خانه » پیشنهاد سردبیر » یک سال از آغاز کمپین سه شنبه های بدون خودرو گذشت/تولدت مبارک؛ پویش سبز

یک سال از آغاز کمپین سه شنبه های بدون خودرو گذشت/تولدت مبارک؛ پویش سبز

چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵ شماره ۴۷۷
علی امیدی-وقایع استان:
اواسط آذرماه سال گذشته به ابتکار یک جوان اراکی به نام محمد بختیاری پویشی راه اندازی شد که در سراسر کشور فراگیر شده و توانست به عنوان یکی از بهترین پویش های اجتماعی در حوزه محیط زیست انتخاب شود.
محمد درویش مدیرکل امور آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در خصوص این کمپین می گوید: رویداد سه‌شنبه‌های بدون خودرو، به عنوان یک کمپین مردمی بعد از آنکه در فضای مجازی منتشر شد، شاهد استقبال مردمی بود. سازمان حفاظت محیط زیست هم با توجه به اینکه اهداف این پویش بسیار در راستای وظایف سازمانی‌اش بود، از این پویش حمایت کرد. از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان هم ستادی به نام «ستاد سه‌شنبه‌های بدون خودرو» ایجاد کرد که در راستای وظایف تامین ورزش همگانی محسوب می‌شد. خوشبختانه در طول یکسالی که از این پویش می‌گذرد، کمتر شهری در ایران است که در آن شاهد رونق بخشیدن به این پویش نباشیم، ‌حتی در شهرهای گرم و مرطوب چون ماهشهر و بهبهان هم این پویش راه افتاد و مردم از آن حمایت کردند. اتفاق مهمی که در این پویش افتاد، ‌این بود که علاوه بر اینکه بسیاری از مردم و مسوولان از جنبه شعاری از آن حمایت کردند، ما شاهد تغییر رفتار برخی رهبران شهری و شهرداری‌ها بودیم که سرآمد آنها شهرداری اصفهان، نیشابور، یزد و قزوین بودند که اقدام به فراهم کردن زیرساخت‌های ایمن برای دوچرخه‌سواری کردند.
درویش می افزاید: در اصفهان بیش از ١٠٠ کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه‌سواری تصویب شد، ‌در نیشابور برای نخستین بار روی اتوبوس‌های شرکت واحد، جک‌هایی تعبیه کردند که دوچرخه‌سواران بتوانند دوچرخه‌های‌شان را در مسیر‌های شرکت واحد حمل کنند. در قزوین ۵٠ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شد. بقیه شهرها هم آرام‌آرام به این پویش پیوستند، بسیاری از مقامات، ‌فرمانداران، مدیران کل، معاونین وزرا و حتی خود وزیر بهداشت از دوچرخه استفاده کردند.
فعالان محیط زیستی معتقدند از آنجا که آرمان‌های این ایده در راستای وظایف سازمان حفاظت محیط زیست بود مورد حمایت قرار گرفت. در همین راستا نیز سازمان تلاش کرد تا این ایده در اختیار مردم بیشتری در سراسر کشور قرار گیرد. سه‌شنبه‌های بدون خودرو، ایده‌ای بود که در جهت گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی شکل گرفته بود. استفاده بی اندازه از خودروهای شخصی به ویژه خودروهای تک سرنشین ضمن معضلات ترافیکی، آسیب‌های بسیاری برای محیط زیست دارد. با این حال دوستداران این طرح از پیگیری آن دلسرد نشدند و ۴۰ هفته آن را ادامه دادند. پس از مدتی با اضافه شدن ارگان‌ها‌ی مختلف، تمرکز این طرح روی دوچرخه سواری بیشتر شد. پیام ساده ایده «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» این است که برای اینکه سزاوار زندگی در سرزمینی برخوردار از مواهب متنوع گیاهی و جانوری باشیم، باید تغییرات را از خودمان شروع کنیم و نباید انتظار داشته باشیم که دیگران سرزمینی را تدارک ببینند که در شان ما باشد.
