خانه » پیشنهاد سردبیر » «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»؛ آخرین ساخته کاهانی مجوز اکران نگرفت/ارادتمندان پشت درهای سینما

«ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»؛ آخرین ساخته کاهانی مجوز اکران نگرفت/ارادتمندان پشت درهای سینما

شنبه ۲۳ مرداد ۹۵    شماره ۳۹۰

گروه فرهنگی-وقایع استان:
خبر صادر نشدن پروانه نمایش آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» حاشیه جدید این روزهای سینمای ایران است، کاهانی کارگردانی است که پیش از این با تمامی ساخته هایش سروصدای رسانه ای و ممیزی ایجاد کرده بود «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خودوبی‌جهت» و «استراحت مطلق» آثار قبلی این فیلمساز هر یک با چالش‌هایی در مسیر اکران عمومی مواجه شدند؛ اما در نهایت همه این آثار روی پرده بزرگ سالن‌های سینمای ایران به نمایش درآمدند؛ اما این بار به نظر می آید که فیلم تازه کاهانی بنا بر تصمیم شورای پروانه نمایش، پروانه نمایش دریافت نخواهد کرد و امکان اکران عمومی نخواهد داشت؛ تصمیمی که حدود چهار هفته پیش به عوامل این فیلم ابلاغ شده، ولی اکنون رسانه‌ای شده است.
«ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی است، مهران غفوریان، سیاوش چراغی پور، مجید جوزانی و سحر دولتشاهی دیگر نقش های اصلی این فیلم را بازی می کنند.
در خصوص داستان این فیلم در تابناک آمده است داستان سه دختر است که روابط نامتعارفی با مردان مختلف دارند و مجموعه‌ای از دیالوگ‌ها و ری‌اکشن‌ها را در این بستر داستانی به نمایش می‌گذارند و تا فینال فیلم نیز این روند ادامه می‌یابد .
در فارس نیز آمده است ارادتمند؛ نازنین، بهاره ، تینا فیلمی که درباره سه دختر خیابانی است که در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که پدر خانواده مظهر بی‌غیرتی است و در خانه پارتی تدارک می‌بیند و دخترانش را مجاب می‌کند که زودتر به خانه برای حضور در جشن باز گردند مادر خانواده هم سهمی در این ماجرا دارد. دزدی، فحاشی، لوندی، شوخی های رکیک جنسی و اعمال منافی عفت عمومی در فیلم به وفور دیده می‌شود.
محمدحسین لطیفی، عضو شورای صدور پروانه نمایش در گفتگویی در فرهیختگان تاکید کرده است که از ابتدا تا انتهای فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» دچار مشکل است و به هیچ‌وجه با اصلاحیه مشکلش قابل‌حل نخواهد بود. محمدحسین لطیفی محکم و قاطع گفته است که این نظر همه اعضای شورای پروانه نمایش است و با آن‌که دوست دارند هیچ فیلمی توقیف نشود، درباره این فیلم همگی به این اجماع رسیده‌اند که امکان صدور پروانه نمایش برای آن وجود ندارد. کارگردان «روز سوم» توضیح داده است: «کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد، البته من به عقاید و نوع ساخت فیلم‌ها احترام می‌گذارم ولی اگر کاری از دستم برمی‌آمد به‌عنوان یک هم‌صنف مطمئن باشید که دفاع می‌کردم، ولی احساس می‌کنم نمی‌توانستم و ابزاری برای دفاع از فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهار، تینا» نداشتم.»
اما ضیاء الدین دری در مصاحبه ای با «پایگاه خبری دیباچه» در انتقاداتی تند به فیلمساز و همچنین مدیریت سینمایی کشور گفت: «مطمئنم اگر شما فیلم جدید کاهانی را ببینید، می گویید که این فیلم نباید اکران شود!… نمی دانم شاید کاهانی پول مفتی داشته است که این فیلم را ساخته چرا که مطمئن بوده است این فیلم توقیف خواهد شد. ممکن نیست کارگردانی ندانسته این چنین فیلمی بسازد! مطمئن باشید «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در هیچ دولتی، مجوز نمایش نمی گرفت و حتما تعمدی در ساخت این فیلم آن هم به این شکل بوده است! یقین داشته باشید که صداقتی پشت این ماجرا وجود ندارد و الان هم شخص کارگردان هیچ صحبتی نمی کند و می خواهد خودش را پشت مطبوعات پنهان کند! حال آن که باید از او پرسید دلیل ساخت این فیلم چیست؟! اگر مرد است بیاید و حرف بزند! یعنی ما به اندازه کاهانی شعور نداریم؟! ما جلادیم و کاهانی فیلمسازی انقلابی؟! یقین داشته باشید که ساخت این فیلم تعمدی بوده و فیلمساز هدف دیگری را دنبال می کند!»
دری همچنین گفته است: « این دلیل نمی‌شود که فیلمی ساخته شود که سه دختر به تصویر کشیده‌ شوند که برای مردها لَه‌لَه می‌زنند. فیلم کاهانی یک فیلم غیراخلاقی شفاهی است! به جرات نمی توان این فیلم را توی سینما همراه با خانواده دید. سانسور در تمام دنیا وجود دارد. در سینمای آمریکا فیلم ها درجه سنی دارند و به بهانه آموزش مسائل بهداشتی به بچه های در آستانه سن بلوغی موضوعاتی را نشان می دهند. در سینمای ایران هم این مسائل وجود دارد، اما شوخی با این مسائل و نشان دادن کاندوم در مدرسه و به سخره گرفتن این موضوعات کار درستی نیست!»
