خانه » جدیدترین » استان مرکزی از نظر کاهش اطاله دادرسی در وضعیت مطلوب قرار دارد

استان مرکزی از نظر کاهش اطاله دادرسی در وضعیت مطلوب قرار دارد

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹   شماره ۱۳۸۳

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه در نشست شورای قضایی استان مرکزی:

استان مرکزی از نظر کاهش اطاله دادرسی در وضعیت مطلوب قرار دارد

معاون پشتیبانی، عمرانی و مالی قوه قضاییه در سفری یک روزه به استان مرکزی در جلسه شورای قضایی استان شرکت کرد. محمدحسین فروزان مهر در این جلسه که با حضور ریاست دادگستری استان مرکزی برگزار شد، گفت: اجرای نسخه ارتقا یافته سند تحول که از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است در اولویت اقدامات قوه قضاییه قرار دارد.
وی افزود: در سند تحول برنامه‌هایی طراحی و تدوین شده که بر اساس آن علاوه بر پیگیری جدی احیای حقوق عامه، افزایش میزان رضایتمندی مردم نیز مدنظر قرار گرفته و امروز با گذشت یک سال و نیم از ابلاغ این سند، شاهد رویدادهای مثبتی هستیم.
معاون پشتیبانی، عمرانی و مالی قوه قضاییه اظهار کرد: با اجرایی کردن سند تحول میزان طرح‌های معوق کاهش یافته و در خصوص کاهش ورودی پرونده‌های قضایی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
فروزان مهر گفت: استان مرکزی در بحث کاهش اطاله دادرسی بین ۳۱ استان کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
وی با اشاره به مفاد سند تحول قوه قضاییه بیان کرد: در تنظیم سند تحول دو مقوله مهم مبارزه با فساد و تحقق کارآمدی در دستور کار قرار گرفته که خروجی آن دسترسی به عدالت سطح جامعه و رضایتمندی مردم است که تحقق این مهم در گرو چرخشی تحول آفرین در قوه قضاییه نسبت به سال‌های گذشته است.
محمدحسین فروزان مهر تصریح کرد: اجرای سند تحول تا افق ۱۴۰۲ ترسیم شده که اجرای برنامه‌های کوتاه مدت تا خردادماه ۱۴۰۰، میان مدت تا خرداد ۱۴۰۱ و بلندمدت تا سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.
معاون پشتیبانی، عمرانی و مالی قوه قضاییه با اشاره به ترسیم و تدوین مجموعه اقدامات و برنامه‌های قوه قضاییه در یک دوره پنج ساله گفت: در ۱۴ چرخش تحول آفرین، تغییر رویکردها مد نظر است و انتظــار می رود تغییر رویکردها از نگاه بخشی و جزیره‌ای به نگرشی هم افزا و سازنده همراه با تعامل با سایر قوا صورت پذیرد.
وی چرخش رویکرد در قوه قضاییه را از اولویت های این قوه در سال جهش تولید بیان کرده و گفت: چرخش از رویکرد دادخواست محور به رویکرد گسترش دهنده عدل و حامی عدالت در تمام سطوح جامعه مساله ای است که قوه قضاییه نسبت به آن اهتمام دارد. ما همچنین در قوه قضاییه به دنبال چرخش از رویکردی سنتی، غیر شفاف به یک نگرش پاسخگو، هوشمند و شفاف هستیم که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
فروزان مهر افزود: مهمترین محور چرخش تحول، مبارزه با مفسدان، شناسایی و حذف بسترهای فساد است که تحقق این مهم مستلزم تعامل، هماهنگی و هم افزایی بین قوه قضاییه و سایر دستگاه های اجرایی است.
معاون رییس قوه قضاییه تاکید کرد: در سند تحول قضایی چالش‌ها شناسایی می‌شود و عوامل اولویت دار احصا و بر اساس راهبردها، نسخه و راهکارهای لازم ارائه می‌شود.
وی با اشاره به احصا ۴۸ چالش در معاونت راهبردی افزود: از میان این ۴۸ چالش، ۲۰ چالش انتخاب شده که در این راستا ۱۲۰ راهکار و عامل ریشه‌ای بر اساس سه شاخص ارائه شده است.
فروزان مهر، اصلاح نظام پرداخت‌ها، آمایش قضایی در خصوص متناسب سازی ساختارها، به‌کار گیری نیروهای شایسته، توجه به آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، توجه به مسکن پرسنل، اعطای تسهیلات و بهبود ارائه خدمات رفاهی از جمله برنامه‌های سند تحول قوه قضاییه عنوان کرد.
وی در ادامه افزود: سند تحول مقطعی نیست بلکه حرکتی مستمر و بلند مدت است که برای ایجاد اقدامات پایه‌ای برنامه سه ساله در نظر گرفته شده است تا مردم که سرمایه اجتماعی نظام هستند بتوانند به نحو شایسته از خدمات قوه قضائیه بهره‌گیری کنند.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه گفت: استان مرکزی به لحاظ صنعتی، کشاورزی، حوزه معادن، و همین طور از نظر فرهنگ و فرهیختگان در تاریخ معاصر ظرفیت های بالایی را داراست که متناسب با این ظرفیت ها رشد و توسعه نداشته است.
فروزان مهر افزود: نیاز است حوزه قضایی از سرمایه گذاران بنگاه‌های تولیدی در شرایط موجود با تعامل و هم افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی استان حمایت های ویژه ای داشته باشد.
وی، در اشاره به مصوبات سفر رییس قوه قضاییه به استان مرکزی نیز گفت: تمام مصوبات سفر بر مبنای نگاه کارشناسی اجرایی می‌شود و با توجه به افزایش قیمت ها نیز تلاش می‌شود با تامین منابع مالی لازم، در اجرای طرح‌های مصوب شده تسریع شود.
