خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی نقش سایت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جذب توریست/نقطه ضعف بزرگ

بررسی نقش سایت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جذب توریست/نقطه ضعف بزرگ

چهارشنبه ۹ تیر ۹۵   شماره ۳۵۶

وقایع استان:
فصل تابستان، یکی از فصل های مهم گردشگری در ایران است البته این مسئله بیشتر در مورد گردشگران ایرانی و مسافرین که فراغت تابستان دارند صدق می کند، هرچند فصل گردشگران خارجی به دلیل آب و هوا بیشتر در ایران فصل پاییز و بهار است.
صنعت توریسم یکی از صنایع پردرآمد است و هنوز کشور ما نتوانسته است آنطور که باید این بخش اقتصادی را فعال و آن را به یک منبع ارزآور تبدیل کند؛ اما مسئله فقط معطوف به گردشگران خارجی نیست، گردشگران داخلی نیز هم اکنون ترجیح می دهند مقصدهای جدیدتری را تجربه کنند بنابراین مقصدشان کشورهای همسایه شده است؛ بی شک سیاست‌های اشتباه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جذب گردشگران ایرانی به جاذبه های داخل کشور، باعث خروج حجم عظیمی از علاقه‌مندان به سفر از مرزهای کشور شده است. گرانی فراوان سوخت در داخل، قیمت بالای اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های داخلی به همراه کیفیت پایین خدمات مسافرتی ارائه شده به مردم، باعث خروج گردشگران از ایران شده است. در این بین، کشورهایی که به نوعی در لیست سنتی مقاصد خارجی گردشگری برای ایران مطرح نبوده نیز با تبلیغات مناسب، سعی در جذب مسافر از ایران دارند.
قطعا مسافر ایرانی دیگر نمی خواهد به مقاصد تکراری مانند شهرهای چون اصفهان، شیراز و تبریز و یا شمال برود و به دنبال تجربه های متفاوت تر است؛ اما مسئله این است که گردشگر داخلی جز این مقاصد جایی را نمی شناسد هم اکنون سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نتوانسته است مقاصد جدید و بکر را به این مسافران و گردشگران معرفی کند، و این قطعا ضعفی است که نیاز به تلاش و توجه بیشتر از سوی آن سازمان دارد. سازمان میراث فرهنگی تنها متولی حوزه گردشگری ایران است که می‌بایست بتواند حداقل سیاست گذاری کرده تا زیرساخت‌های حوزه گردشگری ایجاد شود. اما با کدام مرجع اطلاع رسانی؟ در دنیای جدید اطلاع رسانی یکی از ابزار های مهم توسعه است، وقتی کشوری یا استانی بتواند پتانسیل های موجود خود در زمینه های مختلف را به درستی معرفی کند می تواند جذب توریست و حتی سرمایه گذار بیشتری داشته باشد.
بنابراین پرتال ها و وب سایت ها امروزه مهم ترین بازار در دسترس کاربران برای آگاهی یافتن است. در مورد گردشگران و توریست ها بی شک سازمان های گردشگری اولین راهنماییست که بعنوان مرجع اصلی راهنمایی به سراغ آن می روند؛ متاسفانه سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایت های ادارات کل گردشگری استان ها نیز در معرفی این موضوع بسیار ضعیف هستند.
این مسئله کلیتی است که در بیشتر استان های کشور وجود دارد یعنی خیلی از استان ها نیز با توجه به ظرفیت های ویژه و تعدد آثار ملی و اماکن باستانی و تاریخی هنوز نتوانسته اند معرفی صحیحی برای گردشگران داخلی داشته باشند چه برسد به گردشگران خارجی.
اهمیت تدوین پرتال جامعی که از سوی سازمان میراث فرهنگی در زبان های مختلف در اختیار کاربران قرار بگیرد هنوز از سوی مسئولین و متولیان باید جدی گرفته نشده است و سایت این سازمان با مشکلاتی رو به رو است ما نیز سری به سایت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی زده ایم تا ببینیم این سایت چقدر توانسته در راستای یکی از اهداف خود که معرفی استان است موفق باشد و این سایت بعنوان یک مرجع چقدر می تواند مسافرانی را که معمولا توقفی در این استان ندارند را جذب آنچه موجود است بکند.
