خانه » پیشنهاد سردبیر » شهرداری در خواب غفلت

شهرداری در خواب غفلت

سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳  شماره ۱۸۳۸

وقایع استان بررسی می کند؛ کند و کاوها در آسفالت تازه ریخته شده در سه راهی خمین

فاطمه چاپاری: تقاطع واقع در سه راهی خمینی که به تازگی افتتاح شده بود پس از گلایه های متعدد مردمی روکش آسفالت شد اما متاسفانه بعد از چند روز مجداد کند و کاوی بر روی آسفالت تازه ریخته شده انجام شد، این عمل نشان از عدم هماهنگی بین دستگاه های مجری در اراک می باشد. بارها شاهد چنین صحنه هایی در اراک بوده ایم آن هم در حالی که مخارج چنین عملیاتی روز به روز سنگین تر می گردد. اگر مدیریت شهری پیش از اجرای پروژه هماهنگی های لازم با دیگر ادارات خدماترسان را داشت و به گونه ای محل تاسیسات پیش بینی می شد این مشکل پیش نمی آمد. با این وجود قسمت بدتر ماجرا بی توجهی ارگان هایی چون مدیریت شهری نسبت به این مطالبات و عدم شفاف سازی در این خصوص است، این چندمین بار است که روزنامه وقایع در راستای وظایف خود پیگیر مطالبات مردمی در حوزه شهری می شود اما علیرضا محمودی شهردار اراک، روابط عمومی این مجموعه و معاونان و مدیران مربوطه حاضر به همکاری و مصاحبه با یک نشریه محلی که سال ها است به طور تخصصی به بررسی مسائل شهری پرداخته نمی شوند.
تمامی نامبردگان تماس های ما را برای تهیه گزارش بی پاسخ گذاشتند اما ما بر حسب وظیفه این موضوع را به طریق دیگری پیگیری کردیم.
زهرا رضایی شهروند اراکی درباره این مشکل می گوید: یعنی قبل از آسفالت نمی توانستند هماهنگ کنند تا عملیاتی که ظاهرا کابل کشی هم هست انجام شود بعد آسفالت کنند. چرا پول مردم برای مسئولین اهمیت ندارد .
وی ادامه می دهد: هزینه این آسفالت ها مگر از جیب چه کسی پرداخت می شود که هر روز شهرداری آسفالت می کند و فردای آن روزدستگاه های دیگر مثل آب، برق، مخابرات و غیره همان جا را از بین می برند. این هزینه اضافی بیت المال و از جیب مردم نیست؟
سعید طراوتی از دیگر شهروندان اراکی است که در این باره می‌گوید: بله بعد از حفاری هم آاسفالت مجدد باید انجام شود اما ترمیم، لکه گیری و آسفالت نوار حفاری‌ها به صورت نامناسب انجام می‌شود و ناهموارهای به وجود آمده باعث آسیب دیدن خودروهای مردم می شود.
وی می‌افزاید: وجود این دست اندازهای زیاد در کوچه و خیابان‌ها همیشه مورد گلایه ما بوده چرا که باعث آسیب رسیدن به خودروها و تحمیل هزینه بر مالکان آن‌ها می‌شود و احتمال وقوع تصادف را نیز بیشتر می‌کند، اما این بار کنده کاری در یک شریان بزرگ شهر آن هم چند روز بعد از ریختن آسفالت دیگر نوبر است.
این شهروند اراکی خاطرنشان می‌کند: محل کار من به گونه ای است که هر روز باید از این جا رد شوم، تا مدت ها که اجرای پروژه طول کشید پس از آن هم که مدام می گفتیم آقایان اینجا آسفالتش افتضاح است فکری به حال آن کنید حالا هم که آسفالت شده شروع کردند به کنده کاری، واقعا جای تاسف دارد.
