه سازی تنگ نظران در حوزه کاریش گفت

یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷ شماره ۸۲۳

***

وقایع استان

علی امیدی

***

روز گذشته هزار و پانصد و هفتاد و پنجمین روز مدیریت دکتر حسن طاهراحمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بود و به همین بهانه خبرگزاری ایسنا گفتگویی با وی انجام داد که بخش هایی از آن را در ادامه خواهید خواند:
حسن طاهراحمدی متولد سال ۱۳۴۱ در یکی از روستاهای شهرستان ساوه است که با آرزوی پزشک شدن، سختی های تحصیل را به جان خرید و نهایتا با داشتن سه فرزند و تنگناهای مالی با زحمات فراوان با رتبه خوب در رشته پزشکی عمومی قبول شد و سپس به دلیل علاقه فراوانش به کودکان، تخصص خود را در رشته اطفال ادامه داد و امروز با داشتن چهار فرزند و خانواده‌ای تقریبا پزشکی ریاست دانشگاه علوم پزشکی اراک را بر عهده دارد و اگر فرصت کند، طبابت هم می‌کند. ۱۵۷۵ روز از ریاست طاهراحمدی در دانشگاه علوم پزشکی گذشت و شاید از این حیث بتوان گفت در حال حاضر یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدیریت در استان مرکزی از آن طاهراحمدی است.
 عمده انرژی دانشگاه صرف رفع ۵ چالش بزرگ شد
طاهر احمدی دشواری‌ها، فشارها و روزهای خوب و بد خود در قریب به ۱۶۰۰ روزی که عهده دار ریاست علوم پزشکی استان بوده است را برشمرد و این دوران را دوران رفع ۵ مشکل عمده استان در حوزه بهداشت و درمان دانست. وی با بیان اینکه عمده انرژی و زمان خود را طی ۴ سال اخیر صرف پرداخت بدهکاری‌های سنگین دانشگاه، افزایش تخت‌های بیمارستانی که نسبت به کشور کمبود فراوان آنها در استان مشهود است، رفع کمبود تخصص‌ها در حوزه‌های درمانی مختلف، رفع نارضایتی‌های ناشی از پرداخت نشدن معوقات و فضای کم آموزشی کرده، افزود: با وجود اقدامات انجام شده همچنان کمبودها باقی است، اما شاید یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته مثبت شدن تراز مالی دانشگاه است.
طاهراحمدی گفت: دانشگاه امروز از یک دانشگاه بدهکار به دانشگاهی با تراز مثبت تبدیل شده است، در حال حاضر ۱۷۹ میلیارد تومان بدهکاری در حوزه های شرکت‌های دارویی، پرسنلی و بازنشستگی وجود دارد و در مقابل، ۱۸۵ میلیارد تومان از شرکت‌های بیمه‌بستانکار هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر معوقات پزشکان ۱۱ ماه و معوقات پرستاران ۸ ماه است و طی ۴ سال اخیر تقریبا کاهش ۸ ماهه معوقات حاصل شده است، افزود: البته در حوزه پرداخت‌ها حتی به معوقات ۴ ماهه دست یافتیم و تقریبا به ‌روز بودیم، اما با تاخیر بیمه‌ها در پرداخت بدهی هایشان، مجددا معوقات افزایش یافت و در نهایت امروز معوقات پزشکان تا اسفندماه ۹۵ و پرستاران تا تیرماه ۹۶ پرداخت شده است.
وی در خصوص تعداد تخت‌های بیمارستانی گفت: زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتم بیمارستان خیرساز فرمهین ۱۵ سال بلااستفاده باقی مانده و مخروبه شده بود، بیمارستان خنداب نیمه‌تمام باقی مانده بود، ولیعصر بلاتکلیف بود، بیمارستان آیت‌الله خوانساری کمبود تخت داشت و البته کمبودهای درمانی در همه شهرستان‌ها وجود داشت.
 هزینه ساخت بیمارستان ولیعصر(عج) ۵ برابر شد
طاهراحمدی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت بیمارستان ولیعصر(عج) اراک ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می برد در صورتی که ساخت این پروژه در دولت نهم و دهم با ۳۰ میلیارد تومان ممکن بود، گفت: به هر روی علیرغم رشد سه برابری هزینه‌ها در حال ساخت و پیشرفت پروژه هستیم. وی اظهار کرد: علاوه بر بیمارستان ولیعصر، استان مرکزی در بحث بیمارستان هزار تختخوابه نیز که احداث آن در چند استان قرار است انجام شود، ورود پیدا کرد و در حضور وزیر بهداشت تفاهم‌نامه‌ای با شرکت کره‌ای برای ساخت این بیمارستان امضا شد، اما متاسفانه منابع وزارتخانه به مشکل برخورد و مقرر شد که یک بیمارستان ۵۰۰ تخته توسط قرارگاه خاتم و دیگری توسط شرکت کره‌ای در اراک ساخته شود.