در این سایت نیز مانند سایر سایت ها در معرفی سازمان و اهدافش، پنجره هایی وجود دارد که بعد از آن نوبت به معرفی استان می رسد که قطعا عنوان معرفی استان برای هر گردشگری با اهمیت تر است، استان در یک نگاه آب و هوا، جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی، جاذبه های مذهبی، مردم شناسی، مشاهیر، صنایع دستی و شهرستان ها زیر مجموعه های این عنوان هستند.
قطعا استان مرکزی دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است؛ ولی در سایت میراث فرهنگی استان مرکزی اطلاعات جامعی از این اماکن در دست نیست. در واقع آنطور که انتظار می رود تمامی این جاذبه ها معرفی نشده اند و همین که می توانست در کنار کلیتی که از کوه ها، دشت ها و جنگل ها و تالاب ها گفته شده است جزئیات و عکس هایی از هر مکان با راه های دسترسی ارائه شود.
در مورد جاذبه های تاریخی نیز وضعیت به همین منوال است و همان چند معرفی کوتاه معطوف به گزارش هایی است که در خبرگزاری ها منتشر شده است و قطعا مرجع کاملی نیست، بی شک انتظار می رود که اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی خود یک مرجع کامل برای دیگر سایت ها و خبرگزاری ها باشد.
در بخش جاذبه های مذهبی با توجه به آثار ملی و شناخته شده مذهبی و اماکن مذهبی موجود در استان فقط مسجد جامع ساوه و امامزاده سهل بن علی معرفی شده اند.
در بخش مردم شناسی هم به جمعیت، نزاد و زبان مردم استان اشاره شده است. ولی هنوز جمعیت استان در این سایت با توجه به آخرین سرشماری به روز نشده است و آخرین آمار مربوط به ۱۳۷۵ است در حالیکه حتی همین آمار ناقص و کم نیز می توانست از روی ویکی پدیا به روز شود.
در بخش مشاهیر نیز فقط نامی از مشاهیر آمده است بدون ذکر حیطه فعالیت آن ها هرچند که برخی مشاهیر این استان نام آوران تاریخ معاصر این کشور و حتی جهان بوده اند. در بخش صنایع دستی هم معرفی صنایع دستی به یک خط خلاصه شده است و بدون هیچ عکسی.
در بخش شهرستان ها کمی اوضاع رو به راه تر است و برخی شهرستان ها علاوه بر محل جغرافیای و آب و هوا جاذبه های گردشگری و سوغاتش معرفی شده اند، شاید تنها بخش کامل این بخش که به صورت پی دی اف در اختیار مراجعان بخش راهنمای مسافران باشد.
بخش گردشگری مجازی این سایت نیز چند وقتی است که فعال شده است و در بخش تور مجازی آن تنها سه مکان تاریخی استان موجود است و گاه در بارگذاری آن مشکلاتی پیش می آید.
در دیگر بخش ها چون گالری و ویدئوها گردشگری مجازی نیز برخی اشکالات وجود دارد.
هم اکنون با یک جستجو درفضای مجازی می توان به اطلاعاتی از جاذبه های گردشگری و تاریخی هر استان دست یافت؛ولی آیا این منطقی نیست که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان متولی باید ازاین سایت ها، خبرگزاری ها و ویکی پدیا جلوتر باشد؟
به نظر می آید در کنار تمامی راه هایی که می تواند در صنعت توریسم موثر باشد بحث اطلاع رسانی بسیار مهم و حیاتی است و مسئولین برای این بخش اعتبار و وقت بیشتری برای این حوزه خصوصا در دنیای مجازی که هم اکنون اصلی ترین مرجع در دسترس است، اختصاص دهند تا آنچه شایسته این استان و تاریخ و هویتش است پیش بیاید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.