شنبه ۱۹ تیر ۹۵ شماره ۳۶۲
وقایع استان: مهمترین وظیفه اپراتورها و شبکههای اجتماعی حفظ حریم خصوصی کاربران آنهاست. موضوعی که در سرتاسر جهان به آن توجه و تاکید ویژهای میشود، اما در کشورمان متاسفانه در هفته گذشته شاهد شنیدن اتفاقات و خبرهای ناخوشایندی بودیم که نگرانی مردم و استفادهکنندگان از اپراتور دوم را در پی داشت. اعتماد، سرمایه بزرگی است که گویا در کشورمان قدر آن را نمیدانند و روزبهروز از آن میکاهند، این در حالی است که در دیگر کشورها توجه زیادی به این موضوع میشود، به عنوان مثال شرکت اپل، برای حفظ اعتماد و اطمینان مشتریانش، درخواست پلیس آمریکا برای رمزگشایی تلفن همراه یک مجرم آمریکایی را رد کرد ولی متاسفانه در کشورمان شاهد افشای اطلاعات نه یک شخص بلکه ۲۰ میلیون کاربر هستیم.
ایرانسل دوباره با چالش لو رفتن دیتابیس اطلاعات مشترکان خود روبرو شده است. این زخم کهنه با راهاندازی ربات ایرانسل در تلگرام دوباره تازه شد. اما موضوع از چه قرار است و چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟ خبرها حاکی از لو رفتن ۲۰ میلیون شماره و اطلاعات آنها در سالهای گذشته در قالب فایل اکسل در ازای دریافت مبالغی بوده است، اتفاقی که به جای پیگیری و عذرخواهی از مردم، وزارت ارتباطات و اپراتور ایرانسل ترجیح دادند آن را مسکوت بگذارند و حتی با وجود راه افتادن و فاش شدن دوباره اطلاعات در ربات تلگرام، اپراتور مذبور در توجیه این قانونشکنی در راستای سکوت دوساله خود اعلان کرد که این اطلاعات قدیمی بوده است، در صورتیکه این توجیه به هیچ عنوان منطقی نبوده و توهین به شعور مردم و کاربران این اپراتور است. این در حالیاست که اگر اتفاقاتی از این دست در کشورهای دیگر رخ دهد، بسیار در بوق و کرنا دمیده میشود که تنها در کشورهای دیگر شاهد این اتفاقات هستیم و در کشورمان به هیچ وجه این اتفاقات نمیافتد. روابط عمومی ایرانسل اعلام کرده است موضع ما فعلا سکوت است. وجود این ربات و فاش کردن اطلاعات کاربران در کنار ارسال پیامکهای هشداردهنده به خبرنگاران باعث نگرانی مردم به دلیل پخش اطلاعات کاملا شخصی آنان شده است. در پی راهاندازی این ربات، پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز کرده و چند روز گذشته عامل ساخت و انتشاردهنده این ربات را دستگیر کرده است؛ جوان ۱۹ سالهای که سابقه کیفری قبلی نداشته و دانشجوی رشته کاردانی نرمافزار و ساکن یکی از شهرهای غربی کشور است و به گفته خودش این اطلاعات را در یک گروه تلگرامی که اعضای آن در زمینهی هک و کرک کردن تخصص داشتهاند، دریافت کرده است و برای اثبات قابلیتها و تواناییهای خود اقدام به ساخت و انتشار این ربات کرده است. اپراتور همراه اول نیز به این موضوع واکنش نشان داده است و با ارسال پیامکی با مضمون: حفظ اطلاعات شخصی مشترکان یکی از رسالتهای جدی ۲۲ سال خدمترسانی همراه اول بوده است که با جدیت ادامه دارد. اطمینان میدهیم که موضوع افشای اطلاعات شخصی ۲۰ میلیون مشترک تلفن همراه، مربوط به مشترکان این اپراتور نیست.
صحبتهای محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس نیز قابل توجه است که گفته است: این موضوع از دوسالونیم گذشته و به دلیل درز اطلاعات توسط یک نهاد در جریان است. دوسال و نیم پیش اپراتور موبایل اطلاعات خود را در اختیار یکی از نهادها قرار داد و توسط یکی از کارمندان آن نهاد، اطلاعات به بیرون درز کرد که همان زمان آن نهاد با آن کارمند برخورد کرد. که امروز همان اطلاعات با یک روش دیگر در یک شبکه اجتماعی افشا شد.
اما سوال مهمی که پیش میآید این است که چرا باید اطلاعات یک اپراتور در اختیار یک نهاد دیگر قرار بگیرد؟ اگر چه ربات تلگرامی انتشاردهنده اطلاعات مردم مسدود شده و عامل سازنده این ربات نیز دستگیر شده است، اما صورت مسئله همچنان باقی است. چرا باید وزارت ارتباطات به جای اپراتور پاسخگو باشد و چرا اطلاعات در اختیار مردم قرار گرفته است و در پایان چرا در مورد این موضوع شفافسازی وعذرخواهی از مردم صورت نمیگیرد و با مجرمان برخورد قانونی انجام نمیشود؟ چرا که اگر با عاملان و افراد مرتبط با این پرونده برخورد جدی صورت نگیرد، هرکسی به خود اجازه میدهد که اطلاعات شخصی دیگران را به بازیچه بگیرد و از آن سواستفاده کند.