خانه » پیشنهاد سردبیر » اعتراض برخی از اعضای شورای شهر نسبت به وضعیت نیروهای قرادادی شهرداری/بی پناهان

اعتراض برخی از اعضای شورای شهر نسبت به وضعیت نیروهای قرادادی شهرداری/بی پناهان

دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ شماره ۹۹۳

*** با وجود افزایش آمار بیکاری در استان همچنان نرخ بیکاری استان مرکزی از میانگین کشوری پائین تر است

***

الهه فراهانی: یکی از مشکلات مهمی که در مسیر استخدام نیروهای قراردادی وجود دارد این است که سازمان اداری و امور استخدامی هیچ تعهدی را برای رسمی کردن این افراد تقبل نمی‌کند، کما اینکه این موضوع در قراردادهای آنها نیز درج شده و این در حالی است که تعداد زیادی از نیروهای فعال در وزارتخانه‌ها و سایر نهادها و بخش‌های دولتی به‌صورت قراردادی مشغول بکار شده‌اند. این موضوع برای شهر اراک که به تازگی نرخ بیکاری آن افزایش داشته است دارای حساسیت بیشتری بوده و تاثیر بسزایی در تضعیف کیفیت کار و روحیه کاری این افراد گذاشته است. شهرداری اراک برای تبدیل وضعیت پرسنل قراردادی خود با بی رغبتی عمل کرده و موجب هراس نیروهای قراردادی این سازمان شده است. به همین منظور در صحن علنی شورای کلانشهر اراک چند تن از اعضای شورا به این موضوع اشاره کرده و از مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی برای پاسخگویی در این حوزه دعوت به عمل آوردند.
نباید به نیروهای قراردادی استرس وارد کنیم
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: باید تبدیل وضعیت نیروی های شهرداری بر حسب حق و ضابطه صورت گیرد و نباید به نیروهای قراردادی استرس وارد کنیم.
علیرضا مرادی افزود: چندین بار در خصوص ارسال لیست پرسنلی که قرار است تبدیل وضعیت شوند از شهرداری اراک درخواست کردیم که جواب مناسبی را دریافت نکردیم و علی رغم پیگیری های مختلف لیست مذکور برای ما ارسال نشد و متاسفانه لیستی که جهت دریافت کد اشتغال از استانداری مرکزی به تهران ارسال شده و اسامی نفراتی که ما به دست آوردیم از طریق مجاری دیگر کسب کردیم.
وی افزود: مسئولان مربوطه در تنگنای وقت پاسخگو هستند این موضوع نگران کننده است و ما تلاش کردیم کدها و ردیف شغلی از دست نرود و این کدها باید بر اساس حق تعلق بگیرند و نباید به نیروهای قراردادی استرس و اضطراب وارد کنیم.
مرادی نسبت به خواسته یکی از اعضای شورای شهر در خصوص تایید تفویض اختیار و واگذاری شناخت نیروهای قراردادی توسط حراست و بازرسی معترض شد و بیان کرد: بهتر است بجای صرف وقت و نیرو برای شناخت، پیشگیری کنیم، تفویض اختیار یک فرآیند اضافه خواهد بود.
وی همچنین در حضور آبایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح سوالاتی در خصوص وضعیت بیمه کاری کارگران گفت: در سطح شهر اراک فرصت های شغلی در واحدهایی که شامل قانون کار هستند. معرفی حوزه رسیدگی به واحدهایی که شامل قانون کار هستند و به نوعی قانون گریزی می کنند و فرصت های شغلی را برای خود تقسیم می کنند و همچنین ارائه آمار اتباع خارجه شاغل در اراک و نهایتا آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی ورزشی در مجتمع کارگری به چه صورت است.
با تامین نیروی انسانی متخصص به فعال سازی ظرفیت های ایجاد شده اقدام شود
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: با آغاز به کار مجدد باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ، ظرفیت های ورزشی قابل توجهی در شهر ایجاد شده که می بایستی با تامین نیروی انسانی متخصص به فعال سازی ظرفیت های ایجاد شده اقدام شود.
مرتضی سورانه افزود: با فرآیند آغاز به کار مجدد باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ، ظرفیت های ورزشی قابل توجهی در شهر ایجاد شده که شامل ۸ سالن ورزشی در رشته های والیبال، بسکتبال، هندبال، بدنسازی، تنیس و ورزش های رزمی و مجموعه استخر سرپوشیده و زمین چمن ویژه ورزش فوتبال با استعداد پذیرش و پوشش دادن روزانه ۱۸۰۰ نفر ورزشکار و همینطور آماده سازی دو سالن فرهنگسرا فرهنگ و نگارخانه هنری در حمام قدیمی میدان ارک می باشد.
وی گفت: از سرپرست شهرداری و معاونت برنامه ریزی و نیروی انسانی خواست که هر چه سریعتر با تامین نیروی انسانی متخصص و دارای برنامه نسبت به فعال سازی و کاربری ظرفیت های ایجاد شده اقدام نمایند و اجازه ندهند فضاهای موجود خالی و معطل بمانند.
وی همچنین در پرسشی از آبایی مدیر کل کار رفاه و امور اجتماعی گفت: دوست دارم بدانم وضعیت شهر اراک در رابطه با توسعه تعاونی ها در مقایسه با میانگین کشوری در چه جایگاهی قرار دارد و اینکه در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده کارگری در بخش دولتی و خصوصی مواجه بودیم که گاهی اوقات این موضوع تهدید آمیز بوده و بعضا برای کارگران مشکلات قضایی به وجود آورده است آیا حمایتی از کارگران صورت گرفته است و راهکاری برای حمایت حقوقی و مالی کارگران وجود دارد؟
