خانه » پیشنهاد سردبیر » یک قدم تا خط پایان

یک قدم تا خط پایان

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳    شماره ۱۸۲۶

وقایع استان بررسی می کند؛ آیا کتابخانه مرکزی اراک در سال ۱۴۰۳ افتتاح می شود؟

فاطمه چاپاری: ساخت کتابخانه مرکزی اراک ۱۷ سال به طول انجامیده و تا کنون این پروژه رنگ بهره برداری به خود ندیده است، اما به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از افتتاح این پروژه خبر داده، به گفته وی ۲۰ درصد عملیات اجرایی این پروژه باقی مانده که امید است با تزریق بودجه تا نیمه دوم سال افتتاح گردد. کتابخانه مرکزی اراک بزرگترین کتابخانه عمومی کشور است که در سال ۱۳۸۶ توسط نماینده وقت ولی فقیه در میدان سرداران کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش وقت آغاز شد ولی در سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم تامین پیش پرداخت و با تشدید تورم و مشکلات اقتصادی تعطیل و دوباره در سال ۱۳۹۷ از سر گرفته شد و با گذشت حدود ۱۷ سال از تاریخ کلنگ زنی، این پروژه هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.
علی‌اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در اینباره به خبرنگار وقایع می گوید: برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر تخصیص پیدا کرده است و چنانچه با گرانی مصالح روبرو نباشیم برای بهره برداری پروژه حداقل ۷۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
وی می افزاید: به هر حال تخصیص اعتبارات به این پروژه از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور در حال پیگیری است و امیدواریم کتابخانه مرکزی شهر اراک امسال افتتاح شود.
علی گودرزی زاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی هم در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: اداره کل کتابخانه های استان فقط بهره بردار پروژه است و نمی تواند هیچ گونه دخالتی در روند دریافت بودجه داشته باشد، تخصیص اعتبارات از طریق سازمان برنامه و بودجه به اداره کل راه و شهرسازی انجام می شود.
وی می افزاید: در جلسه ای که هفته گذشته با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مسئولان سازمان مدیریت، اداره ثبت و دیگر ادارات برای تعیین حدود کتابخانه و گرفتن سند در خصوص پروژه کتابخانه مرکزی برگزار شد، گفته شد که پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مبلغی هم برای ادامه پروژه واریز شده که در اختیار اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت پروژه قرار گرفته است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی اشاره می کند: طبق گفته پیمانکار قرارداد پروژه در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال جاری به پایان می رسد و باید پروژه تحویل داده شود، اما مسئولان استان تاکید دارند که پروژه در هفته دولت به بهره برداری برسد.
گودرزی زاده اضافه می کند: ما هم تمام توان خود را برای پیگیری تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیاردی هستیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی خاطرنشان می کند: حتی در صورت تکمیل شدن ساختمان پروژه در سال جاری روند تجهیز آن به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی ایران، غرب آسیا، خاورمیانه و جهان اسلام، حدود ۹ ماه طول می کشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی می گوید: این کتابخانه در ۷ طبقه و ۱۹ هزار متر مربع بنا باید تجهیز گردد و علاوه بر آن در نظر داریم فضاهایی به پروژه اضافه شود و رستوران ها و کافی شاپ های مدرنی شکل بگیرد و در نظر داریم کافه کتاب ها، قسمت لم کده در کتابخانه با منظره ای از پارک ملت و فضاهایی از این دست را در این پروژه داشته باشیم.
گودرزی زاده توضیح می دهد: آخرین بار بزرگترین کتابخانه عمومی ایران در شهر مشهد یا ۱۱ هزار متر مربع بنا تجهیز و افتتاح شد و بین کتابخانه اراک و مشهد نزدیک به ۸ هزار متر فاصله است و خدمات ما در این مرکز محدود به امنت کتاب نخواهد شد بلکه قصد داریم یک مجموعه بزرگ فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی را داشته باشیم و کاربری آن به گونه ای خواهد بود که همه اقشار جامعه را مخاطب قرار خواهد داد.
وی ادامه می دهد: طراحی ها با جدیدترین متدهای روز دنیا انجام خواهد شد. در این مجموعه برگزاری ورکشاپ ها و رویدادهایی در سالن آمفی تئاتر و حتی ایجاد بخش هویتی و موزه و همچنین کتابخانه های تخصصی، تالارهای محققی، بخش های وی آی پی، سالن های مطالعه، اتاق علم کودک و .. از جمله مواردی است که برنامه ریزی شده است تا یک فضای کامل فرهنگی، هنری و اجتماعی را در اختیار داشته باشیم، حتی بنا است فروشگاه هایی را برای عرضه محصولات فرهنگی هم در نظر بگیریم و امیدواریم هر چه زودتر پروژه تحویل داده شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی بیان می کند: وزیر فرهنگ دومین بار است که در خصوص کتابخانه مرکزی شهر اراک صحبت می کند و می دانم که دغدغه بهره برداری از بزرگترین کتابخانه جهان اسلام را دارند و امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد چرا که اراک مهد مفاخر و مشاهیر و یک چهارم مفاخر ایران از این خطه آمده اند و مردم شهر حقشان است که از خدمات این کتابخانه بهره مند شوند.
گودرزی زاده می گوید: دیگر کتابخانه ها نه مخزنی از کتاب ها، بلکه مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی هستند و بخش مهمی از رویدادهای فرهنگی و هنری رد کشور را راهبری می کنند، کتابخانه بستر مناسبی است تا علاوه بر این که مردم را به سمت کتاب جذب می کند به سمت فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی هم جذب نماید.
وی در پایان اشاره می کند: امروز مرزهای یادگیری در حال توسعه اند و ما با جدیت به دنبال تاسیس یک کلینیک تخصصی مطالعه، افزایش ساعات کتابخانه ها تا پاسی از شب، ایجاد پیک کتابخانه ها و فعالیت هایی از این دست هستیم اما بودجه دولتی نداریم و نیم درصد شهرداری ها اگر به موقع پرداخت شود این فعالیت ها رنگ می گیرد و مردم می توانند در شکل های متنوع از آن بهره مند شوند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.