خانه » پیشنهاد سردبیر » پرطرفدار اما محروم

پرطرفدار اما محروم

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳  شماره ۱۸۴۷

گفت و گوی وقایع استان با «سلمان عضایی» قهرمان موتورسواری

فاطمه چاپاری: این روزها موتورسواری و هیجان آن در پسران و دختران کم و سن سال تر طرفداران زیادی پیدا کرده، سرعت و تصاویری که هنگام حرکت از پیش چشمانت می گذرند تجربه ای است که دوست داری بارها تکرارش کنی اما این هیجان خطرهایی هم دارد، سلمان عضایی قهرمان موتورسواری، این رشته را ذاتا خطرناک می داند اما معتقد است موتورسواری به عنوان یک ورزش جایگاهش را در کشور ما پیدا نکرده است و در کمتر شهری پیست استاندارد پیدا می شود تا علاقمندان بتوانند با تجهیزات ایمنی و در محیط مناسب و تحت نظر مربی فعالیت های ورزشی خودشان را دنبال کنند.
وی که از ده سالگی به موتورسواری علاقه پیدا کرده در سال ۹۳ برای اولین بار به عنوان قهرمان کشوری دست پیدا می کند و پس از آن موفق به رفتن بالای ۴۰ سکوی قهرمانی کشوری در کلاس ۶۰۰ سی سی می شود و برای ۵ بار قهرمان سالی این رشته از موتورسواری را از آن خود کرده است. عضایی که اکنون به عنوان مربی رسمی فدراسیون موتورسواری فعالیت دارد، در گفت و گو با وقایع استان از وضعیت امروز این رشته ورزشی در کشور می گوید. 

لطفا خودتان را معرفی کنید.. موتورسواری را چگونه شروع کردید؟ چه عناوینی داشتید؟
من متولد سال ۶۸ هستم و بیش از ۵۰ مقام کشوری و استانی داشته ام.

چه رشته ای از موتورسوای را دنبال می کنید؟
موتورریس یا همان مسابقات سرعت موتورسواری که سالیانه در ۵ راند در کشور و اغلب هم در پیست آزادی تهران برگزار می شود.

مسابقات برون مرزی چطور؟
بله از ایران به مسابقات آسیایی تایلند اعزام شدیم ولی به دلیل نبود زیرساخت های لازم اختلاف بسیاری بین تیم های اعزامی از ایران و دیگر تیم ها وجود دارد.

یعنی به جز پیست آزادی تهران که به آن اشاره کردید در هیچ یک از شهرهایمان پیست موتورسواری نداریم؟
پیست استاندارد نداریم و اغلب محیطی را بعنوان پیست با چیدن لاستیک محصور می کنند و تنها پیست های استاندارد کشور در شهر پرند و تهران است.

شما اصلاتا اهل نراق هستید؟
بله

تمرینات یا آموزشات موتورسواری تان را تنها در تهران دنبال می کنید یا در استان مرکزی هم فعالیت دارید؟
در پیست پرند تمرین می کنم و قبلا بیشتر و تازگی ها کمتر به نراق تردد داشتم اما همچنان به محیط این شهر علاقمندم.

فضای موتورسورای استان مرکزی را چگونه ارزیابی می کنید؟
خب از آن جا که من مربی فدراسیون هستم و در استان های مختلفی موتورسوران را آموزش داده و بهشان مدرک مربیگری داده ایم و در استان مرکزی هم اگر هیات موتورسواری درخواست بدهد این آموزش ها انجام خواهد شد، چرا که مثلا دو نفر خانم کراس از اراک برای آموزش آمدند که خیلی هم قوی بودند و مدرک مربیگری دریافت کردند خب این موتورسوارها مجبورند به تهران بیایند اما اگر ما به استان مرکزی بیاییم مطمئنا متقاضیان بیشتری تا بیش از ۴۰ نفر را خواهیم داشت.

در مصاحبه قبلی تان در سال ۹۶ گفته بودید که مربیگری موتورسواری در ایران نداشتیم الان چند سال است که در این حوزه فعال شدید؟
در آن زمان مربیگری ها به شکل خصوصی و عادی انجام می شد اما فکر نی کنم از سال ۱۴۰۰ آکادمی آموزش فدراسیون موتورسواری راه اندازی شده است.

شما از چند سالگی موتورسواری را شروع کردید؟
از ده سالگی یک موتور ۷۰ سی سی داشتم اما از سال ۱۳۹۰ به صورت حرفه ای این رشته را دنبال کردم.

خیلی از پسربچه ها در همین سن و سالی که شما شروع به موتورسواری کرده اید به این رشته علاقمند می شوند پیشنهاد شما برای خانواده هایی که نگران ایمنی فرزندانشان هستند، چیست؟
هر کسی که علاقمند است می تواند این رشته را با تجهیزات کامل در پیست دنبال کند آموزش ببیند و وارد رقابت ها هم بشود، نه اینکه در خیابان یک چرخ یا هر حرکت نمایشی دیگری بزند اما خب این را هم بگویم در بسیاری از استان ها مثل استان مرکزی پیست نداریم مثلا فکر می کنم تنها در شهر دلیجان یک‌پیست کراس داشته باشیم.

شرایط سنی خاصی در این خصوص وجود ندارد؟
قبلا شرایط سنی وجود داشت اما در حال حاضر خیر و هر کسی هم واقعا به دنبال قهرمانی در این رشته است باید موتورسواری از سنین پایین دنبال کند.

موتورسوای در نگاه عموم مردم رشته حادثه آفرینی است، به نظر شما این باور حقیقت دارد؟
موتورسواری رشته پرریسکی است و شما می تواند با تجهیزات ایمنی این ریسک ها را کاهش دهید.

اما به هر حال خطر وجود دارد؟
وجود دارد، من شخصاطی سال های فعالیتم در تک تک پیچ های پیست آزادی زمین خورده ام.

آیا به عنوان یک حرفه می توان از راه فعالیت موتورسواری کسب درآمد کرد؟
نه درآمدزایی که هیچ اما از جیبمان هم خرج می کنیم و بیشتر از روی عشق و علاقه این رشته را دنبال می کنیم طرف شاید تمام دارایی اش را برای خرید موتور هزینه کرده باشد و همه فکر می کنند موتورسواران قشر مرفهی اند اما این طور نیست و همه با هر درآمدی در این رشته فعالیت می کنند، اما به تازگی اسپانسرها به سمت حنایت حرکت کرده اند که اگر این اتفاق بیفتد شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

موتورسواری رشته پرطرفداری است، بله؟
درست است علی رغم علاقمندان زیادی که این رشته دارد متاسفانه به خوبی دیده نشده اما اگر موتورسواری در جایگاه واقعی خود دیده شود،  اسپانسرها هم برای حمایت ترغیب خواهند شد. موتورسواری از مهیج ترین رشته های ورزشی است که باید با همکاری فدراسیون، اسپانسرها و .. به جایگاه واقعی خود برسد‌‌.

حرف آخر..
از هر کسی که از همان روز اول حمایتی داشته تشکر می کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.