خانه » جدیدترین » اتاق بازرگانی اراک خواستار سرمایه گذاری مشترک با کشور برزیل

اتاق بازرگانی اراک خواستار سرمایه گذاری مشترک با کشور برزیل

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴     شماره ۳۳۱

همـزمان با چهـل و یکمیـن نمایشـگاه بیـن المـللی سنگ ویتوریا یک هیئت تجاری بازاریابی به سـرپرستی رئیس اتاق بازرگانی اراک و متشکل از مدیـران شـرکت های خصـوصی به برزیل اعزام شدند.
رئیس اتاق بازرگانی اراک در نشست مشترک هیئت ایرانی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا ضمن معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان مرکزی گفت: مهمترین مزیت استان بعنوان یکی از قطب های صنعتی ایران، بخش صنعت می باشد.
محمدرضا جعفری با بیان اینکه استان مرکزی در بخش کشاورزی و بخش معدن هم مزیت های بسیار خوبی دارد بیان داشت: بخش معدن شهر محلات و منطقه نیمور در حوزه سنگ های تزئینی بسیار نامدار است و در بخش صادرات نقش مؤثری دارد.
وی اظهار داشت: شهر محلات همچنین در بخش گل و گیاه هم دارای مزیت است و اتاق بازرگانی اراک چندی پیش هیئتی از این شهر برای دیدار از نمایشگاه گل و گیاه هلند اعزام نمود.
رئیس اتاق بازرگانی اراک بیان داشت: شهر دلیجان استان مرکزی قطب الیاف مصنوعی، عایق های رطوبتی و ایزوگام کشور می باشد که این شهر هم بخشی از محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کند.
مهندس جعفری گفت: شهرستان ساوه در مرز مشترک استان مرکزی و تهران قرار دارد و بخش عمده ای از صنعت ما در شهر ساوه مستقر می باشد، شهرک صنعتی کاوه نیز بخش عمده ای از صنایع کوچک و متوسط استان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به تلاش تیم دیپلماسی دولت تدبیر و امید در جهت برطرف کردن تحریم های ظالمانه که بخش خصوصی را سالها تحت فشار قرار داده بود گفت: با رفع تحریم ها و برقراری ارتباط و آغاز مبادلات خارجی ایران اتصال دوباره بانک های ما به شبکه سوئیفت، گشایش اعتبارات بین المللی امکانپذیر شده است و به تبع آن هزینه تأمین مواد اولیه از سوی شرکت های تولیدی ما که در دوران تحریم از طریق واسطه ها انجام می شد، بسیار کاهش یافته است.
پسا برجام فرصتی برای توسعه تجارت خارجی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست بیان داشت: استان مرکزی با دارا بودن بیش از ۳۰۰۰ واحد صنعتی بعنوان قطب چهارم صنعت کشور و در بخش صنایع مادر بعنوان قطب دوم محسوب می شود.
مهندس حاجی پور برخورداری از متخصصین مجرب و کارآمد و ارائه خدمات فنی مهندسی به ویژه در حوزه مبادلات با کشورهای دیگر را نیز از مزایای استان نام برد.
مهندس حاجی پور خاطر نشان کرد: در حوزه سنگ تراورتن شهرستان محلات شهرت جهانی داشته و به تنهایی در این شهر ۱۵۰ معدن فعال سنگ تزئینی و تراورتن موجود می باشد که از ظرفیت مطلوبی برای توسعه صادرات برخوردار می باشد.
وی افزود: مقاومت بالا، تنوع رنگ، برش خوب و صیقل پذیری که سنگ محلات دارد، زمینه خوبی برای بازاریابی در این حوزه فراهم می کند.
مهندس حاجی پور در ادامه عمده کالاهای صادراتی استان را محصولات شیمیایی و پتروشیمی، شمش آلومینیوم و شیشه و مصنوعات، الیاف پلی استر، مواد پلیمری، سیمان، مواد شوینده و گل وگیاه برشمرد.
