خانه » پیشنهاد سردبیر » پایان شرمساری/راهکارهایی برای غلبه بر خجولی و کم‌رویی

پایان شرمساری/راهکارهایی برای غلبه بر خجولی و کم‌رویی

شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷  شماره ۹۰۵

***

رضاحیدری
نویسنده و مشاور

***

گمان نمی‌کنم لازم باشد درباره اهمیت رفع خجولی صحبت کنیم؛ اما به‌رسم مقاله‌نویسی بر خود لازم می‌دانیم اندکی دراین‌باره توضیح دهیم. بگذارید این کار را با یک سوال شروع کنیم؟ آیا در اقوام خود فرد خجالتی می‌شناسید؟ آیا خودتان تابه‌حال خجالتی بودن را تجربه کرده‌اید؟ همان‌طوری که میدانید این افراد معمولا در برقراری ارتباط با دیگران ضعیف عمل می‌کنند.
معمولا نمی‌توانند به‌خوبی در جمع صحبت کنند. این افراد در مدرسه، دانشگاه، محل کار، خانواده و هر جای دیگری قدرت لازم را برای احقاق حقشان ندارند. این افراد معمولا توسط دیگران پذیرفته نمی‌شوند و تنهایی نصیب اینان می‌شود.
حال با این توصیفی که از افراد خجالتی ارائه کردیم بهتر می‌توان به اهمیت رفع این مشکل پی برد. در ادامه تکنیک‌هایی برای رفع خجولی را ارائه می‌کنیم. خجالتی بودن و کم‌رویی رفتاری است که سال‌ها در افراد خجالتی تکرار شده و ریشه دوانده است و حال برای برطرف کردن آن نیاز به زمان زیادی وجود دارد. اگر شما هم به این مسئله دچار هستید تنها با تمرین و استقامت می‌توانید بر آن غلبه کرده و کم‌رویی خود را تا حد زیادی برطرف کنید.

مهارت در یک‌رشته
سعی کنید در یک مهارت یا رشته خاص تمرکز کرده و آن را یاد بگیرید تا به‌واسطه آن بتوانید بیشتر در اجتماعات حاضرشده و توانایی خود را به دیگران نشان دهید. تسلط داشتن در یک‌ مهارت به بالا بردن اعتمادبه‌نفس و به طبع آن کاهش کم‌رویی شــما کمک می‌کند.

نیم ساعت زودتر
زودتر از زمان تعیین‌شده به‌جایی که دعوت‌شده‌اید بروید. اگر خجالتی هستید دیر وارد شدن شما به جمعی سبب می‌شود همه متوجه حضور شما شده و با این کار حسابی خجالت بکشید. وقتی زودتر از زمان تعیین‌شده در محل حاضر می‌شوید سبب می‌شود با محیط جدید آشنا شده و مقداری ا ز ترس و استرس شما کاسته شود. همچنین در مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف با این کار می‌توانید یک دوست برای خود پیداکرده و لحظاتی را با او به گفت‌وگو بپردازید.

ارتباط چشمی
اگر از صحبت کردن با دیگران خجالت می‌کشید برای رفع خجولی خود سعی کنید زمانی که باکسی مشغول گفت‌وگو هستید به چشم‌های او نگاه کنید و این کار را با اندکی لبخند و ملایمت همراه کنید. نگاه کردن به چشم‌های کسی که با شما مشغول گفت‌وگو است شمارا فردی با اعتمادبه‌نفس نشان می‌دهد و راهکاری برای رفع خجولی شما می‌باشد.

سوال‌های الکی
یکی از تمرین‌هایی که به رفع خجولی کمک می‌کند این است که سعی کنید سوال‌هایی را از دیگران بپرسید و به‌واسطه این سؤال‌ها ارتباط با دیگران را آغاز کنید. به‌عنوان‌مثال تصمیم بگیرید در یک خیابان از چند مغازه‌دار آدرس مکانی را بپرسید حتی اگر آدرس را بلد باشید. در دانشگاه و محل کار هم می‌توانید چنین سؤال‌هایی را طراحی کنید و بپرسید تا مقداری از خجالتی بودن شما برطرف شود.

هر فرصتی
سعی کنید از هر فرصتی برای معاشرت با دیگران استفاده کنید. برای شروع می‌توانید این کار را با جمع‌های کوچک آغاز کنید. گروه‌های دو سه‌نفره دوستان، همکاران، اقوام و… به شما کمک می‌کند تا آمادگی لازم برای مواجه‌شدن با جمع‌های بزرگ‌تر را داشته باشید. البته قرار نیست در این جمع‌ها مسائل مهمی مطرح شود بلکه صحبت درباره تیم‌های ورزشی، ترافیک، آب‌وهوا، تورم و… نیز کار شمارا راه می‌اندازد.