محمد بختیاری مبتکر پویش سه شنبه های بدون خودرو و عضو موسسه زیست‌محیطی محافظان طبیعت اراک به مناسبت یک ساله شدن طرح سه شنبه های بدون خودرو در گفتگو با پایگاه خبری اراک امروز گفت: اواسط آذر ماه سال ۹۴ برای اولین بار در کشور پویش سه شنبه های بدون خودرو در اراک آغاز شد.
بختیاری اظهار کرد: با حمایت موسسات زیست محیطی خیلی زود و همان اولین هفته ها این طرح در کل کشور مطرح و به صورت اجرایی در آمد.
وی با اشاره به اینکه حمایت های خوبی از این طرح توسط دستگاه های مختلف صورت گرفت ادامه داد: شهرداری تهران، حوزه مشارکت های سازمان محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان و برخی از شهرداران نیز از این طرح استقبال کردند.عضو موسسه زیست‌محیطی محافظان طبیعت اراک بیان کرد: در حال حاضر ۳۱ ستاد در سطح کشور به منظور اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو تشکیل شده است.بختیاری اضافه کرد: شهرداری های اصفهان، شیراز و یزد با ایجاد ایستگاه ها و مسیرهایی برای تردد دوچرخه به اجرای این طرح پرداختند و در استان هم شهرستان های دلیجان و ساوه حمایت های خوبی را از این طرح داشتند.وی ادامه داد: در اراک هم شرکت هپکو، بیمارستان قدس، شرکت توزیع برق و دانشگاه اراک اقداماتی را به منظور تشویق کارکنان خود به استفاده از دوچرخه انجام دادند. مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با اشاره به اینکه اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است و بخشی از این آلایندگی ها هم مربوط به تردد خودرو ها است بیان کرد: مسئولین اراک به صورت قوی برای اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو وارد میدان نشدند و حتی قول هایی را که داده بودند عملیاتی نکردند.
وی اضافه کرد: مسئولین استان قول احداث ۱۰ ایستگاه دوچرخه سواری، اختصاص دو دستگاه اتوبوس برای تبلیغات در سطح شهر اراک، دیوار نویسی با شعار سه شنبه های بدون خودرو، ایجاد پارکینگ خودرو در سطح شهر و … داده بودند که هنوز اجرایی نشده است.
عضو موسسه زیست‌محیطی محافظان طبیعت اراک گفت: به واسطه ی اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو استارت ایجاد ۷۰۰ کیلومتر خط ویژه دوچرخه در شهرهای مختلف کشور زده شده است. وی ادامه داد:از این طریق می توان ضمن توسعه فرهنگ دوچرخه سواری از آلودگی شهرها نیز جلو گیری کرد.
بختیاری با بیان اینکه اراک به دلیل مسطح بودن یکی از ایده آل ترین شهرها برای دوچرخه سواری است بیان کرد: دسترسی آسان به مرکز شهر و کمبود پارکینگ خودرو از دیگر شرایط خوب برای استفاده از دوچرخه است.
مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با بیان اینکه مسئولین استان و شهر اراک بیشتر خودرو محور هستند تا دوچرخه محور افزود: مسئولین با اقداماتی که انجام می دهند بیشتر مردم را تشویق به استفاده از خودرو می کنند.
وی به احداث تقاطع های غیر همسطح در کلانشهر اراک اشاره کرد و گفت: هزینه های زیادی صرف احداث این تقاطع ها شده است که بسیاری از این تقاطع ها لازم نبوده و با هزینه این پروژه ها می توانسیم برای تقویت زیر ساخت های دوچرخه سواری اقدام کنیم.
عضو موسسه زیست‌محیطی محافظان طبیعت اراک گفت: در واقع مسئولین با ایجاد این تقاطع ها مردم را بیشتر تشویق به استفاده از خودرو می کنند. بختیاری خاطرنشان کرد: از مسئولین و مردم انتظار داریم برای سلامتی خودشان هم که شده از وسایل شخصی کمتر استفاده کنند تا شاهد شهری سالم باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.