خانه » پیشنهاد سردبیر » افزایش تعداد مناطق شهرداری اراک به پنج منطقه در گفتگوی «وقایع استان» با مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری/پنج تایی شدیم

افزایش تعداد مناطق شهرداری اراک به پنج منطقه در گفتگوی «وقایع استان» با مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری/پنج تایی شدیم

سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۱
****
عباس لعل بار
وقایع استان
***
شهر اراک از شهرهای جدید التاسیس است که به دلیل دو عامل سیاسی و اقتصادی بنا شد. شهرداری اراک همزمان با موج دوم نوگرایی در دوره پهلوی اول تاسیس گردید. آنگونه که روایت شده است در این دوره با تصویب قانون بلدیه، اقدامات شهرسازی گسترش یافت. بر این اساس بناهای اداری در شهرها ابتدا در تهران و سپس در شهرهای دیگر مانند تبریز، مشهد، اصفهان، همدان و از جمله اراک ساخته شد. در سال ۱۲۹۸ خورشیدی رسما شهرداری اراک تاسیس و در حالی که پیش از پیوستن شهرداری‌های سنجان و کرهرود، شهر اراک دارای ۴ منطقه شهرداری بود. از سال ۱۳۹۰ با پیوستن کرهرود و سنجان، به ۵ منطقه به اضافه شهرداری بافت تاریخی افزایش یافت.
در حالی که در چند سال اخیر از منطقه پنج شهرداری اراک همواره در کنار ۴ منطقه دیگر و منطقه بافت تاریخی شهر نام برده می شد ولی بصورت رسمی از سوی وزارت کشور ابلاغی در این خصوص صورت نگرفته بود؛ تا اینکه روز گذشته معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ابلاغ افزایش تعداد مناطق شهرداری اراک به ۵ منطقه با تائید دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور به استاندار استان مرکزی خبر داد.
حسن قربانی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی در گفتگو با وقایع استان در خصوص ابلاغیه وزارت کشور گفت: درپی درخواست شهرداری اراک و و پیگیری های دفتر امور شهری وشوراهای استانداری مرکزی مبنی بر منطقه بندی جدید این شهرداری، به استناد ماده ۵۴ قانون شهرداری و دستورالعمل محله بندی و منطقه بندی شهرها، با افزایش تعداد مناطق شهری شهرداری اراک از ۴ منطقه به ۵ منطقه در ساختار سازمانی این شهرداری موافقت به عمل آمد.
وی افزود: نقشه حریم مناطق شهری، نقشه محلات و نقشه مناطق شهری اراک هم ابلاغ شد.
قربانی تاکید نمود : طرح افزایش مناطق شهرداری اراک که از سوی شهرداری این شهر تهیه شده بود پس از تائید شورای اسلامی شهر اراک و پیگیری های دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی برای بررسی نهائی به وزارت کشور ارسال شد که در نهایت در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به تصویب رسید و با امضای وزیر محترم کشور برای اجرا ابلاغ شد.
وی همچنین گفت: شهرداری اراک موظف است به منظور راه اندازی مناطق جدید، حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از ابلاغ این موضوع، پیشنهاد ساختار سازمانی برای این مناطق را بر اساس ضوابط تشکیلاتی شهرداری ها برای تصویب به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ارائه نماید.
قربانی افزود: علت تاخیر در ابلاغیه وزارت کشور این است که براساس دستورالعمل وزارت کشور مجزا شدن مناطق شهرداری با جمعیت کمتر از ۱۴۰ هزار نفر ممکن نیست، که این موضوع شامل حال کرهرود و سنجان می شد. ولی با پیگیری های شهرداری و سایر مسئولان، وزارت کشور را متقاعد کردیم که به دلیل اینکه شهرهای کرهرود و سنجان حذف شده و این دو شهر از ما گرفته شده اند باید به ما مساعدتی نمایند، که سرانجام موافقت شده و تشکیل منطقه ۵ شهرداری که قبلا انجام شده بود از طرف وزارت خانه، رسما ابلاغ شد.
پیش تر عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی در این باره گفته بود: با الحاق منطقه سنجان و کرهرود به شهر اراک و تبدیل آن به کلانشهر، ایجاد تغییرات در منطقه بندی و افزودن یک منطقه به کلانشهر اراک ضرورت یافته است.
فیلی اظهار کرده بود: طرح منطقه بندی کلانشهر اراک به پنج منطقه تهیه و پس از طی مراحل قانونی به معاونت امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و اداره کل امور شوراهای اسلامی شهری و روستایی وزارت ارجاع شد. وی ادامه داد: با پیگیری های مدیریت ارشد استان مرکزی و همزمان با سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و آغاز ایام ا… دهه فجر انقلاب اسلامی این طرح در وزارت کشور مصوب شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی تصریح کرد: با تصویب منطقه ۵ شهرداری اراک، مناطق چهارگانه قبلی با احتساب سنجان و کرهرود به مناطق پنج گانه شهرداری کلانشهر اراک تبدیل شد و منطقه سنجان، کرهرود ، کوی سجادیه و منطقه رودکی تا میدان شریعتی با مدیریت شهرداری منطقه پنج اراک اداره خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: همچنین با حکم وزیر کشور درجه شهرداری اراک از ۱۰ به ۱۱ تبدیل شد.

در حاشیه
حسن قربانی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در حاشیه گفتگوی ما با وی خبر از ابلاغ رشته های شغلی، شرایط احراز تحصیلی و منابع و مواد سوالات تخصصی و کاربردی آزمون تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی شهرداری‏ها و همچنین تاریخ شروع ثبت نام کارکنان شهرداریهای استان مرکزی داد.
حسن قربانی ضمن اعلام این خبر گفت: پیرو ابلاغ دستورالعمل تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی شهرداریها، ۳۸ رشته شغلی مشاغل شهرداریها با شرایط احراز تحصیلی و منابع و مواد سوالات تخصصی و کاربردی آزمون مذکور جهت آمادگی کارکنان شهرداریها در آزمون تبدیل وضعیت استخدامی به شهرداری های استان مرکزی ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: کارکنان قراردادی و غیر رسمی شهرداریهای استان مرکزی که دارای شرایط ازمون تبدیل وضعیت می ‏باشند می توانند از تاریخ ۲۰ اردیبهشت لغایت ۳ خرداد سال جاری از طریق سایت ثبت نام که در از طریق سامانه اطلاع رسانی دفتر امور شهری شووراهای استاداری مرکزی در اختیار داوطلبین قرار خواهد گرفت، اقدام نمایند.
حسن قربانی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی همچنین افزود: شهرداری‏هایی که موفق به اصلاح و اخذ تائیدیه و اجرای ساختار سازمانی ستاد، مناطق و سازمان‏های وابسته و اساسنامه‏ های آنان نشده‏ اند، می ‏بایست تا قبل از صدور مجوز تبدیل‏ وضعیت از سوی استانداری وسازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اقدامات لازم را به عمل آورند و در غیر اینصورت کارکنان آن شهرداری‏ها براساس مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور، نمی‏توانند در فرایند آزمون تبدیل ‏وضعیت استخدامی شرکت نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.