به گزارش وقایع استان، دستگاه ها و سازمان های خدمات رسان برای عملیات هایی نظیر گسترش، اصلاح و ترمیم انشعابات آب و فاضلاب، برق، گاز و یا تغییر در کابل های مخابراتی و… حفاری هایی در سطح معابر عمومی شهر ایجاد می کنند که همین حفاری ها را می توان یکی از عمده ترین دلایل تخریب آسفالت معابر شهر برشمرد. عدم پیش بینی کانال هایی مختص عبور تأسیسات شهری و عبورشان (آب، برق، گاز، تلفن و…) از زیر خاک و همچنین نقص در زیرساخت های شهری موجب شده با اجرای پروژه ها و عملیات های خدماتی سازمان ها و ادارات خدمات رسان، خسارات جدی به آسفالت های معابر وارد شود.
کنده کاری خیابان ها و پیاده روها تمامی ندارد؛ یک روز لوله آب فلان منطقه می ترکد، یک روز کابل های برق فلان منطقه مشکل پیدا می کند، یک روز اداره گاز می خواهد به لوله های فلان منطقه سرکشی کند، یک روز هم شرکت مخابرات کابل برگردان دارد و این حفاری های وقت و بی وقت مهم ترین دشمن آسفالت خیابان هاست.عبور تاسیسات شهری مانند آب، برق، گاز، تلفن و… از زیر خاک موجب شده هیچ آسفالت تازه ای بیشتر از چند ماه دوام نیاورد، چون به هر حال یکی از این شرکت های خدماتی به هزار و یک دلیل می خواهد زمین را بکند تا به تاسیسات زیر خاک دست پیدا کند. اما مشکل بزرگ تر نبود هماهنگی میان شهرداری و این سازمان هاست که هنگام حفاری خیابان ها زمان تعمیر مجدد آن را افزایش می دهد؛ هنوز حفاری شرکت آب و فاضلاب تمام نشده و آسفالت ریخته شده روی سطح خیابان یا پیاده رو خشک نشده که نوبت شرکت گاز است که به دلیل یک مشکل فنی دوباره آسفالت خیابان را بکند تا به لوله ها دسترسی پیدا کند و این طور می شود که عمر آسفالت صاف فلان خیابان و کوچه به یک سال هم نمی کشد.
سید وحید میرنظامی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک هم در اینباره می گوید: مشکلاتی از این قبیل به دلیل نداشتن مدیریت یکپارچه شهری است که به عنوان یک خلاء قانونی باید در مجلس حل شود.
وی می افزاید: متاسفانه مدیریت شهری اختیارات لازم را ندارد و مثال آن را می توان در میدان امام خمینی (ره) دید که خوشبختانه زودتر از موعد پروژه راه اندازی شد چرا که اگر می خواستیم با سرعت کند دستگاه های زیربنایی حرکت کنیم که هماهنگی های لازم با قرارگاه خاتم را نداشتند این پروژه خیلی به طول می انجامید.
متاسفانه این ادارات همکاری لازم با شهرداری را نداشتند و نتوانستند همزمان با احداث و راه اندازی پروژه زیرساخت هایی چون فیبرهای نوری و تاسیسات روشنایی را به موقع پیش بینی کنند.
از طرفی هم در سه ماه آخر سال صدای مردم برای گره های ترافیکی ایجاد شده بر اثر احداث پروژه به ویژه در آغاز و پایان وقت اداری درآمده بود چرا که این موضوع باعث ایجاد تصادف و خسارت مالی و نارضایتی مردم شده بود و ما چاره ای نداشتیم جز راه اندازی پروژه و باز کردن گره های ترافیکی و آسفالت جبهه بالایی کار به دلیل بارش های زمستانی مانده بود و بعد از عید انجام شد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک توضیح می دهد: اگر شما برش هایی را در برخی قسمت های میدان امام می بنید به دلیل ایجاد روشنایی و ناهماهنگی بین ادارات خدماترسان و شهرداری بوده است.
وی می افزاید: هر چند نباید فراموش کرد عدم تخصصی منابع مالی به دستگاه های زیربنایی و نداشتن مدیریت واحد نیز در این ناهماهنگی موثر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.