هرچند این موضع باز هم موید این است که در بدنه سینمای ایران یک ناهماهنگی وجود دارد زیرا فیلمنامه ای که مجوز ساخت گرفته است چطور می تواند پس از ساخت با این همه مشکل روبه رو شود و حتی با اصلاحات هم قابل دیدن نباشد. چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ این پرسش خبرنگاران که مگر فیلمنامه فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» مجوز نگرفته، به این اظهارنظر بسنده کرده است که باید دید فیلمنامه چه تغییراتی کرده است که تبدیل به فیلمی مشکل‌دار شده است. مساله اصلی این است که آیا کاهانی فیلمنامه را تغییر داده یا همان فیلمنامه‌ای را ساخته که مجوز ساختش را گرفته است؟ البته همان روزها عباس نادری، دبیر شورای پروانه نمایش گفت: «برخی فیلمسازها وقتی پروانه ساخت می‌گیرند، فیلم‌شان را به‌گونه‌ای می‌سازند که شورای پروانه نمایش با آنها موافقت نمی‌کند. ممکن است فیلمنامه در شورای پروانه ساخت اصلاحیه بخورد، بعد فیلمساز اصلاحیه‌های فیلمنامه را انجام می‌دهد و پروانه ساخت می‌گیرد اما وقتی شروع به ساخت فیلم می‌کنند این اصلاحیه‌ها را در نظر نمی‌گیرد و به همین علت فیلم ساخته‌شده در شورای پروانه نمایش رد می‌شود.»
اما تهیه کننده این فیلم نظر دیگری دارد و به ایلنا گفته است: تمامی گمانه‌زنی‌های که درباره خلاصه داستان این فیلم منتشر شده؛ نادرست است و برخلاف فیلم‌های قبلی کاهانی که به جنوب شهر می‌پرداخت؛ داستان این فیلم درباره یک طبقه اجتماعی ثروتمند و مرفه است و اما فضای فیلم در ادامه فیلم‌های قبلی کاهانی است.
تهیه‌کننده فیلم ارادتمند نازنین بهاره تینا ادامه داده است: این فیلم سومین همکاری من با عبدالرضا کاهانی است و تنها فیلمی است که قبل از ساخت، فیلمنامه کامل آن به وزارت ارشاد ارسال شده است و بعد از گرفتن پروانه ساخت و تایید آن فیلمبرداری آغاز شد.
وی گفته است: اینکه گفته می‌شود فقط طرح فیلمنامه یا خلاصه داستان ارائه شده یا با حکم حکومتی رئیس سازمان سینمایی پروانه ساخت فیلم صادر شده، صحت ندارد.
خانی تاکید کرده: این فیلم نه مشکل حجاب و پوشش دارد و نه از کلمات زشت و فحش در فیلم استفاده شده است.
اما آخرین اخبار از وضعیت این فیلم نشان می دهد پس از آنکه فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» تازه‌ترین اثر عبدالرضا کاهانی همچون آثار پیشینش در مسیر دریافت پروانه نمایش با حواشی همراه شد و نتوانست از شورای پروانه نمایش مجوز دریافت کند، این فیلم به شورای عالی نظارت ارجاع داده شد؛ شورایی که با نمایش اثر تازه کاهانی حتی با اصلاحات موافقت نمی‌کند و این فیلم به طور کامل توقیف خواهد شد.
سعید خانی تهیه کننده این فیلم نیز در واکنش به این خبر و حکمی که شورای پروانه نمایش درباره مردود شدن فیلم “ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا” و عدم دریافت پروانه نمایش آن صادر کرده است، به ایلنا گفته است: واقعیت این است که به صورت رسمی هنوز خبر و حکمی به ما اعلام نشده و من از طریق اخبار و رسانه‌ها از نظر شورای پروانه نمایش درباره فیلم مطلع شدم.
وی ادامه داده است: قطعا اگر حکمی به ما ابلاغ شود؛ آن را بررسی می‌کنیم و به شورای عالی نظارت سازمان سینمایی اعتراض می‌کنیم.
خانی افزوده: قرار بود فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» را بعد از اصلاحات برای اعلام نظر به شورای پروانه نمایش ارائه کنیم اما ظاهرا این شورا اعلام کرده فیلمی که یکبار در این شورا دیده شده و رد شود، دیگر در شورا قابل نمایش نیست.
خانی تاکید کرده: ما معتقدیم این فیلم قابل نمایش است و راحت‌تر از فیلمنامه‌ی آن که پروانه ساخت گرفت، می‌تواند پروانه نمایش هم دریافت کند.
البته هنوز کارگردان فیلم عبدالرضا کاهانی در مورد این تصمیم و اخبار هیچ گفتگو و اظهار نظری نکرده است ولی به نظر می رسد که طبق داستان های گفته شده ، فیلم روایتی از معضلات کنونی جامعه است ولی حالا چگونه و چطور؟ شاید این فیلم در سال های آینده مجوز اکران بگیرد و آن وقت متوجه شویم که واقعا داستان چه بوده است ولی بهرحال دیدن آن و اظهار نظر در موردش هم اکنون ممکن نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.