خانه » پیشنهاد سردبیر » «یوسف شاه‌حسینی» تعزیه‌خوان و پژوهشگر مطرح آئین های سنتی استان درگذشت/مرگ حافظ

«یوسف شاه‌حسینی» تعزیه‌خوان و پژوهشگر مطرح آئین های سنتی استان درگذشت/مرگ حافظ

یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۸

***

وقایع استان

علی امیدی
***
یوسف شاه‌حسینی از تعزیه‌خوانان پیشکسوت شهرستان «تفرش» و حافظ و احیاگر آئین های سنتی استان شامگاه ۶ بهمن ماه در اثر تصادف در جاده از دنیا رفت.
داود فتحعلی‌بیگی، رئیس کانون نمایش‌های سنتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ضمن تأیید خبر درگذشت این تعزیه‌خوان، بیان کرد: یوسف شاه‌حسینی جمعه شب بر اثر تصادف در جاده تفرش دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر این تعزیه‌خوان در تفرش روز گذشته برگزار شد و دو مراسم امروز و مراسم دیگری شب جمعه(۱۲ بهمن) برای او برگزار خواهد شد. وی همچنین ادامه داد: خادم الحسین یوسف شاه‌حسینی از پژوهشگران فرهنگی و یکی از یاران خوش‌سابقه جشنواره آیینی سنتی بود، او سال‌های زیادی در راستای هنر شبیه‌خوانی و هنرهای بومی تلاش کرد.
فتحعلی‌بیگی درباره سال‌های فعالیت او در هنر تعزیه اظهار کرد: شاه‌حسینی از دوران نوجوانی به هنر تعزیه پرداخت و بیشتر مخالف‌خوان بود. او در اغلب حسینیه‌ها و تکایای تفرش و اطراف این شهرستان برنامه‌های تعزیه‌خوانی داشت.
در همین محرم اخیر هم هر روز صبح در یکی از تکایا تفرش تعزیه اجرا می‌کرد و من افتخار حضور در اجرای او را داشتم. وی در پایان گفت: بسیاری از تعزیه‌هایی که مرحوم شاه‌حسینی برای جشنواره‌ها به همراه می‌آورد، بسیار قابل توجه و جدید بود و گروه خوبی هم به همراه داشت. او بسیار مردم‌دار و با روابط عمومی بالا بود و فوت او ما را بسیار متاثر کرد.
یوسف شاه حسینی: تعزیه جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد
مرحــوم یـوسف شاه حسینی علاوه بر پــژوهشـگــری از تعزیه‌خوانان حرفه‌ای شهرستان تفرش بود. وی معتقــد بـود تعزیه‌خوانی هم به لحـاظ ارزشــی و اعتقادی و هم به لحاظ نمایشی جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد. یوسف شاه حسینی در خصوص عشق درونی‌ و تجربه‌هایی که از ۳۰ سال تعزیه‌خوانی کسب کرده گفته بود: «من متولد ۱۳۴۸ هستم و در خانواده‌ای که همه موافق‌خوان در مجالس تعزیه هستند بزرگ شده‌ام. شبیه‌خوانی را از کودکی با بچه‌خوانی آغاز کردم و با رسیدن به سن بلوغ و تغییر صدا اشقیاخوانی را برعهده گرفتم و بر همین اساس علاقه زیادی به تعزیه‌خوانی دارم.» وی چندی پیش درباره تعــزیه خـوانــی در زادگاهش عنوان کرد: «در شهر تفرش ۱۶ تکیه فعال وجود دارد که در تمامی آنها تعزیه خوانده می‌شود که بسیار هم مورد استقبال عزاداران حسینی قرار می‌گیرد. ما هرساله میزبان عزاداران زیادی از دیگر شهرها هستیم که با حضــور در تکیه‌ها به تماشای شبیه‌خــوانــــی می‌نشینند و بر همین اساس تعزیه‌خوانی برایمان هم به لحاظ ارزشی و اعتقادی و هم به لحاظ نمایشی جایگاه ویژه‌ای دارد.»
این هنرمند تعزیه‌خوان در اشاره به هنر تعزیه‌خوانی که در شهرهای مختلف هرساله برگزار می‌شود، تصریح کرده بود: «امروزه با شیوه‌های جدیدی در تعزیه روبه‌رو هستیم که به عنوان نوآوری به این هنر اصیل وارد شده است. با اینکه موسیقی تعزیه سبک خاصی دارد اما این روزها شاهد آهنگ‌هایی در اثنای اجراهای تعزیه هستیم که تاسف برانگیز است. از سویی دیگر اشعاری در مجالس تعزیه و مداحی‌ها خوانده می‌شود که اصلا در شأن این محفل نیست.» وی معتقد بود: «معتقدم تعزیه‌خوانان باید با اجرای تعزیه به شکل سنتی به باقی ماندن این هنر کمک کنند. اگر با این شرایط پیش رویم تا بیست سال آینده چیزی از تعزیه باقی نمی‌ماند و فرزندان ما نمی‌فهمند که چه تعزیه‌ای داشته‌ایم.» شاه حسینی تاکید می کرد: «ما باید از رفتن به سراغ چیزهایی که صرفا جوان پسند است دوری کنیم و به این فکر نکنیم که باید اجرای تعزیه مطابق سلیقه بانی یا تهیه‌کننده تعزیه باشد. به نام نوآوری نباید اجازه دهیم که برخی اشعار به تعزیه وارد شود.» همچنین مرحوم در ثبت آئین باران خواهی تفرش تلاش های بسیاری نمود.

۱ دیدگاه

  1. روحت شاد عموجون😭🖤

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.