وی ادامه داد: بعد از نهایی شدن بحث برجام اکنون شرایط مناسبی ایجاد شده است و ما امیدواریم که بخش خصوصی ما در تعامل با بخش خصوصی و بازرگانان برزیلی بتواند در راستای توسعه تجارت خارجی قدم های مؤثرتری بردارد.
مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: استان مرکزی با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت، در مرکز ثقل خطوط ارتباطی ریلی و جاده ای شمال-جنوب کشور و همچنین از نظر زیرساخت ها و انتقال خطوط انرژی از نفت و گازو برق در مرکز قرار دارد و از این نظر مزیت خاصی دارد و با ۳۰۰۰ واحد صنعتی نرخ بیکاری در استان ۷٫۵ درصد می باشد که میانگین خوبی در کشور محسوب می شود.
محمود نعمتی افزود: صادرات غیرنفتی استان در حدود یک میلیارد دلار می باشد و علاوه بر صنعت در بخش کشاورزی هم قابلیت های خوب صادراتی وجود دارد که در این رابطه به محصولات کشاورزی زرندیه و همچنین تولید سالیانه ۲۵۰ میلیون گل شاخه بریده اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی و دام نقش استان مرکزی در تولید گوشت سفید و گوشت قرمز و همچنین واردات این محصولات از کشور برزیل به این استان مواردی عنوان شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی با اشاره به ارتبـاطات شـرکت هـای اسـتان با کشـور برزیـل گفت: تنـها شـرکت تولیـد ادوات‌کشـاورزی در اراک (کمباین سازی ایران) در گذشته همکاری خوبی با کشور برزیل داشته که می تواند زمینه همکاری آینده نیز در این بخش باشد.
دکتـر نعمتـی اظهار داشت: شرایط بعد از برجام موقعیت خوبی برای گسترش همکاری ها فراهم ساخته است.
بهترین گزینه تجارت با برزیل انتقال تکنولوژی است
سفیر ایران در برزیل نیز در ادامه جلسه گفت: بخش خصوصی نیازی به راهنمایی بخش دولتی که ۷۵ درصد از کل اقتصاد ایران را تشکیل می دهد ندارد، چراکه به تنهایی قادر است راه خود را یافته و به بهترین وجه برنامه ریزی نماید، آنچه ما بعنوان سفارتخانه می توانیم انجام دهیم صرفاً اطلاع رسانی است.
قانع زاده افزود: روابط با برزیل هرچند در دوره هایی دچار فراز و نشیب شده اما هیچگاه دچار رکود نشده است، در دولت ریاست جمهوری آقای لولا تبادلات اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۲ به اوج خود و به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید، پس از انتخاب خانم رسف این روابط اندکی کاهش یافت اما اکنون در ایران دولتی انتخاب شده که هدفش تنش زدایی و ارتباط با دنیای خارج و بنیان سازی داخلی برای بهبود شرایط اقتصادی و صنعتی و زیرساخت های کشور می باشد.
وی افزود: در برزیل هم به دلیل اینکه شرایط به رکود اقتصادی منجر شده با توجه به فضای داخلی این کشور اشتیاق بی اندازه ای برای گسترش روابط با ایران وجود دارد، بنابراین ما از پشتیبانی سیاسی دولت خودمان برای ارتقاء روابط با برزیل برخوردار هستیم و از طرف دیگر هم دسترسی به مقامات برزیلی داریم.
وی با بیان اینکه به دلیل صنعتی بودن کشور برزیل و شاخص های تولیدی این کشور بهترین گزینه تجارت با این کشور انتقال تکنولوژی می باشد اظهار داشت: اخیراً توافقنامه ای بین ایران و برزیل برای ساخت مشترک یک پالایشگاه در برزیل صورت گرفته است که در صورت عملیاتی شدن این پروژه زمینه خوبی برای همکاری های فنی مهندسی میان دو کشور در آینده فراهم خواهد شد.