فروزان مهر بیان کرد:تلاش شده برای اجــــرای طرح های مصوب شده در استان ها منابع جدیدی احصا شود تا افزایش رضایتمندی مردم و سهولت دسترسی به اماکن قضایی شکل گیرد.
وی افزود: توزیع منابع در استان‌ها بر اساس شاخص‌ها رتبه بندی می‌شود تا با تخصیص منطقی منابع اجحافی در این خصوص صورت نگیرد.
معاون پشتیبانی، عمرانی و مالی قوه قضاییه تاکید کرد: نهضت ساخت خانه‌های سازمانی برای کارکنان متناسب با سرانه هر استان است و ساخت مسکن برای قضات غیربومی در اولویت است.
فروزان مهر اظهار کرد: خمیر مایه بودجه قوه قضاییه سال ۱۴۰۰ ساماندهی می‌شود تا خروجی آن برای کارکنان این قوه ملموس باشد.
حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی رییس کل دادگستری استان مرکزی هم در شورای قضایی استان مرکزی اظهار کرد: در دوران تحول قضائیه و اجرای سند تحول قضایی، نقش معاونت مالی قوه و امور مالی در قوه قضاییه در اجرای سند یک نقش برجسته و محوری است.
وی با اشاره به افزایش اعتماد عمومی به عنوان محوریت فعالیت های قوه قضاییه افزود: یکی از عواملی که چراغ امید را در دل مردم زنده نگه می‌دارد سفرهای ریاست قوه قضاییه است، با این سفرها امید در میان مردم افزایش یافته و مردم در پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی مصمم‌تر می‌شوند.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به سفر ریاست قوه قضاییه به استان مرکزی در سال گذشته، گفت: بسیاری از مصوبات سفر به استان مرکزی انجام شده و انتظار می‌رود در بعد رفع نواقص، محرومیت‌های استان مرکزی بیشتر دیده شود.
رییس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه گفت: استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که ماندگاری قضات در آن پایین می باشد، که یکی از دلایل این مساله مشکل گرانی مسکن است از همین رو استان مرکزی در حوزه ساخت و ساز منازل مسکونی نیازمند یک توجه ویژه است.
موسوی در خصوص هوشمندسازی قوه قضاییه اظهار کرد: طبق گفته ریاست قوه یکی از برنامه‌های اولویت دار در سال جاری دستیابی به قوه قضاییه هوشمند است، استان مرکزی یکی از هشت استانی است که در خصوص سخت افزار دارای مشکل بوده و محرومیت زیادی نیز در این خصوص دارد که می‌طلبد رفع این مشکلات زیرساختی در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به همدلی و وفاقی کـه در شــــورای برنامه ریزی و قضایی وجود دارد گفت: تعدادی از مدیران موفقیت های بسیار خوبی داشتند که در کشور بی نظیر بوده به طوری که ما شاهد، رشد عملکرد از حدود ۳۰۰درصد تا ۶۰۰درصد در مدت سه ماه بوده ایم.
رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: از ابتدای اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان تا به امروز بیش از ۲۲۰۰ نفر از زندان‌های استان آزاد شده‌ اند که تنها ۸۵ نفر در پنجشنبه گذشته به مناسبت دهه فجر آزاد و حدود ۸۰۰ نفر به مرخصی اعزام شدند.
موسوی در ادامه اظهار کرد: پرونده‌های وارده به دادگستری استان مرکزی افزایش ۶ درصدی و پرونده‌های مختومه نیز افزایش ۱۰ درصدی داشته که مجموعا ۲۰ درصد کاهش موجودی در مجموعه استان حاصل شده است. در حوزه شورای حل اختلاف نیز ۳۰ درصد پرونده ها ختم به مصالحه می‌شود و پرونده‌ای مربوط به سال ۹۸ وجود ندارد. میزان پرونده‌های باقی مانده تا پایان آبان ۹۹ کمتر از ۴۰۰ پرونده است.
وی بیان کرد: در حوزه سند تحول، استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که تحقق این سند را با حساسیت پیگیری می‌کند به طوری که در این راستا کارگروه‌های تخصصی متعددی تشکیل شده، از طرفی اجرایی شدن شعار سال نیز مورد توجه قرار گرفته و تنش و تجمعی که سبب درگیری دادگستری استان شود در سال جاری مشاهده نشده و حتی پرونده‌های سال گذشته به شایستگی مختومه شده است.
حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان مرکزی هم با اشاره به مصوبات سفر رییس قوه قضاییه به استان در سال گذشته گفت: کمک‌های مالی مصوب شده در مصوبات سفر ریاست قوه قضاییه به استان مرکزی پس از گذشت حدود دو سال از سفر هنوز به طور کامل پرداخت نشده است که انتظار می‌رود در پرداخت این کمک‌ها تورم‌های حاصل شده نیز لحاظ گردد چراکه ارقام واریزی پاسخگو نیست.
به گزارش وقایع استان در سفر معاون پشتیبانی، عمرانی و مالی قوه قضائیه به اراک، سالن ورزشی اداره کل بازرسی استان مرکزی و سالن ورزشی مجموعه فرهنگی، رفاهی و ورزشی کوثر دادگستری استان مرکزی افتتاح و ساختمان ناحیه ۲ ثبت اسناد و املاک استان نیز کلنگ زنی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.