خانه » جدیدترین » خون؛ نیاز همیشگی

خون؛ نیاز همیشگی

یکشنبه ۱۳ خرداد ماه۱۴۰۳  شماره ۱۸۳۴

گفت و گوی وقایع با مدیرکل انتقال خون استان مرکزی

فاطمه چاپاری: انتقال خون و فرآورده‌های آن نجات دهنده زندگی بسیاری از بیماران است؛ بسیاری از افراد مبتلا به تالاسمی، هموفیلی یا مواردی از این دست زندگی شان وابسته به دریافت خون است، از طرفی در حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی نظیر جراحی قلب باز نیاز به خون احساس می شود. با وجود پیشرفت‌های وسیع در علم پزشکی هنوز ماده‌ای که بتواند به طور کامل جایگزین خون شود، ساخته نشده است؛ بنابراین برای درمان بیمارانی که به خون و فرآورده‌های آن نیاز دارند لازم است از افراد داوطلب، خون گرفته شود و پس از طی مراحل مختلف به مصرف بیماران برسد. در این میان برخی شرایط اهدای خون را نمی دانند یا ممکن است از این امر واهمه داشته باشند از همین رو وقایع استان در گفت و گو با مدیر انتقال خون استان مرکزی به بررسی این موضوع پرداخته است‌.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی می گوید: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰ هزار و سیصد و ۳۷ نفر مراجعه کننده داشته ایم که از این تعداد یکهزار و هشتصد و ۲۵ نفر از اهدای خون معاف شدند و ۸ هزار و پانصد و ۱۲ نفر هم خون اهدا کردند که نسبت به سال گذشته ۲۴ و سه دهم درصد افزایش پیدا کرده است.
ریتا ظهیری می افزاید: تعداد نفراتی که برای اولین بار خون اهدا می کردند هم هزار و سیصد و ۴۴ نفر بوده که نسبت به سال گذشته حدود یک و ۳ دهم درصد افزایش پیدا کرده است و همچنین فقط پانصد و سه نفر از اهداکنندگان خانم بودند. وی اظهار می کند: ۵ هزار و هشتصد و ۶۹ نفر از اهداکنندگان در اراک، ۲ هزار و ۲۴۲ نفر هم در مرکز ساوه و ۴۰۱ نفر هم در مراکز تفرش، آشتیان، محلات و دلیجان بوده اند.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اشاره می کند: معافیت های کوتاه مدت و بلند مدت افراد از اهدای خون بیشتر به دلیل تاتو، خالکوبی، حجامت، جراحی های کوچک و بزرگ، جراحی های دندان پزشکی، عفونت های فصلی و رفتارهای پرخطر بوده است.
ظهیری توضیح می دهد: نیاز به خون همیشگی است چرا که عده ای از بیماران مثل مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی ها و مبتلایان به سرطان به واسطه تزریق خون سازگار با بدن خود زندگی می کنند.
وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان با بذل جان برای تامین ذخایر خونی تلاش می کنند، می گوید: متاسفانه به دلیل قرار گرفتن استان مرکزی در محورهای مواصلاتی کشور تصادفات زیادی در این استان رخ می دهد و برای رسیدگی به مجروحان همیشه نیاز به خون داریم.
ظهیری بیان می کند: از طرفی به دلیل صنعتی بودن استان حوادث کار مکرر رخ می دهد و با در نظر گرفتن حوادث خانگی و دیگر موارد مشابه هیچ وقت نیست که ما نیاز به خون نداشته باشیم.
وی می افزاید: با این همه در مواقع خاص مانند زمان وقوع بلایای طبیعی نیاز به خون افزایش می یابد و ما این موضوع را به اطلاع عموم می رسانیم.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر ما در شرایط نسبتا متعادل و وضعیت سبز قرار داریم، خاطرنشان می کند: از ابتدای سال تا کنون همچون گذشته نسبت توزیع خون به بیمارستان ها و مراکز درمانی صد در صد بوده، یعنی مرکزی نبوده که نیاز به خون داشته باشد و ما تامین نکرده باشیم.
ظهیری اشاره می کند: در خصوص گروه های خونی لازم است عرض کنم حدود ۴ درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند، منفی تنها گروه خونی به شمار می رود که فقط از همین گروه می تواند خون دریافت کند و همچنین در حوادث و سوانح که امکان تعیین دقیق گروه خونی را نداریم تنها گروه خونی که می توان به صورت کورکورانه تجویز کرد بدون نگرانی از این که بدن بیمار واکنشی نشان دهد، همین گروه خونی منفی است، از همین رو همیشه در این گروه نیاز بیشتری داریم.
وی می گوید: همه افرادی که بین ۱۸ تا ۶۵ سال سن دارند به شرط آنکه هیچ مشکل جسمی و روحی نداشته باشند می توانند خون اهدا کنند، البته کسانی که برای اولین بار خون اهدا می کنند لازم است حداکثر ۶۰ سال داشته باشند.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در خصوص نگرانی از تاثیر اهدای خون بر بدن اهدا کننده توصیح می دهد: نزدیک دو سال است که مراجعان بعد از پذیرش بدون استثنا قبل از اهدای خون هموگلوبینشان چک می شود و چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد خونگیری انجام می شود، بنابراین اهدا کنندگان نگران نباشند اگر احساس کنیم ذخیره خونی افراد ضعیف است به هیچ عنوان خون گیری انجام نمی شود و یکی از دلایل معافیت های اهدای خون که قبلا به آن اشاره کردم هم همین است.
ظهیری ادامه می دهد: ما مراقبیم که به هیچ وجه اهدای خون آسیبی به اهداکننده وارد نکند چرا که در غیر این صورت نقض غرض می شود چرا که هدف ما نجات جان انسان ها و نه آسیب رساندن به آن ها است.
وی یادآور می شود: اما در حالت عادی پلاسمای خون ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت تامین می شود و در عرص ۲ ماه همه چیز در بدن به شرایط عادی برمی گردد با این وجود ما توصیه می کنیم آقایان بعد از سه ماه و خانم ها بعد از ۴ ماه برای اهدای مجدد خون مراجعه کنند.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تاکید می کند: ما همچنین در مواقع لازم به شبکه ملی خونرسانی کمک می کنیم همان طور اگر مشکلی ایجاد شود سایر استان ها به کمک ما خواهند آمد، در همین راستا امسال تا کنون ۲ هزار و هفتصد و شصت واحد خون به شبکه خونرسانی کشور تزریق شده است.
ظهیری در پایان می گوید: فعلا مشکلی در ذخایر خونی نداریم اما خواهشمان این است که اهداکنندگان کماکان برای اهدای خون مراجعه کنند تا ما با کمبود فرآورده های خونی مواجه نشویم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.