وی بیان داشت: یکی از دلایل رکود اقتصادی برزیل مزد سنگین کارگر و هزینه های تأمین اجتماعی بوده و علاوه بر این هزینه های بالای انرژی و مالیات (۳۸٫۵ درصد) و قوانین سخت کار (حقوق کارگر) و حقوق ماه سیزدهم کارمندان و بروکراسی پیچیده باید در صورت تأسیس شرکت تولیدی در برزیل مد نظر قرار گیرد (حتماً نیاز به وکیل است). در ضمن مالکیت زمین برای خارجیان فقط به صورت شراکت امکانپذیر است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل گفت: مالیات های بالا و قوانین کار از دلایل رکود در این کشور است، در این کشور قوانین کار یکی از قوانین آمره است حتی در مورد هیئت های دیپلماتیک که در مورد کار مصون می باشد.
در پایان این نشست نیز اعضاء هیئت مسائل مورد نظر درخصوص تجارت با کشور برزیل را مطرح و قانع زاده درخصوص تمامی موارد بحث و پاسخ داد.
تلاش جهت تغییر تراز تجاری به نفع ایران
در ادامه این سفر، هیئت اعزامی نشست دوستانه ای با رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل داشته و در این دیدار «رومانا دووگنیوک» ضمن ابراز خرسندی برای فعالیت های مشترک بین دو کشور و برقرار نمودن روابط در امور تجاری گفت: روابط ما با ایران از ۶ سال پیش و خصوصاً در زمان رئیس جمهور قبلی (آقای لولا) و با اعزام هیئت های مختلف به این کشور آغاز گردید.
وی افزود: طی ۱۵ سال تجربه کاری در اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل و همچنین چندین سفر به کشور ایران، در صدد ایجاد یک رابطه خوب تجاری با ایران در بخش های مختلف بودم، البته از روند ارتباطاتی که با ایران هست راضی نیستم چون تمام روابط به نفع برزیل است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل اظهار داشت: در سال ۲۰۱۶ مبادلات تجاری ایران و برزیل یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار بود که از این میزان تنها ۳ میلیون دلار سهم ایران و مابقی سهم صادرات برزیل به ایران بود و تلاش می کنیم که تراز تجاری به نفع ایران تغییر یابد و طرف ایرانی هم بتواند بیشترین صادرات را به کشور برزیل داشته باشد.
رومانا ضمن اعلام آمادگی به منظور عقد قرارداد با تمامی شهرهای کشور ایران، بسته به نوع تولیدات و ظرفیت های موجود گفت: می توان از طریق اتاق بازرگانی برزیل با تمام کشورهای آمریکای لاتین ارتباط برقرار نموده تا از ایران به این کشورها صادرات صورت گیرد.
وی گفت: باتوجه به ساختار و موقعیت جغرافیایی مناسب کشور ایران و حل شدن مسائل سیاسی و همچنین حمل و نقل و ارتباطات این کشور با کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، آسیای میانه، افغانستان و پاکستان بعنوان قطب منطقه، می توان از طریق ایران ارتباطاتی را میان کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای ذکر شده برقرار نمود و روابط بسیار خوبی در زمینه تجاری بین دو طرف ایجاد کرد.
پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک در استان مرکزی
رییس اتاق بازرگانی اراک نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های صنعتی استان بیان داشت: از فعالیت های اتاق بازرگانی توسعه روابط اقتصادی بین استان مرکزی و طرف های خارج از کشور است و باتوجه به امکانات بسیار خوبی که در استان مرکزی وجود دارد، برای رفت و آمد بین استان مرکزی و طرف های برزیلی می توانیم شرایطی را فراهم نماییم.
