خانه » جدیدترین » از مشکل سگ های ولگرد چه خبر؟

از مشکل سگ های ولگرد چه خبر؟

چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ شماره ۱۸۴۴

وقایع استان در گفتگو با کارشناس کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری شهرداری اراک بررسی می کند

شهروندان شکایت های خود را در سامانه ۱۳۷ ثبت کنند و به هیچ وجه به حیوانات شهری غذا نرسانند

فاطمه چاپاری: یکی از اخباری که اخیرا در فضای مجازی در سطح کشور مطرح است و متاسفانه چندین مورد تلفات انسانی هم داشته مورد سگ گزیدگی و انتقال بیماری هاری است، نزدیک دو ماه پیش مرگ دو مبتلای بیماری هاری در مشهد و نکا در فاصله کمتر از دو روز بار دیگر زنگ خطر ابتلا به این بیماری مهلک و دردناک را به صدا در آورد. آمار نشان می دهد ۵۰ درصد کشته شدگان بیماری هاری در جهان کودکان هستند و هر ۱۵ دقیقه یک نفر در جهان براثر بیماری هر هاری جان خود را از دست می‌دهد، در مواجهه با این مشکل شهروندان و مدیران هر یک وظایفی دارند، شهروندان باید بدانند غذارسانی به یک گونه حیوان خاص، اولویت خاص قائل شدن برای آن حیوان نسبت به حیوانات دیگر است که باعث افزایش جمعیت آن گونه خاص و ایجاد مشکلاتی برای ساکنان مناطق شهری می شود. از طرفی براساس قانون شهرداری‌ها مصوب سال ۸۷، دستورالعمل کنترل و مدیریت جمعیت حیوانات مزاحم شهری مانند موش شهری، سگ های ولگرد و گربه‌ها در حریم شهرها و روستا از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و اجرای آن بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است. در خارج از حریم شهرها و دِه‌ها مسئولیت گونه‌های جانوری و گیاهی بر عهده دو دستگاه سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست است.
روش‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در جوامع باهم متفاوت هستند و نمی‌توان هیچ کشوری را با کشور دیگری مقایسه کرد. به طور مثال، در حالی که در بعضی کشورهای اروپایی سگ‌های بدون صاحب در پناهگاه حیوانات نگهداری شده و در نهایت کشته می‌شوند، در برخی کشورها مانند آلمان این کار ممنوع است. هم‌چنین در ایتالیا، یونان و چک، طبق قوانین، کشتن حیوانات ولگرد ممنوعیت دارد. به نظر می‌رسد کشتن سگ‌های خیابانی بدیهی‌ترین روش کنترل جمعیت باشد، اما در واقع ثابت شده که کاملاً بی فایده است؛ به این دلیل که حتی زمانی که تعداد زیادی از سگ‌ها کشته می‌شوند، شرایط حفظ جمعیت سگ‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند؛ زیرا سگ‌هایی که حذف می‌شوند به سرعت جایگزین می‌شوند و جمعیت به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد. هم‌چنین در این شرایط عوامل اصلی منجر به پرخاشگری سگ (مهاجرت گله‌ای و جفت‌گیری) همچنان وجود دارند. از آنجا که حذف سگ‌ها در واقع مشکلات مربوط به آنها را افزایش می‌دهد، راه حل مؤثر این است که سگ‌ها را عقیم کرده، در برابر هاری واکسینه کنند و آنها را به محل زندگی‌شان بازگردانند. سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون دسته‌جمعی سگ‌ها را به عنوان تنها راه مؤثر برای ریشه‌کنی هاری در جمعیت انسانی توصیه می‌کند. واکسیناسیون انبوه منجر به کاهش قابل توجه مرگ‌ومیر ناشی از هاری انسان در کشورهایی چون تایلند، لائوس، ویتنام، سریلانکا و… شده است. اخیراً برنامه واکسیناسیون سگ‌ها در جنوب غربی ترکیه نیز اجرا شده و در کاهش مشکلات مربوطه نقش داشته است.
