خانه » پیشنهاد سردبیر » خداحافظی تلخ با اخلاق

خداحافظی تلخ با اخلاق

یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸  شماره ۱۱۰۱

مدیر کل سیاسی و انتخابات استان پس از شایعه نپذیرفتن استعفای اجباری، برکنار شد

خداحافظی تلخ با اخلاق

علی امیدی

استفاده از مدیران بومی برای یک منطقه و استان امری حیاتی به نظر می رسد چراکه بودن و ماندن شخصی در استان باعث می شود فعالیت های کاری اش دلسوزانه تر انجام شود. مدیران غیر بومی اگرچه ممکن است در مواردی افرادی توانمند هم باشند اما در حوزه های سیاسی تعلق خاطری به استان نشان نمی دهند. برای آنها تفاوت چندانی ندارد که چه کسانی با چه صلاحیت هایی به عنوان نمایندگان و تصمیم گیران برای این منطقه انتخاب خواهند شد و چقدر در گرفتن حقوق مردم منطقه موفق عمل خواهند کرد. از آنجا که در پشت پرده جریان های سیاسی احتمال زد و بند هایی برای تاثیرگذاری در روند اتفاقات سیاسی مانند انتخابات وجود دارد چراکه هیچ شفافیتی در حوزه سیاست و البته سایر بخش های دولتی به چشم نمی خورد. اگر شخصی تعلق خاطری نسبت به شهر و منطقه خدمتش نداشته باشد، احتمال وارد شدنش در باند بازی ها و گروه کشی های سیاسی پشت پرده بیشتر می شود. به همین خاطر برخی مناسب و پست ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
در خلال این جریانات و تن دادن به برخی باندبازی های سیاسی بزرگترین قربانی اخلاق است. اخلاقی که در میان کسانی که چند صباحی میهمان سمت های استان مرکزی هستند، برای رسیدن به اهداف منفعت طلبان و تمامیت خواهان در استان ذبح می شود. این افراد قربانیان خوبی برای جریان های سیاسی هستند تا با به بازی گرفته شدن تاثیراتی روی خروجی های سیاسی استان داشته باشند.
مسئولیت استاندار اما در این زمینه بسیار مهم به نظر می رسد. دقت و نظارت بر اتفاقاتی که پیرامونش در حال رخ دادن است و بررسی دقیق جریان های سیاسی استان و ارتباط شــان با اهالـی استـانداری می تواند احتمال اتفاق تاثیر گذاری های ناحق در روند سیاسی استان را کاهش دهد. توجه بیشتر به مدیران شایسته بومی که حداقل بدانند بعد از دوران مسئولیت شان قرار است در چشمان همین مردم نگاه کنند و در میان آنها زندگی کنند. خانواده و آشنایان و همشهریان خود را تحت تاثیر تصمیمات و اقدامات خود می بینند و در مجموع دلشان بیشتر از یک غریبه برای شهر و استان شان می تپد، می تواند جلوی ابهامات و شبهات بیشتر را بگیرد.
چند روز پیش شایعاتی مبنی بر استعفای مجید عسگری مدیر کل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری مرکزی در فضای مجازی منتشر شد، که البته کمی بعد توسط خود او تکذیب و گفته شد وی با دستور استاندار در این سمت قرار گرفته و با دستور وی نیز از این سمت خواهد رفت.
برکناری عسگری بعد از چند روز شبهات اجباری بودن آن استعفا را قوت بخشید. استعفا یا برکناری ای که دلیل روشنی برای آن دیده نمی شود اما در برخی محافل صحبت از اختلافات معاون سیاسی استاندار با مدیر کل دفتر امور و سیاسی و انتخابات این مجموعه به گوش می رسد. اختلافاتی که به گفته یک منبع آگاه از دامنه دار بودن آنها در استانداری یاد کرده و گفته بود مدیران استانداری مرکزی به شدت از اقدامات اخیر معاون سیاسی استاندار گلایه مند هستند و تاکید داشت که اختلاف بهروز اکرمی با مدیران استانداری از جمله مجید عسگری در روزهای اخیر شدت گرفته است. وی که نمی خواست نامش فاش شود تاکید داشت بهروز اکرمی در مدتی که به عنوان معاون سیاسی استانداری مرکزی در استان حضور یافته در صدد است اختیارات مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری را کاهش دهد.
اینکه اختلاف میان مدیران استانداری با معاون سیاسی استاندار بر سر چه مسائلی است در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی یکی از دلایل اختلافات، تمایل شدید معاون سیاسی برای افزایش اختیاراتش جهت کنترل تمام مکاتبات استانداری توسط وی است. عسگری همواره خود را به عنوان فردی که به هیچ جناح وابسته نیست معرفی کرده و این گونه که شواهد نشان می دهد عده ای با شایعه پراکنی در صدد تحمیل یک استعفای اجباری به وی بودند تا بتوانند اقدام به مهندسی انتخابات مجلس نمایند. حال که خبـر برکنــاری عسگـری از سمت خـود به گـوش می رسد، نگرانی های بسیاری از امکان تاثیرگذاری در روند انتخابات در میان مردم و سیاسیون استان به وجود آمده است.
نزدیک به دو ماه پیش آقازاده استاندار مرکزی با صدور حکمی مجید عسگری را به عنوان مدیر کل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری منصوب کرد و حالا پس از مدتی کوتاه دستور برکناری او را بعد از شایعه استعفای اجباری داده است. آیا در این مدت کوتاه استاندار و معاون سیاسی اش از عملکرد این مدیر رضایت نداشته اند؟ در حالی که استان سال منتهی به انتخابات را پشت سر می گذارد انتصابات دو ماهه در سمت های مهمی مانند مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات معنای خوبی نمی تواند داشته باشد. این در حالیست که استاندار مرکزی از سوابق عسگری آگاهی کامل داشته است و به نظر می رسد بر مبنای اعتمادی از پیش این انتصاب انجام شده باشد اما برکناری این مدیر بومی بعد از دو ماه بر ابهامات و شبهات دامن زده است.
بدون شک در مدت کوتاه دو ماهه و با وجود شناخت قبلی استاندار، برکناری عسگری یافتن دلیلی مبنی بر ناکارآمدی و عدم صلاحیت او در این سمت کار دشواری است و به نظر می رسد باز هم سیاست، قربانی دیگری گرفته است. سیاستی که سالهاست از اخلاق تهی شده و افراد در آن منافع فردی و گروهی خودشان را بر جمع و جامعه ترجیح می دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.