محمدرضا جعفری با اشاره به شرایط پساتحریم و آغاز فصل جدیدی در اقتصاد ایران گفت: اولین گام برای توسعه روابط این است که هیئت اقتصادی از کشور برزیل به استان مرکزی به منظور ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک اعزام شود چراکه استان مرکزی با موقعیت مناسب جغرافیایی به دلیل واقع شدن در مرکز ایران و نزدیکی به تهران و همچنین انرژی ارزان و وجود نیروی کار تحصیل کرده و متخصص و اینکه می توان از طریق ایران به بازارهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و عراق دسترسی داشته باشد، در حقیقت می توان به ایران بعنوان بازار ۳۰۰ میلیونی نگاه کرد و پیشنهاد مشخص ما سرمایه گذاری مشترک در استان مرکزی است.
وی ضمن اشاره به وجود مناطق آزاد تجاری در ایران گفت: استان مرکزی به طور مشخص واحدهای تولیدی خوبی در زمینه تجارت مشترک دارد، شرکت هنکل آلمان در شهرستان ساوه با تولید مواد شوینده چیزی در حدود ۳۰ درصد بازار کل کشور را دارد و پیشنهاد ما برای یک بازی برد برد، سرمایه گذاری مشترک است.
رئیس اتاق بازرگانی اراک ادامه داد: صنایع موجود در استان می توانند بسیاری از نیازمندی های خود را از برزیل تهیه نمایند و از سوی دیگر استان مرکزی هم می تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای شرکت های برزیلی باشد.
توسعه مبادلاتی بیش از ۳میلیارد دلار بین ایران و برزیل
در دیدار هیئت اعزامی با مدیرکل سرمایه گذاری و توسعه تجارت وزارت روابط خارجی کشور برزیل نیز رئیس اتاق بازرگانی اراک توسعه مبادلات خارجی را از وظایف مهم اتاق های بازرگانی برشمرد و بیان داشت: تحریم ها و مسافت زیاد دو عامل اصلی ناشناخته بودن اقتصاد برزیل برای طرف های ایرانی است.
محمدرضا جعفری بیان داشت: با پایان تحریم ها فصل جدیدی در اقتصاد ایران برای مبادلات با برزیل آغاز شده، به همین دلیل ما معتقدیم پتانسیل های خوبی برای توسعه مبادلات بین ایران و برزیل حتی بالاتر از ۳ میلیارد دلار وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی اراک افزود: لازم است اعلام نمایم این آمادگی از سوی ما وجود دارد تا فضایی فراهم نمائیم که طرف های تجاری برزیلی در استان مرکزی حضور یابند.
وی در پایان تأکید کرد: آماده هستیم فضایی مشخص کنیم تا شما به همراه مدیران شرکت های خصوصی از پتانسیل های استان بعنوان یک استان صنعتی بازدید نمائید.
مدیرکل سرمایه گذاری و توسعه تجارت وزارت روابط خارجی کشور برزیل نیز در این نشست گفت: صادرات بین ایران و برزیل بیشتر در بخش مواد غذایی است، مانند گوشت، شکر و حبوبات و این قدرت اقتصادی و تجاری در حدی است که می تواند خیلی بالاتر و متنوع تر شود.
ما معتقدیم می توانیم در زمینه ماشین آلات کشاورزی و صنایع تبدیلی و به طور کلی ماشین آلات مورد استفاده در صنایع، نفت و گاز همچنین تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان ها و مورد نیاز پزشکان از جمله تجهیزات مربوط به دندانپزشکی و همچنین خدمات فنی مهندسی و ساختمانی با ایران همکاری داشته باشیم.
وی گفت: برزیل این قدرت و تکنولوژی را دارد که موتورهای وسایط نقلیه ایرانی را به صورت گازی درست کند و به همین دلیل ما معتقدیم که می توانیم در طولانی مدت به سرمایه گذاری های دوطرفه برسیم.
آرزوسانتو افزود: کشور برزیل می تواند از ایران مواد نفتی مانند صنایع پتروشیمی و کودهای شیمیایی وارد کند و مسلم است هرچه سطح مبادلات تجاری بالاتر رود، بیشتر به نفع برزیل می باشد.
