خانه » پیشنهاد سردبیر » عملکرد اتاق بازرگانی اراک در گفتگوی وقایع استان با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار/راضی ام

عملکرد اتاق بازرگانی اراک در گفتگوی وقایع استان با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار/راضی ام

شنبه ۳۰ آذر ۹۵ شماره ۴۸۶

عباس لعل بار-وقایع استان:
اهالی زادگاه معاون استاندار، شهر ممسنی در استان فارس، به او لقب حاج ظفر داده اند؛ ظفر افشون حکم فرمانده اقتصادی استاندار را دارد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی در بیش از یکسال از حضورش در استان همواره پیگیر بررسی و حل مشکلات صنایع استانی بوده است که به عنوان یکی از استانهای مهم صنعتی کشور به شدت در دوران تحریم دچار بحران شده بودند.
افشون پیش تر سوابق مدیریتی و مسئولیت های متعدد از جمله فرمانداری چند شهرستان، مدیر کل اداری مالی استانداری تهران، معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام و کهگیلویه و بویراحمد را در پرونده خود به ثبت رسانده است. وی پیشتر در ایلام هم با زمانی قمی، استاندار مرکزی همکاری داشته است. با وی در خصوص عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و آخرین وضعیت سرمایه گذاران خارجی در استان به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با اشاره به عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: اتاق بازرگانی یک بخش خصوصی است و ما به عنوان دولت یک طرف ماجرا هستیم و بخش خصوصی هم یک طرف، در واقع مکمل یکدیگریم. وظیفه ما این است که بخش خصوصی را بطور کلی و اتاق بازرگانی را به عنوان پارلمان بخش خصوصی بطور خاص در حیطه معاونت اقتصادی حمایت کنیم.
افشون با تاکید بر اینکه وظیفه وی و همکارانش در معاونت امور اقتصادی کمک به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بوده و در آینده هم خواهد بود می افزاید: برخلاف اظهارنظر این روزهای برخی دوستان در مورد کارنامه رییس اتاق بازرگانی اراک که بعضا تند هم صحبت می کنند، باید عرض کنم اظهار نظر فردی که در خارج گود حضور دارد با فردی که در جریان امور است متفاوت است. وقتی وارد میدان شدند متوجه می شوند که کار به آن راحتی هم نیست. به عقیده من اتاق با امکانات محدودی که دارد نمره قبولی می گیرد، البته انتقادات وجود دارد و ما از عملکرد خود و اتاق رضایت کامل نداریم و باید تلاش کنیم اثر گذاری بیشتری داشته باشیم. ما از خود و اعضای اتاق انتظار تلاش بیشتر داریم و با یک اشتباه نمی شود گفت که چه کسی رد یا قبول است.
وی بیان کرد: از دید من اتاق اراک نسبت به سایر اتاق های کشور عملکرد قابل قبول داشته است.
از وی می پرسم منتقدان اتاق بازرگانی سفرهای اخیر اعضای اتاق را بی ثمر می دانند و اصرار دارند که این سفرها اتلاف هزینه است. افشون در پاسخ می گوید: معتقدم که این سفرها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و آنهایی که می گویند یا ناآگاه هستند یا تعمدا ابراز نظر می کنند.
وی افزود: ما وظیفه داریم با کشورهای دیگر رفت و آمد داشته باشیم، این ماموریت ها بخشی از وظایف ما است. زمینه صادرات و معرفی کالاها را بدین شکل مهیا می کنیم و این هزینه نیست. حتی تاکید می کنم متاسفانه به دلیل گرفتاری های فراوان در این مورد کم کاری هم شده است.
معاون استاندار در خصوص اختلاف برخی اعضای اتاق با هیات رییسه گفت: حرفهای یک طرف را شنیدم و نمی شود یکطرفه به قضاوت رفت. اختلافات آنها مربوط به خودشان است، مستقل عمل می کنند و تاکنون مشکلی گزارش نشده که برای حل اختلاف به عنوان داور دعوت شویم. طبیعی است که خودشان مشکل شان را حل کنند. ولی نکته اینجاست که اگر اختلاف نظرها موجب تضعیف شود با آن به شدت مخالفیم. ظفر افشون البته در ادامه بیان داشت اتاق کارکردهای مختلفی دارد و وی تمام کارکردهای اتاق را رصد نمی کند، وی افزود: در نتیجه ممکن است اتاق در جایی موفق عمل کرده باشد و ما خبر نداشته باشیم و هیات های نمایندگی باید در خصوص ریز عملکرد اتاق جواب بدهند. اتاق نماینده همه بنگاههای اقتصادی است. باید اشاره کنم که ارتباط اتاق با استانداری در حدانتظار ما نبوده است و ما بیش از این از اتاق انتظار داریم، ولی طبق قول ها این ارتباط قوی تر خواهد شد ولی از دید من عملکرد کلی اتاق منفی نیست.
معاون استاندار مرکزی با اشاره به نتایج جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: ممکن است نتایج و مصوبات این جلسه و جلسات مشابه در کوتاه مدت جواب ندهد ما باید منتظر باشیم در دراز مدت اثر بگذارد. هر چند بدنبال این هستیم که سریعتر به نتیجه برسیم ولی واقعیت این است که زمان بر است. نمونه این زمان بر بودن، سیکل ترکیبی ساوه یا پالایشگاه خون زرندیه است که در حال اجرایی شدن کارها بسر می برد و با کشورهای خارجی نظیر کره جنوبی بزودی به نتایج نهایی خواهد رسید ولی انتظار یک شبه جواب دادن مصوبات نشست ها، سفرها و دیدارها انتظار بجایی نیست.
وی افزود: تعامل و برگزاری جلسات مشترک دولت و اتاق باعث شده که رشد اقتصادی ما به بیش از ۷ درصد برسد. نشست ها و جلسات صادقانه نتیجه داده است و تلاش ها و همکاری های متقابل دولت و بخش خصوصی باعث این تغییر وضعیت مثبت شده است. دولت و بخش خصوصی هیچ کدام بدون همدیگر نمی توانند موفق باشند. ما به همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی اعتقاد داریم و خوشبختانه منشا ثمرات خیری در استان هم بوده و نسبت به ابتدای سال بسیاری از واحد ها ظرفیت های شان افزایش یافته و منجر به افزایش درآمد استان و اشتغال شده است.
ظفر افشون در پایان گفتگو به سفر اخیر هیات اقتصادی چین اشاره نمود و بیان کرد:همکاری های خوب و قابل قبول چینی ها در دوران قبل تحریم باعث شد که پس از تحریم هم ارتباط ما بیشتر از سایر کشورها با چین باشد. قطعا تعداد سرمایه گذاری آنها هم بیشتر از سایر کشورهاست. در آخرین سرمایه گذاری با حضور هیات ۲۰ نفره از چین در ساوه یک شهرک صنعتی ایجاد خواهد شد که یکی از چندین شهرک صنعتی است که قرار است در کل کشور توسط آنها ایجاد شود.
معاون استاندار به تلاش های اتاق در این رابطه هم پرداخت و گفت: تلاش اتاق برای معرفی امکانات استان به بازارهای جهانی تلاش قابل قبولی است و اگر به سرمایه گذاری عینی تبدیل نشده نباید به بهانه ای برای تخریب تبدیل شود چرا که همان طور که قبل تر اشاره کردم این کار زمان بر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.