خانه » پیشنهاد سردبیر » بی توجهی مدیریت شهری به مطالبات مردمی

بی توجهی مدیریت شهری به مطالبات مردمی

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳  شماره ۱۸۳۳

وقایع استان گزارش می دهد؛ بی توجهی های مکرر شهرداری به وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه صنعتی و تجمع سگ های ولگرد در روستای موت آباد

 

تصویری از فاضلاب کشتارگاه صنعتی نزدیک روستای موت آباد که به گفته ساکنان بوی مشمئزکننده آن موجب آزار و اذیت اهالی شده است

 

فاطمه چاپاری: سال ها است که کشتارگاه صنعتی اراک با مشکلات بهداشتی همراه بوده و به آن رسیدگی نشده است، موضوعی که مورد تایید نهادهای نظارتی چون اداره استاندارد و بازرسی استان مرکزی هم هست.
به گفته محمدحسین افضلی بازرس کل استان مرکزی وضعیت کشتارگاه از نظر بهداشتی و زیست محیطی درحد مطلوب و پاسخگوی نیاز شهرستان نیست و لازم است این وضعیت فورا مورد رسیدگی قرار بگیرد. مدیرکل استاندارد استان مرکزی هم معتقد است باوجود پیگیری‌های صورت گرفته کشتارگاه اراک به دلیل فرسودگی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
سید سعید میرنظامی گوید: شهرداری و شورای اسلامی اراک پیگیری‌های متعددی برای اصلاح کشتارگاه اراک انجام دادند اما مشکلات این واحد رفع نشده و تا زمان راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی این مسایل حل نمی‌شود.
به گفته وی کشتارگاه سنتی جوابگوی افزایش جمعیت استان مرکزی و به تبع آن اراک به عنوان مرکز استان نیست، نیاز ضروری است که کشتارگاه سنتی شهر به کشتارگاه صنعتی تبدیل شود.
اما گذشته از روند کار داخلی کشتارگاه، وضعیت غیربهداشتی این واحد مشکلاتی را هم برای ساکنان روستاهای اطراف ایجاد کرده گزارش های مردمی حاکی از وضعیت کاملا غیربهداشتی این واحد است، به گفته برخی اهالی رها کردن ضایعات کشتارگاه در محیط باعث تجمع سگ های ولگرد در این محدوده شده، موضوعی که شهرداری با بهانه کردن اینکه رسیدگی به زمین های خارج از حریم شهری در حیطه وظایف اش نیست از پیگیری آن شانه خالی کرده و رسیدگی به این موضوع را به واحدهای خردی چون دهیاری ها واگذاشته، در حالی که بودجه دهیاری ها بر اساس سرانه جمعیت تعیین می شود و در اندازه ای نیست که با آن بتوان مساله ای به این گستردگی را حل کرد. وقتی برای پیگیری مشکل با شهرداری تماس گرفتیم متاسفانه روابط عمومی و معاونت خدمات شهری در جهت پاسخگویی به مردم و شفاف سازی این موضوع با خبرنگار وقایع استان همکاری نکردند، حسین عبداللهی فر معاون خدمات شهری شهرداری در ابتدا به خبرنگار وقایع گفت که تازه وظیفه معاونت را بر عهده گرفته و نمی تواند در اینباره اظهار نظر کند و سپس هماهنگی با روابط عمومی را بهانه کرده و تماس های مکرر ما را بی پاسخ گذاشتند.
این در حالی است که یکی از اهالی روستای موت آباد در اشاره به تجمع سگان ولگرد در این روستا اظهار کرد: مشکل اساسی ما عدم رعایت موارد بهداشتی در کشتارگاه صنعتی است، قصاب ها ضایعات دامی خود را به سگ های ولگرد می دهند، سگ های ولگرد شب ها در جاده جلوی کشتارگاه می خوابند و دیده نمی شوند و این موضوع چند بار دچار تصادف شده و در عبور و مرور مردم مشکل ایجاد کرده است.
رضا مصلحی افزود: افراد از اکثر روستاها همراه دامی که به کشتارگاه می آورند سگ های ولگردشان هم اینجا رها می کنند در یک گاوداری نزدیک روستا هم دو گاو تلف شده که به گفته دامپزشک از بین رفتنشان بر اثر بیماری هاری بوده و ممکن است سگ های ولگرد در این مساله موثر بوده باشند.
وی ادامه داد: سگ های ولگرد گرسنه اند و سطل های زباله را بیرون می ریزند و وضعیت وحشتناکی ایجاد شده چرا که زاد و ولد این سگ ها هم زیاد بعضا تا تولد ۱۵ توله هم بوده که این سگ ها وارد زمین های مردم می شوند.
مصلحی توضیح داد: گاهی هم به هر دلیلی سگ ها تلف می شوند و لاشه شان در مزارع بو می گیرد و محصول را از بین می برد و مجموعه این عوامل باعث آزار و اذیت اهالی شده است.
وی معتقد بود: گرفتن سگ ها ممکن است موثر باشد اما تا وقتی وضعیت کشتارگاه بهتر نشده هیچ اقدامی موثر نخواهد بود چرا که تاز مانی که کشتارگاه سگ ها را تغذیه می کند بعید است از اینجا بروند و افزود: در این محدوده کسی جرات ندارد پیاده وارد روستا شود چون چند مورد گاز گرفتگی یجاد شده است.
این فرد از اهالی روستا همچنین خاطرنشان کرد: پشت کشتارگاه حوضچه ای ایجاد شده که آب بدبویی وارد آن می شود و کسی نمی تواند ۵ دقیقه هم آنجا تحمل کند، بد نیست بدانید فاصله این حوضچه با چاه های آب روستا یک کیلومتر و تا چاه آب اراک در امان آباد ۲ کیلومتر است.
متاسفانه محمد عسگری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر هم در اینباره پاسخگو نبود اما وحید میرنظامی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک در گفت و گو با وقایع استان انتقاد خود از وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه اراک را اعلام و اظهار کرد: متاسفانه شهرداری به وعده ها و مسئولیت های خودش در ارتباط با کشتارگاه صنعتی و در قبال مردم روستای موت آباد عمل نکرده است. بازدیدهای متعددی را در کمیسیون های نظارت و خدمات شهری از کشتارگاه داشته ایم و متاسفانه استانداردهای بهداشتی و محیط ز یستی در این محیط رعایت نشده است.
وی با بیان اینکه کشتارگاه حتی از نظر اقتصادی در بازار گوشت اراک هم به خوبی عمل نکرده و از ایده آل ها فاصله دارد، افزود: گذشته از این مزاحمت ها و آلایندگی هایی بر اثر عدم رعایت موارد بهداشتی در این محدوده ایجاد شده که تردد ساکنان منطقه را دچار مشکل کرده است و علی رغم اینکه این مساله در چند دوره از معاونت های خدمات شهری مطرح بوده هنوز هم به آن پرداخته نشده و گلایمندی مردم را به همراه داشته و ما هم در شورای اسلامی شهر نسبت به این موضوع انتقاد داریم و خواستار آن هستیم که شهرداری پاسخگو باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.