طبق آمار سه استان خراسان رضوی با ۱۰۲ مصدوم، تهران با ۹۸ مصدوم و اصفهان با ۸۳ مصدوم سه استان صدرنشین آمار سگ گزیدگی در کشور هستند، اما به گفته کارشناس کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری در شهرداری اراک شکایت های مردمی رسیده به این مجموعه حاکی از رفت و آمد سگ های ولگرد در این شهر می باشد که ممکن است بی توجهی نسبت به آن اتفاقات مشابهی را در اراک رقم بزند. یکی از شهروندان اراکی در گفت و گو با وقایع استان می گوید: ما در سطح شهر اراک (نه در اطراف شهر) بلکه در مرکز شهر روزانه متوجه موارد متعددی از تردد سگ های ولگرد می شویم که لازم است در این خصوص مسئولان پیگیری های لازم را انجام دهند تا خدای ناکرده شاهد بروز حوادث ناگواری مثل گازگرفتگی و هاری که این روزها خیلی هم زیاد شده، نباشیم.
برای پیگیری این مشکل گفت و گویی داشتیم با کارشناس کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری در سازمان مدیریت پسماند شهرداری، بنا بر اظهارات وی؛ در حالی حاضر در شهر اراک سه اکیپ وظیفه جمع آوری سگ های بلاصاحب را بر عهده دارند.
علی رحمتی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان می گوید: نیروهای متخصص با وانت و تجهیزاتی چون سلاح بیهوشی که در اختیار دارند، سگ های ولگرد را از سطح شهر به پناهگاه شهرداری منتقل می کنند.
وی می افزاید: مواردی چون عقیم سازی، واکسیناسیون و درمان از جمله اقداماتی است که در پناهگاه شهرداری به مساحت ۸ هزار متر مربع انجام می شود.
کارشناس کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری شهرداری اراک با اشاره به شکایت های زیاد مردم از حضور سگ های ولگرد در شهر، توضیح می دهد: رهاسازی سگ ها نیازمند همکاری سازمان هایی چون محیط زیستف منابع طبیعی و دیگر ارگان های مربوطه است، بنابراین سگ ها بعد از عقیم سازی در پناهگاه ها باقی خواهند ماند و در صورت تقاضای باغداران یا دامداران و با شرط ارائه مدارک این حیوانات واگذار خواهند شد.
رحمتی ادامه می دهد: برای تغذیه این حیوانات نیز از پسماند غذایی کارخانجات شهر استفاده می کنیم اما چنانچه مردم خواستند به این امر کمک کنند می توانند نان خشک و مواردی از این قبیل را به محل دفن شهرداری بسپارند تا در این خصوص مورد استفاده قرار بگیرد و خواهشمندیم در سطح شهر اقدام به غذارسانی به حیوانات نکنند.
وی بیان می کند: شهروندانی که با تردد سگ های بلاصاحب در سطح خیابان های شهر مواجه شدند می توانند از طریق سامانه ۱۳۷ این موضوع را به اطلاع همکاران ما برسانند تا پیگیری های لازم انجام شود.
کارشناس کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری شهرداری خاطرنشان می کند: از شهروندان تقاضا داریم پس از ثبت شکایت خود مدتی را برای پیگیری تحمل کنند چون سگ یک موجود زنده است و یک جا ثابت نمی ماند و گرفتن آن کمی زمان می برد اما حتما پیگیری می شود.
وی در پایان اشاره می کند: اقدامی که شهرداری در پی گرفته طبق دستورالعمل های جهانی است و به تدریج منجر به کنترل جمعیت این حیوانات و کاهش مشکلات مرتبط با این موضوع خواهد شد. اما از شهروندان تقاضا داریم به هیچ وجه به این حیوانات غذا نرسانند چون این غذارسانی مداوم باعث می شود حیوان محل را برای زندگی خود انتخاب کند و تولید مثل داشته باشد و به مرور زمان این موضوع باعث ایجاد مزاحمت هایی چون سرو صدا یا گازگرفتگی افراد به ویژه کودکان خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.