خانه » جدیدترین » حال آب خوب نیست

حال آب خوب نیست

پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۲۶

عادله یوسفی راد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، در نشست خبری با اصحاب رسانه ، به تشریح وضعیت آب و فاضلاب در استان اشاره و عملکرد این شرکت را تبیین کرد.
به گزارش روزنامه وقایع استان، حشمت اله عباسی در این نشست خبری اظهار کرد : استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان ، ۳۴ شهر و یک هزار و ۱۱۱ روستا می باشد که شرکت آبفا به همه شهرهای استان و ۸۶۳ روستا خدمات خود را ارائه می کند. و منابع آب شرب مردم استان مرکزی در شهر و روستا ، علاوه بر سد ها توسط ۷۲۶ حلقه چاه ، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می شوند.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در بخش آب مجموعا در شهر و روستا ۵۰۷ هزار مشترک از نظر تعدادی و ۶۸۰ هزار مشترک به صورت آحادی دارد و در بخش فاضلاب به ۱۹۶ هزار مشترک از نظر تعدادی و از نظر آحادی به ۳۳۲ هزار مشترک خدمات فاضلاب ارائه می دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به عملکرد این مجموعه در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد : در سال گذشته ۲۷۴ پروژه در دست اجرا بوده است و اعتبار در نظر گرفته برای آنها بالغ بر۴۸۳ میلیارد تومان بوده که فقط ۵۶ درصد آن تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۳ حلقه چاه حفر گردید ، ۱۳۷ کیلومتر خط انتقال و ۲۰۳ کیلومتر شبکه توزیع آب اجرا شد ، همچنین ۴۱ باب مخزن با ظرفیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب احداث گردید و ۱۴ کیلومتر شبکه توزیع برق برای برق رسانی به تاسیسات ، اجرا شده است. عباسی در ادامه صحبت های خود به طرح جهاد آبرسانی در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: در قرارداد جهاد آبرسانی که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سال گذشته منعقد شد ۶۷ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان آبرسانی خواهند شد که با تکمیل آنها ، سطح برخورداری از آب شرب سالم در روستا در استان از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد ارتقاء خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اینکه امسال هم قرارداد جهاد آبرسانی منعقد شده است و طی آن ۱۴۱ روستا با هزینه ای بالغ بر۹۳۰ میلیارد تومان آبرسانی خواهند شد، تصریح کرد: مشکل تنش آبی در شهرهای استان مرکزی نداریم فقط وضعیت تولید و مصرف آب در شهر ساوه سربه سر هست که شهروندان ساوجی باید مصرف آب را مدیریت نمایند تا با مشکل جدی مواجه نشویم و در روستاها هم فقط در دو شهرستان زرندیه و تفرش دارای تنش آبی مواجه هستیم.
عباسی وضعیت تنش آبی در روستاهای استان در سال های اخیر را اینطور تشریح کرد : در فصول گرم سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۵ روستا با کمبود آب مواجه بودند که با اقدامات خوبی که انجام شد در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۹۹ روستا و در سال ۱۴۰۲ به ۷۹ روستا تقلیل پیدا نمود. وی تغییر اقلیم در کشور را باعث کاهش منابع آبی دانست و از همه به خصوص رسانه ها خواست که به میدان آگاهی بخشی بیایند و این موضوع که «حال آب» خوب نیست را به مردم بیشتر گوشزد نمایند.
رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه صحبت های خود به بحث فاضلاب اشاره کرد و بیان کرد: مجموعا ۴ طرح بزرگ فاضلاب در استان در حال انجام می باشد که شامل پروژه اجرای فاضلاب در شهرهای اراک ، ساوه ، خمین ، شازند و آستانه می باشند. عباسی ۵۷ درصد مردم استان را تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب عنوان‌ کرد و افزود: در شهرهای استان مرکزی شاخص بهره مندی از شبکه فاضلاب استان ۷۳ درصد می باشد که میانگین این رقم در کشور ۵۳ درصد می باشد. و همچنین حدود هزار و ۸۵۰ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در استان انجام شده و در حال حاضر یک هزار و ۶۰۰ لیتر پساب فاضلاب تولید می شود.
وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا بر افزایش مصرف آب تاثیر گذاشت خاطرنشان کرد : در دوران کرونا همه شاهد بودند که مجموعه بهداشت و درمان خط مقدم مبارزه با این بیماری بودند ولی مجموعه آب و فاضلاب سربازان گمنام این دوران بودند به طوری که می بایست هم پاسخگوی نیاز بیشتر مردم به آب برای رعایت نظافت و حفظ سلامت باشند و هم در این شرایط در تصفیه خانه فاضلاب که مملو از آلودگی ها می باشد ، فاضلاب جمع آوری شده را تصفیه نمایند. وی افزود : افزایش مصرف آب در این شرایط ، باعث شد رویکردهای فرهنگی در مورد صرفه جویی در مصرف آب تغییر یابد به طوری که می بایست بر اساس قانون برنامه ششم مصرف سرانه آب برای هر فرد در شبانه روز از ۱۵۸ لیتر به ۱۲۷ لیتر کاهش پیدا می کرد اما در واقع با تغییراتی که در سبک زندگی مردم ایجاد شد ، مصرف سرانه هر فرد به ۱۹۴ لیتر در شبانه روز به طور متوسط رسید که این رقم به طور میانگین در روستاها به ۲۵۰ لیتر هم رسید.
