خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ شهرنشینی

شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ شهرنشینی

یکشنبه ۱۰ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۷
آزاده جمشیدی راد
فرهنگ شهرنشینی چیست؛ فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات، سنن مشترک، میان گروهی از افراد است که به گونه ای متوالی توسط دیگران که وارد جامعه شده آموخته و بکار گرفته می شوند.
فرهنگ شهرنشینی را می توان متشکل از ارزشهای گروهی معین و هنجارهایی دانست که از آن پیروی می کنند و کالایی مادی پدید می آورند. فرهنگ با زندگی شهری بالیده و راه تکامل را پیموده است. شهر واقعی فارغ از زمان و مکان بدون بعد فرهنگ بی معناست. همه عناصر شهری بصورت مستقیم و غیرمستقیم از فرهنگ متاثر می شوند. جامعه شناسان فرهنگ شهری را در معنای شهری بودن می جویند.
مفهوم و منظور از فرهنگ شهرنشینی مجموعه از ارزشها، هنجارها، نهادها، فضاها، امکانات، مقررات و آدابی است که به زندگی در جامعه شهری نظم و تعادل می بخشد.
بدون هیچ نظم و مقرراتی، آداب و اصول حاکمی هیچ جمعی را نمی توان مدیریت کرد.
رعایت نکردن قوانین شهری (عدم رعایت قوانین رانندگی، عدم رعایت نظافت شهر، پرتاب کردن زباله، ایجاد آلودگی صوتی، رفت و آمدهای بدون قوانین و شوخی های ناجور و…) علت های مختلفی می تواند داشته باشد از قبیل اهمیت ندادن، کم بودن سطح سواد اجتماعی، برتر دانستن خود (خودخواهی)، بی انضباتی فردی و…
ولی راه به کجا دارد؟ عدم رعایت قوانین و آداب به جز بی نظمی، بی قاعدگی و ایجاد اختلال و ناراحتی دیگران چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟ آزار رساندن دیگران و برتر دانستن خود تا چه زمانی کارها را پیش می برد؟
چرا باید یک مادر یا پدر جلوی فرزند خود زباله هایشان را به آسانی در کوچه و خیابان بریزند؟
چرا ته سیگار روشن را به آسانی از شیشه ماشین به بیرون پرتاب می کنیم و اصلا برایمان مهم نیست چه می شود؟
چرا فقط باید به آسایش و خوش گذرانی خودمان اهمیت بدهیم، پس دیگران کجای زندگی ما هستند؟ وقتی در جامعه ای بصورت گروهی زندگی می کنیم مسلما سعادت ما در گرو سعادت گروهی است. سعادت جمع ضامن سعادت ماست.
چقدر زیباتر خواهد بود که به فرزندانمان فرهنگ و آداب شهرنشینی را بیاموزیم. همه باهم در کنار هم آغازگر اصلاح فرهنگ شهرنشینی باشیم و عادتهای غلطمان را رفته رفته با آداب صحیح و پسندیده جایگزین کنیم. باور کنیم همه باهم برابریم و شایسته بهترین زندگی هستیم. پس با هم شروع کنیم. از مقام قضاوت و سخنرانی استعفا بدهیم و وارد عمل شویم.
من می گویم اصلاح فرهنگ شهرنشینی شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.