خانه » پیشنهاد سردبیر » چاه ها و سدها تالاب میقان را خشک می کنند و ریزگرد ها در شهر افزایش می یابد/دست از سرم بردارید تا دست از سرتان بردارم

چاه ها و سدها تالاب میقان را خشک می کنند و ریزگرد ها در شهر افزایش می یابد/دست از سرم بردارید تا دست از سرتان بردارم

یکشنبه ۶ تیر ۹۵   شماره ۳۵۴

عدم توجه به تاسیس سد ها و حفر چاه ها در اطراف تالاب میقان مشکلات زیست محطی بسیاری را برای شهر ایجاد کرده است. یکی از بزرگترین این مشکلات آلودگی ریزگردی شهر اراک در روزهای اخیر بود که جان بسیاری از اهالی شهر را تهدید کرد. این موضوع که احتمال تکرار آن نیز وجود دارد در جلسه کارگره کاهش آلودگی هوای شهر بررسی شد. شاید وقت آن رسیده باشد تا دست از سر تالاب میقان برداریم و اقدامات مخربانه زیست محیطی را کاهش دهیم تا تالاب میقان نیز دست از سرمان بردارد و ریزگرد هایش را بر سرمان نریزد. به گزارش وقایع استان در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا معاون امور عمرانی استانداری مرکزی بر لزوم بررسی حقابه تالاب میقان و تهیه طرح جامع در خصوص حفظ و احیای تالاب میقان و در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای این منظور تاکید کرد.
عزیز فیلی در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک با دستور کار بررسی مصوبات جلسه قبل، ارائه گرازش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوای کلانشهر اراک، گفت: وضعیت تالاب میقان اراک باید به دقت بررسی شود.
وی بیان کرد: حقآبه تالاب و تاثیر سدها و بندهایی که در بالا دست تالاب ایجاد و احداث شده و نیز سهم تالاب میقان از پسآب فاضلاب اراک نیاز به بررسی و نظر کارشناس دارد.
وی بیان کرد: ایجاد چاه های غیرمجاز در اطراف تالاب میقان یکی از علل بروز مشکلات و عوامل تشدید کننده در کاهش آب این تالاب است که شرکت آب منطقه ای استان مرکزی باید در این راستا برخود جدی با چاه های غیرمجاز داشته باشد.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: مطالعه و ارائه راهکارهای اجرایی برای تالاب میقان در سفر ریاست جمهوری یکی از برنامه های اولویت دار است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز، گفت: در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بیشترین حجم ریزگردها از کانون داخلی به ویژه حاشیه کویری تالاب میقان بوده است.
بر اساس مصوبه این نشست، شرکت آب منطقه ای مکلف به پر کردن چاه های غیرمجاز و برخورد جدی در این راستا تا پایان سال جاری و مشخص کردن حریم تالاب شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به پیگیری های دیپلماسی جهت کاهش ریزگردها با منشاء خارجی بیان کرد: بنا بر نظر کارشناسان یکی از کانون های اصلی ریزگردها در کشور تالاب میقان اراک است و برای کنترل ریزگردها از این منشا منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان تا کنون توانسته ۹۰ درصد حاشیه کویری تالاب را تثبیت کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد باقی مانده می تواند وضعیت را به حالت اضطرار درآورد برنامه هایی جهت تثبیت این ۱۰ درصد در نظر گرفته شده که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری این برنامه ها اجرا و تحول چشمگیری را شاهد خواهیم بود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: باید ردیف اعتباری خاصی جهت احیای کانون های داخل استانی با محوریت تالاب میقان اراک در نظر گرفته شود.
ابراهیمی ضمن اشاره به تشکیل جلسه کارگروه در روز سه شنبه گذشته به دلیل وضعیت اضطراری هوای اراک عنوان کرد: در این کارگروه تصمیم های مطلوبی جهت کاهش و کنترل آلودگی هوا اتخاذ شد که از جمله این تصمیم ها تعطیلی سازمان ها و نهاد ها بود.
بوی گوگرد از پالایشگاه بلند شده است
وی با بیان اینکه بازدید از پالایشگاه شازند از جمله مصوبه های این کارگروه در روز سه شنبه بود، عنوان کرد: گرد و غبار پالایشگاه ناشی از انباشت و دپو گوگرد و بوی ناشی از انتشار دی اکسید گوگرد در منطقه دلیل بازدید از پالایشگاه شازند بود که از دیگر بخش های پالایشگاه نیز، بازدید به عمل امد.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه تصمیمات مقرر در خصوص پالایشگاه شازند جهت ضمانت اجرا باید در کارگروه تصویب شود افزود: مدیریت پالایشگاه شازند مکلف شد ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به نصب سیستم پایش آنلاین اقدام و یوزرنیم و پسورد سیستم را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دهد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: همچنین، مقرر شد پالایشگاه شازند یوزرنیم و پسورد سیستم سیار سنجش آلودگی هوا را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دهد.
