خانه » پیشنهاد سردبیر » موزه ای که فسیل شد

موزه ای که فسیل شد

شنبه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۳  شماره ۱۸۳۱

گزارش وقایع استان از روند تکمیل موزه تنوع زیستی اراک

فاطمه چاپاری: موزه تنوع زیستی (موزه حیات وحش) یکی از موزه‌های شهر اراک است که در اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی قرار دارد. این موزه در زمینی به مساحت ۲۴۵ مترمربع و در سه طبقه تاسیس شده اما تکمیل آن تا ششمین دوره پارلمان شهری مورد بی توجهی قرار گرفته و در حال حاضر نیز به گفته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک روند تکمیل این موزه زمانبر بوده و رضایت بخش نیسست.
با توجه به اینکه شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) امسال را با شعار «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» نام‌گذاری کرده است، شعاری راهبردی که مسیر روشن و جدی برای نقش و اهمیت موزه‌ها را برای یک سال پیش رو مشخص می‌کند. روز جهانی موزه را بهانه و فرصت مناسبی برای پیگیری روند ساخت و تکمیل موزه تنوع زیستی شهر ارک دیدیم که می تواند فضای مناسبی برای آموزش مباحث زیستی و همچنین پژوهش در این خصوص باشد.
این پروژه پس از سال ها خاک خوردن مجددا در شورای ششم مورد توجه قرار گرفت اما علی رغم تخصیص بودجه های میلیاردی، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده است. موضوعی که مورد انتقاد پارلمان شهری است و رئیس موزه معتقد است به دلیلی برخی حساسیت های زیست محیطی در این خصوص همکاری دستگاه های بالادستی را می طلبد.
وحید میرنظامی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک در اینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: تاسیس ساختمان موزه تنوع زیستی اراک از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است اما متاسفانه در این این ساختمان متروکه باقی مانده بود تا در دوره ششم شورای اسلامی شهر اراک احداث آن از سر گرفته شد.
وی می افزاید: در شورای ششم هر ساله اعتباری بالغ بر حدود ۱۴ میلیارد تومان برای احداث این پروژه پیش بینی شده است تا زودتر رونق بگیرد، چرا که موزه ها مجموعه هایی تفریحی، گردشگری و آموزشی اند و در همین راستا چنانچه این موزه مورد بهره برداری قرار بگیرد دانش آموزان، کودکان و نوجوانان می توانند در جهت اهداف آموزشی از این فضا بهره مند و با گونه های جانوری، گیاهی و .. آشنا شوند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اهمیت موزه ها از نظر گردشگری، ادامه می دهد: در حال حاضر مطالعات اولیه موزه انجام شده و اجرای قفسه ها و فضاسازی برای قرار گرفتن گونه های گیاهی و جانوری در حال انجام است.
میرنظامی می گوید: البته مشکلاتی در تاسیسات ساختمان و هوای موزه وجود داشت، در موزه ها باید جریان هوا در یک حالت استاندارد باشد از همین جهت در کلیه سقف ها تاسیسات هواساز طراحی شده و در حال اجراست.
وی توضیح می دهد: ساختمان همچنین از گذشته نواقصی داشت که شهرداری اصلاح شان کرد و در حال حاضر از جهت عمرانی پیشرفت پروژه بیش از ۹۰ درصد می باشد، اما روند اقدمات تخصصی که در موزه باید انجام شود چندان قابل قبول نیست و با اعتبارات پیش بینی شده تناسب ندارد و شهرداری باید با چابکی بیشتری کار را دنبال کند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اشاره می کند: با وضعیتی که مشاهده می شود بعید می دانم که این پروژه در سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.
میرنظامی اضافه می کند: این موزه در سه طبقه ساخته شده و در هر طبقه با توجه به استانداردهای زیست شناسی گونه های خاصی متناسب با آن فضا نگه داری می شود. وجه تمایز این موزه در بین موزه های تنوع زیستی کشور، اولویت دادن به گونه های زیستی استان مرکزی است.
وی بیان می کند: مشاور قبل از شروع طراحی موزه داده های اطلاعاتی لازم را در اختیار داشته و با توجه به بازدیدی که از موزه های تنوع زیستی در سطح کشور داشتیم تجاربی را در اختیار داشتیم و سعی نمودیم این موزه متناسب با ویژگی های بومی شهر اراک ایجاد شود.
رئیس موزه تنوع زیستی شهرداری اراک هم در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: موزه تنوع زیستی محل نگه داری گونه های زیستی شامل فسیل ها، گیاهان، گونه های جانوری، حشرات و .. می باشد که فضای خوبی برای ارائه مباحث زیست محیطی و علمی به اقشار مختلف جامعه است.
مهدی شکروی با بیان اینکه در بخش جانوری موزه از نمونه های تاکسیدرمی یا اسکلتی می توان استفاده نمود، می افزاید: موزه های زیستی با دیگر موزه های باستانی یا مردم شناسی متفاوت اند چون به طور مداوم گونه های مختلف به موزه افزوده می شود و هدف ایجاد این موزه از بین بردن حیوانات نیست و از اجساد حیوانات آسیب دیده یا تلف شده به عنوان نمونه های تاکسیدرمی استفاده می شود و این روند کمی زمانبر خواهد بود.
وی بیان می کند: در حل حاضر کارهای زیربنایی موزه در حال تکمیل است و جمع آوری نمونه های گیاهی و جانوری در حال انجام است و برای ورود نمونه های فسیل هم از طریق مراکز مجاز خود رایزنی هایی انجام شده و به طور کلی تکمیل این موزه نیازمند همکاری ارگان های بالادستی است چرا که موزه همچنین یک محیط گردشگری است که از نیازهای جامعه شهری چون اراک که از این نظر فقیر است، می باشد.
رئیس موزه تنوع زیستی شهرداری اراک توضیح می دهد: بنابراین نمی توان امسال از موزه بهره برداری کرد چرا که برخی استانداردها در ویترین ها باید به صورت خیلی دقیق اعمال شود تا این گونه ها به مرور زمان از بین نروند و این کار ما را کمی با مشکل مواجه کرده اما امیدواریم بخشی از موزه در سال ۱۴۰۳ مرود بهره برداری قرار بگیرد.
شکروی در پایان اشاره می کند: ما درصدد ایجاد یک باغ گیاه شناسی در محوطه موزه هم هستیم که می توان مورد بازدید و استفاده عموم شهروندان اراکی قرار بگیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.