خانه » جدیدترین » به بهانه برپایی جشنواره منطقه ای رویش در اراک/حضور چریک ها در دانشگاه

به بهانه برپایی جشنواره منطقه ای رویش در اراک/حضور چریک ها در دانشگاه

گروه اجتماعی:
با میزبانی استان مرکزی در جشنواره منطقه ای رویش ( ابداعات و اختراعات منطقه ای) ، اراک پذیرای چریک های علمی می شود. چریک هایی که باید خود را برای مسیر سخت تبدیل ایده به ثروت که نیاز کنونی و ضروری کشور ماست آماده کنند.
در جهان امروز قابلیت تبدیل علم به ثروت ملی یا به عبارت دیگر تبدیل ایده های نخبگان و صاحبان ایده به فناوری و محصولات کاربردی به عنوان یک قابلیت کلیدی که بر جایگاه بین المللی کشورها تاثیر گذار است، شناخته می شود.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته از هر سه هزار ایده تنها یک ایده تبدیل به محصول تجاری شده و منجر به خلق ثروت می شود. از جمله علل مهم این امر خودمختاری علم و عدم وجود ارتباط صحیح بین بازار (مجموعه های صاحب نیاز) و موجودیت های تولید کننده علم و فناوری می باشد. به منظور کارا تر کردن فرآیند ایده تا محصول، بهره گیری از استعداد نخبگان و هدایت ایشان در راستای رفع نیازهای ملی گامی بسیار مهم است. مسئله ای که در کشور ما نیز ضرورت آن مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره منطقه ای رویش یکی از این گام ها در شناخت ایده های با پتاسنیل تبدیل به ثروت است.
رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی در نشستی به همین منظور به اهمیت اقتصاد دانش بنیان تاکید و خاطرنشان کرد: نخبگان و مخترعین باید این مسئله را مدنظر داشته باشند که شناخت نیاز جامعه، ارائه ایده و ساخت نمونه اولین قدم از این مسیر است و تا تجاری سازی ایده مسیر طولانی در پیش است.
محسن نجفی افزود: هم اکنون کشور ما در ارائه مقاله و پژوهش وضعیت مطلوبی دارد در حوزه فن آوری وضعیت نه چندان مطلوب و در تولید ثروت فن آوری وضعیت نامطلوبی دارد که این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: قطعا رسیدن به ثروت دانش بنیان یک زنجیره است و در این زنجیره ایده برای تبدیل به ثروت نیاز به حمایت یک اکوسیستم دارد، این اکوسیستم شامل دانشگاه، مراکز کارآفرینی، مراکز صنعتی و ارگان های حاکمیتی است که در صورت ارتباط زنده و فعالشان این امر محقق می شود.
دکتر نجفی با بیان اینکه مسیر تبدیل ایده به ثروت باید به نخبگان تبیین شود، اظهار کرد: در این راستا نخبگانی باید تربیت شوند که تبدیل زنجیره ایده تا تجاری سازی را در جهت تولید محصول پایدار که اقتصاد پایدار و شغل پایدار را به همراه دارد و می تواند بازار را اشغال کند را بشناسند.
وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه حمایت از ایده ها این دیدگاه وجود دارد که این حمایت ها را منبع بدون پاسخ تصور می کند و فکر می کنند منابع بی نهایت برای حمایت است در حالی که در اقتصاد دانش بنیان کلمه محوری اقتصاد است و باید حمایت ها در جهت رفع موانع تجاری سازی هزینه شود.
نجفی گفت: در گذشته شکل حمایت خیلی درست نبود و منجر به برداشتن سنگ از جلوی راه تجاری سازی ایده نمی شد ولی هم اکنون این حمایت ها هوشمندانه تر شده است.
وی با ابراز تاسف از ضعیف بودن قوانین مالکیت معنوی و فکری در کشور، اظهار کرد: در راستای حمایت از مالکیت معنوی و فکری از نخبگان و مخترعین باید کارهای جدی تر انجام شود و در این راستا قوانین در حال تکمیل و بومی شدن است، البته باید متخصصین و خبرگان در مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و با تزریق به بخش های زیر ساختی از تضییع حقوق مبتکرین جلوگیری کنند.
نجفی یا اشاره به برگزاری جشنواره منطقه ای رویش ( کوهرنگ) گفت: این جشنواره به منظور شناسایی و حمایت از ایده هایی که قابلیت تجاری سازی دارند برگزار می شود.
وی جشنواره رویش را یکی از رویدادهای ملی جهت رونق بخشیدن به فضای ابتکارات دانست و افزود: این جشنواره به عرضه ایده و ابتکارات دانشجویان تا رسیدن به محصولات دانش بنیان و تکمیل چرخه نوآوری می‌پردازد.
رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی اظهار کرد: این جشنواره با حضور استان های چهار محال و بختیاری، اصفهان، قم و مرکزی با همکاری دانشگاه صنعتی اراک و مراکز علمی پژوهشی و دیگر نهادهای استان برگزار می شود.
نجفی ادامه داد: جشنواره رویش نیمه دوم آذرماه سال جاری همزمان با هفته پژوهش، با هدف شناسایی استعدادهای برتر و انتخاب و حمایت از ابتکارات و اختراعات جهت کمک به تجاری سازی آنها برگزار می شود.
وی اظهار داشت: اختراعاتی که در این جشنواره به تایید هیات داوران برسد می توانند از تسهیلات بنیاد نخبگان برای طی مسیر توانمندسازی اختراعات برگزیده بهره مند شوند و ابداعات در این مسیر از سه ایستگاه اختراعات سطح سه، سطح دو و سطح یک می گذرند.
رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی تصریح کرد: طرح های برگزیده این جشنواره منطقه ای برای حضور در جشنواره ملی که در تهران برگزار خواهد شد معرفی می شوند.
نجفی یادآورد شد: ثبت نام برای شرکت در این جشنواره از ۱۵ مهرماه جاری آغاز شده و تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد که از ۲۰ آبان نیز کار داوری اولیه آثار شروع می شود و از میان طرح های معرفی شده به دبیرخانه، ۱۵۰ طرح برتر برگزیده می شوند. وی ادامه داد: بنیاد نخبگان از طرح های منتخب و برگزیده حمایت می کند و شرایط بازار را برای معرفی دستاوردها و تولیدات آنان با برپایی نمایشگاه ها مهیا خواهد کرد.
نجفی افزود: هدف بنیاد نخبگان استان دخیل کردن نهادهای علمی، پژوهشی و صنعتی استان در برگزاری این جشنواره، تحریک محیط های مستعد استان به نوآوری و ابتکار و جسارت در عملیاتی کردن ایده ها، شناسایی استعدادهای برتر استان برای اقدامات هدایتی، راهبری و پشتیبانی، ترویج موضوع دانش محوری و توسعه، انگیزه بخشی به صاحبان استعدادهای برتر به منظور به فعلیت رساندن این استعدادها و برقراری ارتباط مدیران و کارشناسان صنایع با مبتکران و صاحبان ایده و نوآوری است.

گروه اجتماعی-وقایع استان

شماره ۳۱۰    تاریخ ۱۳۹۴/۰۷/۱۱

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.