ساخت بیمارستان ۶۲۰ تخته قطعی است
وی افزود: بر اساس این تصمیم بنا بر این بود که بیمارستان ۱۰۰ تخته آیت‌الله طالقانی و ۲۰۰ تخته امیرکبیر تعطیل شود تا وزارتخانه بیمارستان ۶۲۰ تختخوابی بسازد که حتی جانمایی آن در مقابل پارک شهید باهنر و مجاورت باغ‌وحش در مساحت ۱۴ هکتار انجام شد و قرار است که ۸۵ درصد آن فاینانس از سمت شرکت کره‌ای باشد ولی همچنان درخصوص ۱۵ درصد باقی مانده اختلاف نظر وجود دارد. البته ساخت بیمارستان قطعی است، اما زمان آن مشخص نیست.
وی افزود: ساخت کلینیک ویژه هپکو، ساخت و بهره برداری از کلینیک ویژه امیرالمومنین(ع) و ساخت کلینیک ویژه جنب مرکز بهداشت اراک، افتتاح بیش از ۱۰۰ پروژه بهداشتی، ساخت اورژانس بیمارستان تفرش و فراهان، ساخت ۱۲ خانه زیست پزشک در تمام نقاط استان، افزایش ۲۸ تخت ICU و ایجاد اتاق های LDR بخشی از اقدامات انجام شده است، اما علیرغم همه این اقدامات با شرایط ایده‌آل درمانی در استان فاصله داریم.
 اختلاط سلامت و سیاست خیانت است
حوزه سلامت حوزه ای است که به هیچوجه نباید با مسائل سیاسی مخلوط شود، مخلوط شدن این حوزه با سیاست را خیانت می دانم. در واقع از آنجاکه نباید با سلامت مردم بازی کرد، حوزه سلامت باید فارغ از هر دیدگاه سیاسی اداره شده و در عین حال می بایست از تمامی دیدگاه های مدیریتی فارغ از توجه به گرایش های سیاسی در این حوزه استفاده کرد چراکه در حوزه درمان، کار سیاسی انجام نمی دهیم.
وی افزود: اینکه در حوزه درمان که مستقیما با جان و سلامت مردم سروکار دارد از افراد ضعیف، اما دارای گرایش موافق سیاسی استفاده شده و مدیران قوی که دیدگاه سیاسی مخالف دارند حذف شوند، رفتاری ظالمانه در حق مردم است.
 عنایت‌‌های تنگ نظرانه!
وی با تاکید براینکه در میان افراد به دنبال نیروهای بدون حاشیه، توانمند، باتجربه و قوی برای بکارگیری در پست های مدیریتی بوده و گاها به همین دلیل مورد عنایاتی قرار گرفته، افزود: اختلاف نظرهایی که دوره ای بین مسئولان استان و بنده ایجاد شد به دلیل همین گونه انتخاب ها بود. برخی افراد نیز تنگ نظری هایی داشتند و به دنبال برخی پست ها بودند یا از پست هایی کنار گذاشته شده بودند و به همین دلیل غرض ورزی هایی در این حوزه انجام دادند.
وی تاکید کرد: در حوزه بهداشت و درمان نباید به مدیران نگاه سیاسی داشت و با آنان برخورد سیاسی کرد، نباید اجازه داد برخی حواشی شرایط را دشوار کند چراکه این حواشی بویژه در حوزه سلامت سختی‌ها را دوچندان می‌کند.
وی با بیان اینکه برخی افراد حاشیه سازی کردند و در فضای مجازی علیه من و دانشگاه مطالبی نوشتند و ویدئوهای دروغین تهیه و پخش کردند افزود: چندی پیش از وزارتخانه تماسی گرفته شد و خواستار پاسخ دانشگاه درخصوص فیلمی پخش شده در فضای مجازی بودند. این مسئله بررسی و مشخص شد که چیزی جز غرض‌ورزی در کار نبوده است. ماجرا از این قرار بود که بیماری حدود ۳۰ روز قبل دچار شکستگی از ناحیه دست شده بود، وی بعد از گذشت مدتی از بروز این شکستگی به بیمارستان مراجعه کرده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. بیش از ۴۰۰ هزار تومان هزینه بیمارستان این بیمار شده بود که بیش از ۱۰۰ هزار تومان از این مبلغ توسط مددکاری کم شده و در نهایت وی ملزم به پرداخت ۳۰۰ هزار تومان شده بود، اما بیمار از بیمارستان فرار کرد و پس از مدتی ویدئویی از او پخش شد که در آن ادعا کرده بود که بدلیل عدم تمکن مالی از بیمارستان بیرونش کرده اند.