مجموعه باشگاه ورزشی را پویاتر خواهیم کرد
شالی بیگ سرپرست شهرداری اراک در صحن رسمی شورای اسلامی شهر در خصوص سوال اعضای شورای پیرامون توانمندی پرسنل شهرداری در امر ورزش و بکارگیری آنها در باشگاه ورزشی بیان کرد: تعدادی از پرسنل شهرداری تحصیلات عالیه مرتبط با ورزش دارند و تعدادی نیز به صورت تجربی تخصص ورزشی دارند، لذا سعی خواهیم نمود در بحث نیروهای ورزشی باشگاه طوری عمل نماییم که با یک چارت علمی و دقیق در بحث نیروی انسانی، مجموعه باشگاه ورزشی را پویاتر و فعال تر نماییم.
نرخ ۹٫۶ درصدی بیکاری در استان مرکزی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در صحن رسمی شورای شهر اراک گفت: ٣۶ کارفرمای متخلف در راستای استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز در اراک شناسایی شدند .
محمد تقی آبایی در خصوص اشتغال اتباع بیگانه در استان عنوان کرد: در استان مرکزی تنها سه شهرستان اراک، ساوه و دلیجان مجاز به استفاده از نیروی کار بیگانه هستند که تمامی این نیروها دارای کارت کار هستند و دیگر شهرستان ها مجوزی جهت استفاده از نیروی کار بیگانه و غیربومی ندارند .
وی با اشاره به گشت های مشترک با فرمانداری و نیروی انتظامی جهت بازدید از کارگاه ها افزود: در هشت ماهه نخست سال جاری ٣۶ کارفرما به جهت استفاده از نیروی کار بیگانه شناسایی و به مراجع قضایی ارجاع، ٧٠ مورد جریمه صادر و ٨٢ میلیون تومان جریمه نیز تعیین شد همچنین ١٩۵ تبعه نیز شناسایی شدند .
آبایی در خصوص نرخ بیکاری استان بیان کرد: براساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در تابستان سال جاری نرخ بیکاری استان مرکزی ٩.۶ درصد بوده است در حالی که این نرخ در کشور ١٢.۶ درصد بوده است. استان مرکزی به دلیل صنعتی و کارگری بودن از تلاطم های اقتصادی بیشتر متاثر می شود .
وی تعداد بیمه شدگان مشمول ماده ١۴٨ قانون کار در استان مرکزی را ١٩٩ هزار نفر دانست که این رقم با احتساب بیمه طلاب و … به ٢٩٧ هزار نفر می رسد و با مجموع خانوارهای بیمه شدگان در کل ٩۶٠ هزار نفر معادل ۶۵ درصد جمعیت استان مرکزی بیمه هستند .
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: تعداد مستمری بگیران استان مرکزی ٨٠ هزار نفر است، همچنین در حال حاضر ٢ هزار و ٢١۵ نفر در اراک مقرری بگیر بیمه بیکاری هستند و در واقع در هشت ماهه نخست سال جاری در اراک هزار و ۴١٢ نفر بیکار شدند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ٢ هزار ٣٢٣ نفر بوده است و این شرایط نشان از بهبود وضعیت نسبت به سال گذشته دارد .
وی در خصوص برنامه ریزی های دولت در توسعه اشتغال، به تسهیلات توسعه اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: با تاکید مقام معظم رهبری ١.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی معادل ١٢ هزار میلیارد تومان که با نوسانات نرخ ارز به ١٨ هزار میلیارد تومان رسیده است به بحث توسعه اشتغال روستایی اختصاص یافت که در این بین سهم استان مرکزی به ٢٩١ میلیارد تومان رسید .
آبایی اضافه کرد: از سهم استان مرکزی ٧٠ درصد ابلاغ و رقم ١٠٢ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان تخصیص یافت و تا به امروز در فاز نخست ١٧۵ میلیارد تومان در قالب ٨٢۵ طرح در بانک های عامل مصوب شده است که با اجرای این طرح ها ٢ هزار و ۵٠٠ فرصت شغلی ایجاد می شود .
وی با بیان اینکه از کل ارقام مصوب شده بــــرای بانک ها ١٣۵ میلیارد تومان عقد قرارداد شده است و ١٠۵ میلیارد تومان و بیشتر از رقم مصوب استان در فاز نخست پرداخت شده است و این روند پرداخت ها تا پایان سال ادامه دارد .
آبایی در خصوص اجرای طرح اشتغال فراگیر در استان مرکزی بیان کرد: سهم استان مرکزی از این طرح ٢٩١ میلیارد تومان است که به دلیل نرخ بالای سود(١٨ درصد) استقبال بالایی از طرح صورت نگرفته است، اما در بحث تسهیلات اشتغال خانگی سهم استان ١۴.۵ میلیارد تومان است که برای ١۵٠ رسته شغلی پرداخت می شود .
وی اجـــرای طـرح کارورزی فارغ التحصیلان و مهارت آموزی در محیط کار واقعی(استاد شاگردی سابق) را از دیکر طرح های توسعه اشتغال دانست .
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فعالیت ٨٠٠ تعاونی فعال در شهرستان اراک افزود: استان مرکزی از حیث تعاونی ها رتبه هشتم کشور را دارد، اما برای ٨٠٠ تعاونی شهر اراک تنها ۵ کارشناس در اختیار است که امکان نظارت را دشوار کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.