وی ادامه داد: دولت برزیل آماده است تا روابط تجاری خود را با ایران گسترش دهد، بخش خصوصی برزیل هم مایلند با تجار ایرانی معامله کنند و ما این مهم استقبال می کنیم.
ایران یکی از اولویت های برزیل برای ارتباطات گسترده در سال جاری
کونستا ترانگری بیاسوتی مدیر بخش تجارت و بازرگانی کنفدراسیون صنعت برزیل نیز در نشست مشترک با هیئت اعزامی استان مرکزی از منحصر به فرد بودن این کنفدراسیون در برزیل یاد کرد و گفت: شرکت هایی که می خواهند با برزیل فعالیت داشته باشند می بایست با این سیستم آشنا باشند و ما بعنوان کنفدراسیون می توانیم راه تماس و ارتباط را هموار نماییم.
وی بیان داشت: بخش بین الملل کنفدراسیون در زمینه کار و رقابت با کشورهای دیگر فعالیت دارد، این بخش با دولت ارتباط نزدیک دارد و مشکلاتی که در کار وجود دارد را بررسی می نماید ولی در بخش بین الملل در سال جاری یکی از اولویت های برزیل برای ارتباطات گسترده در بین کشورهای مورد نظر کشور ایران است و ما برنامه داریم که راه های ارتقاء همکاری و همچنین از وضعیت تولیدات و کالاهای صادراتی استان به ویژه آن دسته از محصولاتی که هنوز بین دو کشور مبادله نشده اند مطلع شویم.
درخواست ارتباط خواهرخواندگی استان مرکزی با شهر ویتویا
در ادامه این سفر هیئت اعزامی نشست مشترکی با مشاور ویژه استاندار در امور بین الملل و مدیران سازمان توسعه صادرات استان اسپریتوسانتو برگزار شد و در این نشست رییس اتاق بازرگانی اراک خواستار حضور فعالان اقتصادی شهر ویتوریا در استان مرکزی و ارتباط خواهرخواندگی استان مرکزی با شهر ویتویا شد.
مشاور ویژه استاندار استان اسپریتوسانتو نیز در این نشست خواستار ارتباط میان دو استان شد و گفت: ما در اینجا نمایشگاه بزرگی داریم که باعث افتخار خواهد بود که با غرفه های سنگ و ماشین آلات استان ما آشنا شده و از آنجا دیدن نمایید.
خوزه کارلوس گفت: وزارت امورخارجه برزیل تأکید حمایت از هیئت ایرانی را اعلام نموده و بیان کردند که هم اکنون با برداشته شدن تحریم ها موقعیت بسیار مناسبی است و ما در نظر داریم در جهت ارتقاء سطح روابط تلاش نماییم.
وی افزود: شهر ویتوریا علاوه براینکه در بخش سنگ و معدن قوی می باشد، در بخش کشاورزی و صنعت نیز حرفی برای گفتن دارد و همچنین از نظر جغرافیایی نیز موقعیت بسیار مناسبی در جهت مبادلات کالا و گمرک دارد.
در این شهر بندر بزرگی وجود دارد که بهترین کانال به منظور صادرات کالا بوده و محصولات قهوه و کاکائو بعنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی که قبلاً هم به ایران صادر می شده است، می باشد.
گفتنی است، نشست مشترک با مدیر بازرگانی شرکت Apex، بازدید از نمایشگاه سنگ ویتوریا ،حضور در غرفه سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ اسپریتوسانتو و نشست با رئیس این سندیکا، حضور در غرفه برگزار کننده نمایشگاه سنگ ورونای ایتالیا، بازدید از شرکت AMP فعال در زمینه فرآوری سنگ از دیگر برنامه های سفر هیئت تجاری و اقتصادی اتاق بازرگانی اراک به برزیل بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.