شوره سر
اگر علت کمرویی شما و ترس از مواجه‌شدن با جمع به خاطر مسائلی مانند وضعیت پوشش، لهجه، بوی بد دهان، یا حتی شوره زیادی در موهای شماست چرا کاری انجام نمی‌دهید؟
همه این‌ها و مسائلی بزرگ‌تر از این‌ها هم قابل‌حل کردن هستند. فقط کافی است از یک متخصص سوال بپرسید،کتابی در این زمینه بخوانید و یا حتی یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید. مثلا شما می‌توانید برای کم کردن یا از بین بردن لهجه خود در اینترنت این جمله را جستجو کنید ((راه‌های از بین بردن لهجه)) به همین سادگی به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنید. البته همه‌ی این‌ها قابل‌اعتماد نیستند اما در بیشتر موارد شما جواب سؤال خود را می‌گیرید.

قانون جذب
به هر چیزی که فکر کنید به سمت شما می‌آید. پس بهتر است بیش از این‌که به خجالتی بودن خودتان فکر کنید و از آن ناراحت باشید. به این فکر کنید که چه کاری می‌توانید بکنید که معاشرت خود را با افراد بیشتر کرده و از آن لذت ببرید.

چرا از شکست می‌ترسید؟
مگر می‌شود بدون شکست خوردن هم به موفقیت رسید؟ برای درمان کمرویی خود راه‌های پیشنهادشده و راه‌هایی را که به ذهن خودتان می‌رسد امتحان کنید و نگران شکست خوردن در آن‌ها نباشید. بالاخره یکی از این شیوه‌ها جواب می‌دهد.

تعریف کردن
برای اینکه هم‌صحبتی با دیگران را که فرصتی برای رفع خجولی است از دست ندهید باید از کسی که با او صحبت می‌کنید تعریف و تمجید کنید. البته لازم نیست دروغ بگویید اگر کمی جستجو کنید در هر انسانی ویژگی‌های مثبتی وجود دارد که بشود از آن تعریف کرد.

کمک کنید
اگر یک ماشین در چهارراه خاموش شده چرا همین‌طور ایستاده‌اید و آن را نگاه می‌کنید؟ بروید و کمکش کنید. کمک کردن به کسی که با پای گچ گرفته می‌خواهد سوار اتوبوس شود، کمک کردن به یک خانم سالمند دربردن وسایلش تا درب منزل و… این‌ها کارهایی است که علاوه بر ثوابی که نصیب شما می‌کند تمرینی است برای معاشرت با دیگران و رفع خجولی. از هر فرصتی که سبب معاشرت بیشتر شما با افراد می‌شود برای از بین بردن کمرویی خود استفاده کنید.

تمرین آینه
جلوی آینه ایستاده و تمرین صحبت کردن خیالی با مردم را انجام دهید. هم‌چنین می‌توانید گوشی خود را روی حالت فیلم‌برداری گذاشته و نقش آدم‌های با اعتمادبه‌نفس را بازی کنید.
البته بهتر است دیگران این صحنه‌ها را نبینند! علت بیان این تکنیک در غلبه بر کم‌رویی این است که ذهن ما تفاوت بین واقعیت و تخیل را نمی‌داند. وقتی چنین تمرین‌هایی انجام می‌دهیم ذهن ما خیال می‌کند واقعا همین‌گونه هستیم و اصلا کمرو نیستیم. پس‌ازاین به بعد سعی می‌کند این رفتار را در جمع‌های واقعی نیز از خود نشان دهد، به همین سادگی.

زیاده‌روی ممنوع
حالا با یادگیری این تکنیک‌ها قرار نیست در هر جمعی که وارد می‌شوید همه‌کاره شما باشید، در خیابان با همه سلام و احوال‌پرسی کنید، در جاده‌ها امدادگر خودروهای مردم باشید، قرار نیست این را هم بدانید که زیاده‌روی در این راه شما را فردی پرحرف و پر رو جلوه می‌دهد که موردپسند خیلی‌ها نیست. پس میانه‌رو بوده و این را بدانید که اندکی کم‌حرفی شما را فروتن و اصطلاحا خاکی نشان می‌دهد که خیلی هم خوب است.

کتاب بخوانید
پیگیر مطالب سایت‌های مفید و علمی باشید، مجله‌های تخصصی موردعلاقه خود را بخوانید، کتاب بخوانید و…این کارها سبب می‌شود اطلاعات شما به‌روز بوده و همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید. داشتن اطلاعات به‌خصوص اگر در یک زمینه خاص باشد سبب می‌شود در جمع‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرده و کمرویی خود را تا حد زیادی از بین ببرید.

آغازگر باشید
وقتی در یک مهمانی در کنجی نشسته و باکسی صحبت نمی‌کنید این انتظار را نداشته باشید که دیگران به سمت شما بیایند. همیشه آغازکننده باشید و آن‌قدر به برقراری ارتباط با دیگران علاقه نشان دهید که دیگران نیز علاقه‌مند به برقراری ارتباط با شما شوند.

مراجعه به روانشناس
اگر خجالتی بودن بیش‌ازحد شمارا آزار می‌دهد و شما برای رفع آن نمی‌توانید کاری انجام دهید حتما به یک مرکز مشاوره و روانشناسی مراجعه کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا با این مشکل به‌خوبی کنار آماده و آن را حل کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.