خانه » پیشنهاد سردبیر » تعامل مثبت/نگاهی به تاثیر تعامل رسانه و پلیس در حل مشکلات اجتماعی

تعامل مثبت/نگاهی به تاثیر تعامل رسانه و پلیس در حل مشکلات اجتماعی

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷   شماره ۹۱۳

***

نیلوفر ملکی

***

امنیت و آرامش حاکم بر جامعه قطعا ضامن آرامش روانی، رفاه و سرمایه گذاری افراد آن جامعه خواهد بود. نبود امنیت از خانواده گرفته تا سطح جامعه را تحت شعاع قرار خواهد داد. عدم وجود محیط امن و آرام برای زندگی و فعالیت به شکل تهدیدی است که افراد را هم از نظر ذهنی و هم جسمی دچار فشارها و امواج منفی می کند و به شکل روندی مختل کننده ظاهر می شود.
انسان یک موجود اجتماعی است و برای ادامه زندگی خود در سطح جامعه نیازمند برقراری ارتباط با همنوعان خود است. امروزه در سطوح مختلف جامعه در حال مشاهده گسترش و رشد انواع راه های ارتباطی هستیم.
امکان برقراری راه های ارتباطی به شیوه های ساده و قابل دسترسی حتی با وجود فاصله های زمانی و مکانی، محیا است و افراد از هر سن، نژاد، طبقه اجتماعی، ملیت، دین، باور و سبک زندگی می توانند در یک دهکده جهانی با یکدیگر در ارتباط باشند. در این روند ارتباط و شکل گیری آن، موجی از نکات مثبت و منفی، ایده ها و طرز فکرهای نو و متنوع، شیوه های مختلف زندگی، فناوری و علم های جدید و به روز و اقسام مختلف فرهنگ و ابعاد متنوع آن در حال رد و بدل و اشاعه است. اما وجود یک ارتباط موثر، مفید و سازنده قبل از هر چیز نیازمند وجود امنیت و در واقع برخورداری از احساس امنیت فردی و اجتماعی است. امروزه رسانه های جمعی علاوه بر اینکه وظیفه ارتقای آگاهی، دانش عمومی و خبر رسانی واقعی را به مخاطبان خود دارند، بلکه از سوی دیگر موظف هستند وضعیت جامعه چه در بعد مثبت و چه در ابعادی که دارای نقص هستند را به شکل صحیح و واقعی برای مخاطبین خود تشریح کنند و از ایجاد بزرگ نمایی و دخل و تصرف در واقعیت و سیاه نمایی بپرهیزند.
رسانه های جمعی امروزه با داشتن مخاطبین باهوش و به روز، در صورت عدم ارائه واقعیت ها و انتشار درست شان، قطعا با ریزش مخاطب و یا از دست دادن آنها روبه رو خواهند شد.
وجود رسانه های متنوع ارتباطی در جامعه امروزی، برای استفاده افراد از آنها نیاز به بستری امن و قابل اطمینان دارد. اطلاعات و مسائل شخصی افراد در صورت عدم وجود منطقه امن برای افراد جامعه در فضای وسیع و متنوع رسانه هــای مختلف جمعی، می تواند به پدید آمدن مشکلات بسیار و گاها غیر قابل حل بیانجامد.
تعامل رسانه و پلیس یکی از مواردی است که با استفاده از آن می توان بسیاری از مشکلات اجتماعی را کشف، ریشه یابی و از بین برد. این تعامل در ابعاد مختلف می تواند راه گشا و کاربردی باشد بخصوص در جلوگیری از بروز و گسترش نابهنجاری ها ( جرایم، دزدی، اعتیاد، بزهکاری و……) و آگاه سازی افراد جامعه از وجود نا امنی ها و معضلات نوساختار در جامعه.
ایجاد محتوا و تبلیغات تاثیر گذار، واقعی و قابل لمس برای مردم به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه (نوجوانان و جوانان) از سویی باعث بالا رفتن سطح دانش افراد و از سویی ایجاد فضای تعاملی و امن برای مردم می شود و خطر بروز مشکلاتی را که امنیت روانی و اجتماعی فرد را بر هم میزند، کاهش می دهد.
تعامل رسانه و پلیس امروزه یک همکاری و روند کاربردی و اثر گذار است که در سراسر دنیا به این مقوله توجه ویژه ای شده است.بسیاری از فضاهای مختلف مرتبط با حوزه رسانه ای و ارتباط جمعی با همیاری پلیس به ایجاد روند های متنوع و موثر بر بالا بردن سطح امنیت و آگاهی در سطوح مختلف جامعه منجر میشود.
اشاعه فرهنگ ها و ایده های به روز و کاربردی در سطح جامه با همکاری پلیس و رسانه مسلما به ایجاد فضای ایمن و رشد و آگاهی افراد و همینطور ارتباط های موثر تر می انجامد.فراموش نکنیم وظیفه رسانه های جمعی چه در حوزه مجازی و چه در حیطه غیر مجازی بدون ایجاد بستر بی مخاطره و امن فرصت به روز رسانی درست و آگاه سازی صحیح و مناسب را فراهم نمی کند.تعامل رسانه و پلیس روند ادامه این مسیر را سریعتر و بهینه تر خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.