خانه » جدیدترین » آپارتمان نشینی در آینه قانون

آپارتمان نشینی در آینه قانون

سه شنبه ۱۲  دی ۱۳۹۶    شماره ۷۵۶

احمد آرزومندی

مشاور حقوقی

شرع مقدس اسلام در باب همسایه و حق همسایه دستورات و روایات بسیاری دارد. از این رو در فرهنگ امروزی آپارتمان نشینی جلوه بیشتری پیدا کرده است که باید بدان عمل نماییم. اما در قوانین این امر سبب بروز اختلافات، تعیین حد و حدود، استفاده از قسمت های مشترک و پرداخت حق شارژ، قبوض و… شده است که این اختلافات باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنین شده که راه حل آنها در قانون تملک آپارتمان ها مصوب سال ۱۳۴۳ و اصلاحیه های بعدی آن مشخص شده است.
اولین مورد در آپارتمان پرداخت شارژ و قبوض مختلف آب، برق و گاز است که بر چه اساس سهم هر واحد مشخص گردد، بعضا براساس تعداد نفرات یا واحدها ؟
ملاک تقسیم بندی و سهم هر مالک از قبوض پرداختی مطابق مفاد ماده (۴) قانون مذکور، مساحت قسمت اختصاصی می باشد که مالک براساس متراژ واحد خود در پرداخت هزینه ها سهم دارد.

اگر یک واحد از پرداخت هزینه های مشترک امتناع کرد چه باید کرد؟
مطابق ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان ها اگر مالک برای استفاده از پرداخت هزینه های مشترک امتناع نماید مدیر یا هیات مدیره بوسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی هزینه ها را مطالبه می نمایند و در صورتیکه بعد از زمان ۱۰ روز هزینه ها پرداخت نگردد مدیر یا هیات مدیره می توانند از دادن خدمات همچون شوفاژ، تهویه، آب گرم گاز و.. به وی خودداری نمایند.
نکته بسیار مهم این است که اگر خدماتی مانند آب، برق و گاز اختصاصی یک واحد باشد مدیر یا مدیران نمی توانند به بهانه حق شارژ آن را قطع نمایند زیرا به استناد جرم ممانعت از حق به مجازات کیفری محکوم می گردند.

حال با قطع خدمات مشتـرک اگر واحد هزینه ها را پرداخت نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در این صورت مدیر یا مدیران طبق اظهارنامه ابلاغ شده به اداره ثبت محل آپارتمان مراجعه و برای مالک یا استفاده کننده اجراییه صادر می شود.
همچنین می توانند با ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی علاوه بر محرومیت واحد از خدمات دولتی تا دوبرابر مبلغ بدهی به نفع مالک واحد را جریمه نمایند.

در صورتیکه در یکی از واحدها آتش سوزی رخ دهد و یا به علت حادثه آتش سوزی به مشاعات و قسمت های اشتراکی ساختمان خسارت واردآید چه کسی مسئول است؟
بنابر نص صریح ماده (۱۴) قانون یاد شده مدیر یا مدیران مکلفند تمام ساختمان را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند.حال اگر این امر را انجام ندهند در صورت بروز حادثه مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارت هستند.

مسئولیت تعمیرات آسانسور و حوادث آن متوجه کیست؟
در ساختمان آسانسورها باید دارای تعمیرکار مجاز و بیمه مسئولیت باشند. در صورتیکه آسانسوری بدون بیمه و تعمیرات مجاز استفاده گردد و سقوط کند افراد آسیب دیده چه از ساکنان باشند و چه نباشند مدیر یا مدیران مسئول پرداخت دیه می باشند. حال در این مورد اگر مدیر یا مدیران مشخص نباشند به تشخیص قانون و میزان درصد قصور تمامی واحدها مکلفند به نسبت سهم خود دیه را پرداخت نمایند.

***
شما می توانید سوالات خود را جهت مشاوره به آی دی زیر ارسال کنید و هر هفته پاسخ آن را در روزنامه دنبال نمایید: vaghaye@

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.