عباسی در بخشی از سخنان خود ، استفاده غیر مجاز از آب یا به تعبیری دیگر «سرقت آب » را از چالش های مهم این شرکت دانست و عنوان کرد : متاسفانه افراد فرصت طلب با استفاده غیر مجاز از آب به حقوق بقیه افراد جامعه تعرض می کنند به طوری که در برخی از موارد مشاهده شده ، در یک روستا یک دامداری بزرگ از انشعاب آب غیر مجاز استفاده می کند و زمانی که نسبت به شناسایی آن و قطع انشعاب ، اقدام نمودیم ، مشکل تامین آب آن روستا تا حدود زیادی برطرف شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از رسانه ها خواست که به کمک شرکت آب و فاضلاب بیایند تا قباحت این کار در جامعه نمود بیشتری داشته باشد. وی گفت : ما از یک هزارو ۱۱۱ روستای استان به ۸۶۳ روستا خدمات میدهیم و مابقی روستاها به صورت خودگردان اداره می شوند یعنی تمایلی برای استفاده از خدمات مجموعه آبفا ندارند و ما هم وظیفه ای در قبال آنها نداریم اما از آنجا که سلامت مردم استان برای ما مهم است در برخی از مواقع که دچار مشکلاتی می شوند به آنها هم کمک میکنیم. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص استفاده از پساب فاضلاب در صنایع استان بیان کرد : مذاکراتی با صنایع و شرکت های آب طلب انجام دادیم و مراحل اداری و قانونی در حال انجام است تا به انعقاد قرارداد برسیم و به دنبال این هستیم که صنایع در ایجاد زیر ساخت های تصفیه فاضلاب ما سرمایه گذاری نمایند و به جای آن از پساب فاضلاب برای امر تولید استفاده نمایند. وی افزود : خوشبختانه استفاده از پساب فاضلاب در وزارت نیرو به طور وِیژه در حال پیگیری میباشد و به صورت قانون درآمد و در صورتی که صنایع برنامه های خودشان را برای این کار ارائه ندهد قیمت آب تحویلی به آنها با تعرفه های بالایی محاسبه می شوند.
عباسی به فرسودگی شبکه توزیع آب اشاره کرد و گفت : ۶۰ درصد شبکه توزیع آب ما عمر بالای ۳۰ سال دارند که فرسوده محسوب می شوند که باید سالی ۱۰ درصد باید شبکه را اصلاح کنیم که هزینه ای بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان نیاز است. وی ادامه داد : در این شرایط سخت اقتصادی در کشور ، نمی شود انتظار داشت که این‌حجم اعتبار برای اصلاح شبکه آب اختصاص یابد گرچه قیمت آب در برابر سایر حامل های انرژی بسیار پایین هست و شکاف قیمتی عمیقی بین هزینه های شرکت آبفا با تعرفه تکلیفی ما وجود دارد که کار را برای ما بسیار مشکل کرده اما علی رغم مشکل مالی در هیچ موقعی ما بحث آب شرب مردم را به پول گره نزدیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از حذف قبوض کاغدی آب بهاء برای صرفه جویی هزینه ها خبر داد و اعلام کرد : از هفته آینده خدمات امور مشترکین در دفاتر پیشخوان دولت قابل ارائه می باشند و مشترکین نیازی ندارند برای دریافت خدمات به این شرکت مراجعه نمایند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کیفیت آب شرب مردم بیان داشت: با اطمینان اعلام میکنیم آب تحویلی به مردم در سراسر استان مرکزی به لحاظ میکروبی هیچ گونه آلودگی ندارد اما ممکن است در برخی از نقاط مانند اراک مردم حس کنند طعم و مزه آب تغییر یافته است و این هم به خاطر این می باشد که ۵۲ درصد آب شرب اراک از سد کمال صالح و ۴۸ درصد آن از چاه های آب شرب اراک تامین میشود و وقتی که این میزان اختلاط بنا به شرایط از جمله کاهش آب ورودی از سد بهم میخورد و ما مجبوریم آب چاه های اراک را بیشتر در شبکه استفاده کنیم در این شرایط ذائقه مردم که به شرایط قبل عادت داشته کمی تغییر می یابد و ممکن است مردم حس کنند مزه و طعم آب تغییر کرده است.
مهندس عباسی در خصوص سوال خبرنگاری در رابطه با وضعیت کیفی آب در روستاهای شمال اراک و در منطقه فراهان پاسخ داد : در منطقه فراهان استفاده بیش از حد از کود شیمیایی در کشاورزی باعث شده عمده منابع آبی این منطقه دارای نیترات بالایی باشند که برخی از روستاها را به صورت سیار آبرسانی میکنیم و برخی دیگر را با نصب آب شیرین ، تامین آب می کنیم . وی ادامه داد: تنها راه برای حل دائمی مشکل آب این منطقه که ۳۴ روستای جاده فراهان و شهر داود آباد را شامل میشود ، انتقال آب شرب از اراک به این منطقه می باشد که کار آن در حال انجام می باشد. وی در خصوص میزان هدر رفت آب عنوان کرد : هدر رفت آب هم اکنون ۲۵درصد می باشد که از این میزان ۷ درصد هدر رفت واقعی می باشد به این معنی که به این مقدار آب از شبکه توزیع خارج می شود و ۱۸ درصد هم ، هدر رفت ظاهری محسوب میشود که مربوط به اختلال در دستگاه های شمارنده و اندازه گیری ما می باشد که منابع مالی ما اجازه نمیدهد بتوانیم همه کنتورهای خراب را یکجا تعویض کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.