خانه » پیشنهاد سردبیر » برگزاری مسابقات جام بسکتبال پارک ها در اراک /جهانی شدیم

برگزاری مسابقات جام بسکتبال پارک ها در اراک /جهانی شدیم

دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷   شماره ۹۱۷

***

وقایع استان

سهراب جان بزرگی
***
نام بسکتبال با محله های سیاه پوستان شهرهای آمریکا گره خــورده است. تفریح ساده سیاهانی که روزگاری تنها به خاطر رنگ پوست شان به عنوان شهروندان درجه چندم شناخته می شدند، حالا پایش را به تمام نقاط کره خاکی باز کرده است و در آمریکا به یکی از محبوبترین ورزش ها تبدیل شده است. همانطور که پیداست زادگاه این بازی قاره آمریکاست. بسکتبال در اوایل پاییز سال ۱۸۹۱ میلادی توسط شخصی به نام جیمز نای‌اسمیت پایه‌ریزی و ابداع شد. اما از قرن‌ها پیش در میان ساکنان نقاط مختلف قاره آمریکا، به ویژه آمریکای مرکزی و جنوبی انواعی از بازی و مسابقه رایج بوده که کم و بیش به بسکتبال شباهت داشته‌است.
جیمز نای‌اسمیت یک پزشک کانادایی بود که به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و تابعیت آن کشور را گرفت. در سال ۱۸۹۱ یعنی زمانی که دکتر نای‌اسمیت در دانشگاه ورزش اسپرینگ فیلد واقع در ایالت ماساچوست آمریکا درس می‌داد، رئیس دانشگاه از او خواست ورزشی ابداع و اختراع کند که دانشجویان بتوانند در فصل زمستان در سالن به آن بپردازند تا آمادگی جسمانی خود را برای پرداختن به مسابقات میدانی فوتبال، هاکی و بیسبال، در فصل بهار و تابستان حفظ کند.
دکتر نای‌اسمیت پس از بررسی رشته‌های موجود ورزشی، دریافت که ورزش جدید باید: توپ در آن نقش داشته باشد، به صورت گروهی به اجرا در آید، اصل رقابت در آن رعایت شود، بر مهارت استوار باشد، مبتنی بر هیچ گونه خشونت و برخوردهای سخت بدنی سنگین نباشد.حاصل این افکار و اندیشه‌ها ورزشی شد به نام بسکتبال که امروزه پس از سپری شدن نزدیک به یک قرن و اندی از اختراع آن، از پرطرفدارترین و هیجان‌انگیزترین رشته‌های ورزش بین‌المللی است. دکتر نای‌اسمیت در شروع کار دو سبد که مخصوص حمل میوه بود بر دیوار دو طرف سالن ورزش دانشگاه و در ارتفاعی بلندتر از قد یک انسان قد بلند نصب کرد و به دو گروه از ورزشکاران جوان دانشگاه آموزش داد که توپی را دست به دست بدهند و سعی کنند آن را به درون سبد بیندازند. در این حال، تیم مقابل باید بکوشد که مانع از انجام این کار شود و توپ را هم از چنگ حریف بربایند و تصاحب کند.
جستجویی در تاریخ بازی های با توپ در ایران نشان می دهد که نوعی بازی سنتی و قدیمی در میان گله‌دارها متداول است که آن را پولو می‌نامند. در این بازی، دو تیم سوار بر اسب در میدانی وسیع به تاخت و تاز می‌پردازند و هر تیم کوشش می‌کند توپی را که شش حلقه (مانند دستگیره) بر بدنه آن هست، با پرتاب کردن و پاس دادن به یاران خودی، به آن سوی میدان برساند و از حلقه و توری سبدی که در انتهای میدان بر روی ستونی چوبی نصب شده عبور دهد. این بازی تا حدی شبیه بسکتبال است اما شباهت بازی پوک تا پوک با ورزش بسکتبال بیش از پیش است. پوک تا پوک، در میان اقوام متمدن قاره آمریکای جنوبی و مرکزی رواج بسیار داشت به ویژه اقوام مایا و تولتک (در ناحیه مکزیک کنونی) این بازی با توپ و حلقه‌های ثابت در میدانی وسیع انجام می‌شد.
حالا این بازی که دیگر یکی از رشته های مهم ورزشی توپ و تور دار جهان است در میان ایرانیان نیز محبوبیت بسیاری کرده است، به طوری که در پارک هایی که امکان بازی آن فراهم است دسته های جوانانی هستند که خود را سرگرم بسکتبال کرده اند. اگر روزگاری تنها بازی دسته جمعی ورزشی در پارک ها و خیابان های شهر گل کوچک بود، حالا والیبال و بسکتبال هم پا به پای فوتبال مینیاتوری خیابونی در حال حرکت رو به جلو هستند و شاید همین امر باعث شده است استعداد های بیشتری برای بهبود وضعیت تیم ملی ایران در این رشته ورزشی شناسایی شوند و جایگاه ایران در بسکتبال آسیا رفته رفته بهبود پیدا کند.
از سوی دیگر انجام این بازی در محله ها و پارک ها باعث افزایش شادابی اجتماعی می شود و در روزهایی که درصد بالای جوان های کشور آرامش روانی اش را در میان مخدرها و محرک ها جستجو می کند، می تواند باعث التیام درگیری های ذهنی آنان شود. به نظر می رسد اتفاقات مثبتی نیز در این راستا در حال افتادن است. نمونه آن صحبتی از مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک است که از برگزاری جام بسکتبال پارک ها خبر می دهد. به گفته حمید کربلایی حسنی مسابقات بسکتبال پارک‌ها در اراک در سایت رسمی فدراسیون جهانی بسکتبال به ثبت رسیده است. مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در گفتگو با تسنیم خاطرنشان کرده: این مسابقات از امروز ۹ صبح در شهرستان اراک شروع به کار کرده است. براساس اطلاعات موجود از این دوره مسابقات ۲۸ تیم در گروه سنی زیر ۱۸ سال به نوعی نوجوانان در این مسابقات شرکت کرده‌اند و در بستر این مسابقات به رقابت پرداخته‌اند.
وی اضافه کرده است: باتوجه به استقبال خوبی که از این مسابقات شد پنجمین دوره مسابقات بسکتبال پارکی گرامیداشت شهدای استان مرکزی‎ از صبح روز شنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در در بوستان دانشجو واقع در روبروی مجمتع ورزشی شهدای پنجم مرداد برگزار گردیده است.
ثبت این مسابقات در سایت رسمی فدراسیون جهانی بسکتبال می تواند انگیزه ای باشد برای برگزاری جدی تر و نگاه مصمم تر به این بازی در سطح پارک های شهر اراک. همچنان جای این امیدواری باقیست که جوان ها اعم از دختر و پسر بتوانند با تدابیر و برنامه ریزی های مدیران در شرایط ملتهب ذهنی این روزهای جامعه، با راحتی هرچه بیشتر به انجام اینگونه بازی های ورزش در سطح شهر بپردازند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.