وی بیان کرد: پالایشگاه شازند باید برنامه جامع مدیریت زیست محیطی را حداکثر تا یک ماه اینده تهیه و در کمیته ای متشکل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان، دانشگاه علوم پزشکی اراک و اداره کل هواشناسی استان ارائه دهد.
ابراهیمی عنوان کرد: پالایشگاه باید نسبت به ایجاد دیوار و محصور کردن محل بارگیری و ذخیره گوگرد اقدام کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: با توجه به اختلاف نظر در میزان بنزن موجود در بنزین اراک مقرر شد از چهار جایگاه بنزین در اراک نمونه تهیه و به ازمایشگاه مورد اعتماد اداره کل حفاظت محیط زیست استان، آزمایشگاه پالایشگاه، آزمایشگاه شرکت پخش فرستاده شود.
ابراهیمی ادامه داد: پالایشگاه همچنین، باید نسبت به تخلیه کاتالیزهای ذخیره در محوطه پالایشگاه با حضور نماینده ای از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اقدام کند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از آلودگی مربوط به دپو و بارگیری گوگرد در محوطه پالایشگاه است با مسئولیت شرکت پخش فراورده های نفتی امکان حمل با قطار ظرف مدت ۱۰ روز بررسی و نتیجه به فرماندار شازند ارائه شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: تهیه برنامه مدون و مشخص پالایشگاه برای دورریز پسآب تولیدی، ترمیم فضای سبز آسیب دیده از لجن نفتی، ارسال یک نسخه از طرح حذف فلر برای اداره کل حفاظت محیط زیست جهت تامین اعتبار از وزارت نفت و خارج شدن فاز قدیمی تولید گوگرد از مدار و ارائه گزارش به فرماندار شازند نیز در بازدید روز گذشته مقرر شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: با توجه به اینکه وزش باد در ایجاد گرد و غبار نقش اساسی دارد این امر می طلبد که هواشناسی در این خصوص به موقع اطلاع رسانی کند تا اقدامات لازم صورت پذیرد.
افزایش روزهای ناسالم هوای اراک نسبت به سه ماه اول سال گذشته
مسئول مرکز پایش و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز، گفت: در سه ماهه سال گذشته اراک ۱۰ روز ناسالم داشته که این نرخ در سال جاری به ۱۸ روز افزایش یافته است.
مصطفوی بیان کرد: سه شنبه گذشته غلظت هوای اراک به ۲۳۷ رسید که الوده ترین روز سال جاری در اراک بوده است و آلودگی هوای اراک نسبت به سایر شهرهای استان بیشتر بوده است.
مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان مرکزی نیز، گفت: طی اقداماتی که در ۳۰ سال گذشته انجام شده است ۹۰ درصد حاشیه کویری تالاب میقان احیا شده است.
یوسف یوسفی بیان کرد: ۱۰ درصد باقی مانده به معنای ۱۰ تن فرسایش خاک در هکتار در سال است که نیاز به اجرای طرح ها و برنامه ها جهت جلوگیری از این فرسایش داریم که بر اساس بررسی های صورت گرفته جهت تثبیت این میزان از حاشیه کویری تالاب میقان به اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
رییس شبکه محیط زیست استان مرکزی نیز، گفت: حقآبه تالاب به دلیل احداث بندها و سدهای غیر اصولی و غیر کارشناسی گرفته شده است.
تالاب، فرصت مطلوبی که می تواند به تهدید تبدیل شود
حمید اخوان تاکید کرد: جهت کمک به حفظ تالاب باید لزوم وجود این سدها و بندها مورد بازنگری قرار گیرد و در صورت ایجاد خطر برای تالاب تعدادی از این بندها و سدها تخریب شود. رییس شورای شهر اراک نیز، گفت: باید بررسی دقیقی صورت گرفته شود که چرا باید وضعیت آلودگی هوای اراک نسبت به شهرهای نزدیک به این صورت باشد و باید نسبت به این موضوع پاسخ روشن و منطقی داده شود.
اسماعیل تاج آباد بیان کرد: با اینکه تالاب یک فرصت مطلوب برای اراک است اما در صورت عدم رسیدگی صحیح یک تهدید به حساب می آید.
وی تاکید کرد: بحث حقآبه تالاب و تخصیص پسآب فاضلاب اراک به تالاب بسیار جدی است و نباید با کاهش این سهم، تالاب و در حقیقت زندگی مردم به خطر انداخته شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز، گفت: تا به حال مطالعه دقیق از بررسی تاثیر الودگی هوا بر سلامت مردم صورت نگرفته است.
طاهر احمدی بیان کرد: مطالعه ای که در دهه ۸۰ صورت گرفته بسیار کلی و غیر قابل استناد است و باید با تامین اعتبار مقدمات این مطالعه فراهم شود. ما برای این مطالعه نیاز به دستگاه های مجهز داریم.
تشکیل کارگروه جهت بررسی سدهای احداث شده در حوزه قره کهریز، اطلاع رسانی در خصوص بروز گرد و غبار و وزش باد در ۲۴ ساعت قبل از وقوع توسط اداره کل هواشناسی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، طرح مسئله تامین اعتبار لازم جهت احیای تالاب میقان اراک در سفر هیات دولت یه استان مرکزی در این جلسه تصویب شد.
همچنین، تشکیل جلسه تا دو هفته اینده جهت بررسی وضعیت سهم تالاب میقان اراک از پسآب فاضلاب اراک، تهیه طرح جامع حفاظت و احیای تالاب و نظارت بر برداشت از چاه های مجاز و پلمپ چاه های غیر مجاز و تصویب تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با پالایشگاه شازند از دیگر مصوبات این جلسه بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.