خانه » اخبار » آیین ملی «یاد یار و دیار» در بیت تاریخی امام راحل در شهر خمین برگزار شد

آیین ملی «یاد یار و دیار» در بیت تاریخی امام راحل در شهر خمین برگزار شد

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰  شماره ۱۵۳۲

با حضور مجازی سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور

آیین ملی «یاد یار و دیار» در بیت تاریخی امام راحل در شهر خمین برگزار شد

به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آیین ملی یاد یار و دیار همزمان با رونمایی از کتاب «صدای انقلاب اسلامی» به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و با سخنرانی ویدئوکنفرانسی مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با حضور حجت الاسلام سید علی حسینی پور، امام جمعه شهر خمین؛ سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست کتابخانه های عمومی استان مرکزی؛ سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان؛ احمد طهرانی، فرماندار خمین؛ سرهنگ سید علی اکبر حسینی، فرمانده سپاه ناحیه خمین؛ الله بخش روشن روان و محمدرضا بیک محمدی، نویسندگان کتاب و جمعی از دوستداران کتابخوانی در بیت تاریخی امام راحل در شهر خمین برگزار شد.
مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک ایام ماه رجب، گرامیداشت ایام الله دهه فجر و یاد و خاطره امام راحل و شهدای گلگون کفن انقلاب و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: استان مرکزی و شهر خمین بزرگان و فرهیختگان متعددی تحویل جامعه ایران عزیز داده است. بزرگان زیادی از این دیار برخاستند، تربیت شدند و در سطوح مختلف به خدمت پرداختند. در سال های متمادی، امام خوبی ها و مهربانی ها، حضرت امام خمینی(ره)، که ما در شناساندن قدر و مقام این امام عزیز، شاید آنگونه که شایسته بود، عمل نکردیم، یکی از این چهره های ماندگار و اثرگذار بوده اند.
وی اضافه کرد: کشورهای دیگر دنیا در پی چهره سازی و شخصیت سازی برای نسل های جوان، در فضای فرهنگی کشور خود و دنیا، اقدامات متعدد و متنوعی انجام می دهند؛ ولی ما در ایران عزیزمان شخصیت های بزرگی داشتیم و داریم که در معرفی و تبیین شخصیتشان به درستی عمل نکردیم. جوانان و نسل های جدید این سرزمین که فرصت درک حضرت امام و شهدای انقلاب را نداشتند، امروز در فضای ذهنی خود محروم از این شخصیت ها هستند و قرابتی که می بایست بین این شخصیت ها و جوانان ما شکل بگیرد، به درستی ایجاد نشده است. به اعتقاد من این نقطه ضعفی برای فعالان حوزه فرهنگ محسوب می شود.
رمضانی با اشاره به سابقه فعالیت خود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ادامه داد: در این مدت با ابعاد مختلف تاریخ انقلاب و فرازهای شخصیت حضرت امام در ابعاد مختلف، مواجه شدم. مقام معظم رهبری هر سال در سالروز رحلت حضرت امام، فراز جدیدی از شخصیت این امام راحل را در سخنانشان آشکــار می کنند. شخصیت های بزرگ و مهم دنیا، از حضرت امام، تحولی که ایشان در عصر خود شکل دادند و انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، تبلور و نقطه آغاز آن بود، به بزرگی و عظمت یاد می کنند.
وی ادامه داد: ما در تبیین شخصیت امام مرتکب خطایی استراتژیک می شویم و این خطا، خفیف شمردن مخالفان، دشمنان و سران حکومت پهلوی است؛ حکومت پهلوی اول و دوم، حکومتی مقتدر، با ارتش و سیستم سیاسی مقتدری بود و حمایت های گسترده ابرقدرت های دنیا را داشت. درست است که ما از وابستگی به عنوان نقطه تحقیرآمیز ملی یـــاد می کنیم، اما این وابستگی، در مقطعی مزایایی برای حکومت پهلوی داشت. با این حال عظمت شخصیت حضرت امام، انقلاب امام و یاران امام و کل نگری این شخصیت عظیم بود که این حکومت را خار و خفیف کرد و ۲۲ بهمن ۵۷، ساختار سیاسی این حکومت را شکست داد و در ادامه به تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و طی مقاطع حساس انقلاب اسلامی پرداخت.
سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار کرد: سران حکومت پهلوی در سخنان خود تنها چیزی که احتمال آن را غیرممکن می دانستند، سرنگونی حکومت بود؛ این موضوع، پیامی در خود دارد که ما نباید از آن غفلت کنیم. ما باید در تبیین شخصیت حضرت امام و مبانی انقلاب بسیار دقیق عمل کنیم. بزرگی امام، همراهی یاران امام و نهضت انقلاب اسلامی بود که شکست حکومت پهلوی را رقم زد و این موضوع بر عظمت انقلاب و اثرگذاری جمهوری اسلامی می افزاید.
وی در خاتمه از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به عنوان میزبان آیین ملی یاد یار و دیار و سایر مشارکت کنندگان تقدیر کرد.
سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: دهه چهلم انقلاب، دهه بلوغ و خردورزی و اقدامات و حرکاتی موثر است که دوران سعی و خطا را طی کرده و حالا به بالندگی خود رسیده است. یکی از سرفصل های کلیدی گام دوم انقلاب که رهبری انقلاب در سال ۹۷ به عنوان منشور و مانیفیست انقلاب اسلامی منتشر کردند، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
مهدیان پور افزود: در این تمدن سازی فراگیری آگاهی و دانایی و اندیشه ورزی در میان مردم از ضروریات است و کتاب به عنوان ساحت اندیشه ای فرهنگ در این آگاهی و اندیشه مندی عمومی نقش اول را دارد.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از مولفه های مهم و اساسی تمدن سازی نوین اسلامی و به طبع کتابخانه ها یکی از پیشران ها و به تعبیر دیگر موتور محرک تمدن سازی و مرجع گام دوم انقلاب هستند. کتابخانه هایی که ریشه در تاریخ و تمدن ایران دارد و ما به عنوان متولیان فرهنگی تلاش می کنیم تا این سابقه فاخر تمدنی و فرهنگی را تا همیشه زنده نگاه داریم.
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: اگر به فرموده رهبر انقلاب به این باور برسیم که انسان هیچ گاه از کتاب مستغنی نیست، هم کتابخانه های پرباری از حیث مراجعه اعضا و ارائه خدمات خواهیم داشت و هم محل و مرجع گفتمان سازی عمومی و نخبگانی خواهد شد.
وی افزود: ما متولیان فرهنگی در همه سطوح مدیریتی و میانی و کارشناسی، باید با معرفی و ترویج کتاب های خوب و مفید، با ساخت کتابخانه و سهل کردن دسترسی مردم به کتاب، با نوآوری و خلاقیت در ارائه کتاب و در معرض کتاب قرار گرفتن مردم، از فکر و اندیشه مردم و جامعه صیانت کنیم.
مهدیان پور گفت: در این دوران که رسانه های گوناگون و غول‌های رسانه‌ای و انفجار اطلاعات، آگاهی مردم را نشانه گرفته اند، وظیفه ما خطیرتر از گذشته خواهد بود.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: بسیاری از انقلاب‌ها در دنیا تداوم نداشتند اما انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) و هدایت‌های مقام معظم رهبری مسیر خود را با بالندگی ادامه می‌دهد.
وی اظهار کرد: دشمنان در جریان ترورهای دهه ۶۰، جنگ تحمیلی و اختلاف افکنی بین قومیت‌های مختلف نتوانستند وجبی از خاک کشور را تصرف کنند و ماهیت حکومت را تغییر دهند.
سرهنگ غلامرضا کریمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: چاپ ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس امسال در استان مرکزی هدفگذاری شده است و تاکنون ۲۳ عنوان چاپ و رونمایی شده و ۳۰ عنوان در حال آماده سازی و چاپ است.
وی با اشاره به آماده سازی ۱۱ کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس، عنوان کرد: در مجموع تاپایان امسال، ۶۴ کتاب صوتی و چاپی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب در استان مرکزی رونمایی می‌شود.
سرهنگ کریمی تبیین تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در طول جنگ تحمیلی، انتقال دانش و تجربیات مربوط به دفاع مقدس به نسل‌های آینده، جلوگیری از تحریف و فراموشی حقایق و تاریخ دفاع مقدس را از اهداف اقدامات بخش نشر دفاع مقدس بیان کرد.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان افزود: عملیاتی کردن بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه دفاع مقدس وجلوگیری از تحریف و فراموشی فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس راهبرد مهم دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی است و با توجه به اهمیت این راهبرد مهم، نیازمند مشارکت و هم افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی استان هستیم.
الله بخش روشن روان، نویسنده کتاب «صدای انقلاب اسلامی» نیز ضمن بیان روند نگارش کتاب گفت: شهید محلاتی از جمله روحانیون فعال و مبارزی به شمار می رود که به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، پا به پای ملت در تسخیر مراکز قدرت رژیم شاه تلاش خستگی ناپذیری را برای به ثمر رسانیدن پیروزی انقلاب اسلامی انجام داد به گونه ای که در حمله به مرکز رادیو برای نخستین بار، صدای انقلاب اسلامی توسط وی از رادیو بر سر تا سر عالم طنین افکند.
روشن روان گفت: وی چهره بسیار درخشانی در مبارزات سیاسی بود و برای پیشبرد اهداف نهضت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و در این راه اهانت‌ها و زخم زبان‌های بسیاری شنید.
آیین رونمایی از کتاب «صدای انقلاب اسلامی»، تجلیل از خانواده شهید مدافع امنیت، شعرخوانی شاعران با موضوع انقلاب اسلامی، اجرای گروه سرود داشن آموزی، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور نویسنده کتاب «پرسمان انقلاب» و رونمایی از تابلوی نقاشی «انقلاب مردم» از بخش های متنوع این مراسم بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.