خانه » جدیدترین » آگاهی از کیفیت هوا، حق مردم است

آگاهی از کیفیت هوا، حق مردم است

سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱   شماره ۱۵۸۷

علی ناهیدی نژاد

همزمان با وزش باد شرقی در این روزها، داده های ایستگاه پایش کیفیت هوای شریعتی اراک از صبح روز گذشته تا لحظه نگارش این یادداشت (ساعت۱۸ روز ۲۰ تیر) در سامانه پایش کیفی هوای کشور از دسترس خارج شده است. این ایستگاه تنها ایستگاه منطقه است که داده‌های ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون را در دسترس عموم قرار می‌دهد و قرار گرفتن کیفیت هوا در شرایط خطرناک در روزهای اخیر به علت بالارفتن غلظت ذرات معلق کوچک تر ۱۰ میکرون در هوا بود که این ایستگاه قابلیت ثبت و نمایش وضعیت آن را داشت و عدم نمایش داده‌های مربوطه در حال حاضر منجر به بی اطلاعی از وضعیت این ذرات و کیفیت هوا در شهر علاوه بر بی اطلاعی از وضعیت دیگر آلاینده‌ها در محدوده مرکز و جنوب و جنوب غرب شهر می‌گردد.


لازم به توضیح است که ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا می‌بایست در نقاط مختلف شهر فعال و قادر به اندازه گیری آلاینده‌های اصلی باشند. این درحالی است که داده‌های ۲۴ ساعته و لحظه‌ای آلاینده‌ها در مناطقی مثل جنوب غرب و شمال شهر اراک در اختیار عموم مردم نیست.
علاوه بر محیط زیست، حسب برداشت از متن قانون هوای پاک بعضی نهادها یعنی وزارت بهداشت و بالتبع نهاد متولی سلامت در استان یعنی دانشگاه علوم پزشکی اراک، طبق قانون هوای پاک مکلف به اعلام افزایش غلظت آلاینده‌ها هستند و بنابراین شایسته است در امر ایجاد ایستگاه‌های جدید سنجش کیفیت هوا مشارکت کنند.
واقعیت این است که آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات آنی، تاثیرات میان‌مدت و بلندمدت بر سلامت و کیفیت زندگی در شهر و روستا دارد و اولین گام برای مواجه با این مسأله در اختیار داشتن امکانات برای پایش کیفیت هواست، این درحالی است که مناطقی مثل داودآباد اراک و روستاهای حومه آن و همینطور منطقه قره کهریز اراک که با گرد و غبار و یا آلاینده های ناشی از سوختن مازوت در نیروگاه درگیر هستند، فاقد ایستگاه هستند و لازم است در این زمینه اقدامات مقتضی انجام شود.
اطلاع رسانی وضعیت کیفیت هوا در رسانه‌ها، نه خبری تکراری بلکه امری است که اولین اثر آن آگاهی بخشی به مردم منطقه از وضعیتی است که با آن روبرو اند. متاسفانه در تمام ماه‌های گذشته، علیرغم افزایش ۳ برابری تعداد روزهای آلوده در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، صدای آلودگی هوا در اراک، به درون رسانه‌ها، کانال‌ها و پیج‌های خبری منطقه محدود شد و در بهترین حالت، آلودگی هوای اراک در گوشه‌ای از انعکاس کیفیت هوا در تهران در رسانه‌های سراسری پایتخت مطرح شد که روزهای آلوده به مراتب کمتری از اراک تجربه می‌کرد.
این حق مردم و تکلیف است بر رسانه‌های کشوری‌ که از بودجه عمومی استفاده می کنند که به تمام مردم ایران به یک دیده بنگرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.