به گفته وی، بررسی های انجام شده نشان داد که فردی با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان از وی خواسته حرف‌های دیکته شده دروغی را در این خصوص بیان کند. طاهراحمدی با بیان اینکه اسم این رفتارها را چه می‌توان گذاشت، گفت: دانشگاه گرفتاری های بسیاری دارد، اما افرادی به جای کمک به این مجموعه سعی در حاشیه‌سازی برای آن دارند. تلاش مان بر این بود که به سمت شکایت نرویم، اما بالاخره در جایی باید واکنش نشان داد.
 ارتباط سرطان و آلودگی هوا همچنان در هاله ای از ابهام
افزایش آمار سرطان در استان مرکزی و ارتباط آن با آلودگی هوا سالهاست که به عنوان یک سوال مهم مطرح است، طاهراحمدی در اینباره گفت: برخی آمارها و اخبار، رشد سرطان در استان مرکزی را نشان می دهد، اما تاکنون هیچ بررسی جامع علمی و دانشگاهی در خصوص تاثیرگذاری آلودگی هوا بر افزایش آمار سرطان صورت نگرفته است و مشخص نیست که سهم آلودگی صنایع در ایجاد سرطان به چه میزان است، اخیرا آماری اعلام شده است که براساس آن در سال ۹۵ استان مرکزی در این راستا جایگاه نهم کشور را دارد که البته نمی توان به آن استناد کرد.
وی افزود: استان مرکزی در برخی بیماری‌های سرطانی رتبه خوبی ندارد و حتی آمار مرگ و میر در این رابطه در استان بالاتر از میانگین کشوری است، اما این آمار بالا را نمی‌توان به آلودگی و آلایندگی صنایع نسبت داد چراکه تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته است.
 جای تعامل خالی است
وی درخصوص علل سخت بودن کار اجرایی در ایران گفت: نبود تعامل میان مسئولان عامل بروز بسیاری از چالش ها در حوزه اجرایی است. طاهراحمدی با بیان اینکه رفع بسیاری از چالش ها نیازمند هماهنگی بین مسئولان و مدیران است گفت: باید یک هماهنگی وجود داشته باشد تا مدیران ارشد مشکلات مدیران بخش های مختلف را بدانند. به ندرت اتفاق می افتد که مسئولان بالادستی استان مدیران را بخواهند و مشکلات را از آنها بپرسند یا مشکلات را از زبان خودمان بشنوند در حالی که در مواجهه با مشکلاتی که از بیرون به آنها اعلام می شود، بدون اینکه از مدیران سوال کنند حکم می دهند.
افتتاح ولیعصر پایان، خستگی‌های ۲۰ ساله
وی با بیان اینکه خوشبختانه استاندار فعلی تعامل خوبی با دانشگاه دارد و پیگیر مسائل و مشکلات و جذب نیرو و تجهیزات بیمارستانی است، امید است این حمایت ها و پیگیری ها تا رفع مشکلات ادامه یابد، افزود: مجمع نمایندگان استان نیز با دیدی ملی و فرا منطقه‌ای پیگیر کمبودها و مشکلات هستند و هر هفت نفر برای پیگیری بیمارستان ولیعصر(عج) اقدام کردند که این رویکرد قطعا برای حوزه درمان استان مثبت خواهد بود.
طاهراحمدی گفت: اگر ساخت بیمارستان ولیعصر(عج) اراک به پایان برسد تمام خستگی‌های این ۲۰ سال کار اجرایی از تنم به در می شود. به عقیده وی، در مورد بیمارستان ولیعصر(عج) مشکل در حوزه ساخت است، وقتی کار احداث این پروژه تمام شود وزارت بهداشت تجهیز و تامین نیروها را تقبل می کند. به گفته وی، اولویت مهم استان تکمیل ساخت بیمارستان ولیعصر(عج) است که نیاز به کمک مسئولان دارد. پیگیری احداث بیمارستان ۶۱۷ تختخوابی نیز اولویت بعدی است که تحقق آن نیاز جدی به حمایت مسئولان دارد تا در نهایت تعداد تخت های بیمارستانی در استان افزایش یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.