خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «مصطفی چقایی» مدیرعامل جامعه معلولین جسمی و حرکتی استان مرکزی/معلول، محروم و محدود

گفتگو با «مصطفی چقایی» مدیرعامل جامعه معلولین جسمی و حرکتی استان مرکزی/معلول، محروم و محدود

یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶  شماره ۷۳۵

سمیه انصاری فر: دوازدهم آذرماه روز جهانی معلولان است. به رسم تقویم که به بهانه مناسبت ها سراغ قشر خاصی می رویم این روزها نیز صحبت از معلولین و مشکلاتشان بسیار است و خود معلولین معتقدند تنها در این روز است که سراغی از آن ها گرفته می شود چند مصاحبه و بازگویی مشکلات ولی اغلب چیزی تغییر نمی کند از مشکلات معیشتی تا مناسب سازی شهر و حتی حمل و نقل درون شهری… و حرف های آن ها بایگانی می شود تا مصاحبه ها و گفتگوهای بعدی در آذر ماه سال آینده. معلولین بخشی از جامعه شهروندی هستند که باید حقوق اولیه زندگی برای آن ها تامین شود مسئله ای که در تمام دنیا به آن توجه ویژه ای است و در این خصوص قوانین و تمهیداتی نیز در نظر گرفته شده است. به اعتراف مسئولین و گواه معلولین با وجود قانون حمایت از حقوق معلولان در کشور ولی همچنان این قانون در روی کاغذ مانده و با توجه به نواقص موجود و نبود منابع مالی ضمانت اجرایی ندارد و معلولان همچنان در ردیف آخر خدمات اجتماعی قرار دارند. سال ۸۳ بود که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و آیین نامه های اجرایی آن تصویب شد؛ ولی به نظر می رسد بعد از مواردی که در این قانون بعنوان نقص دیده شد تلاش برای اصلاح آن آغاز و لوایحی نیز به مجلس ارائه شد تا شاید با تصویب آن ها امیدی به بهبود شرایط در خصوص معلولان باشد. استان مرکزی و انجمن های مربوطه به ویژه جامعه معلولان استان مرکزی در این خصوص نیز فعال و پیگیر بوده اند. به مناسبت این روز به گفتگو با مصطفی چقایی مدیرعامل جامعه معلولین جسمی و حرکتی استان مرکزی نشستیم تا در خصوص روند اصلاح این قانون و همچنین مشکلات کنونی معلولان شهرمان بیشتر بدانیم.
چقایی در خصوص قانون حمایت از حقوق معلولان می گوید: از آنجایی کـه بعد از تصویب ایــن قانون نقص های بسیاری داشت از حدود هفت سال پیش بحث پیگیری های اصلاح آن به ویژه قوانین مربوط به بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی معلولان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه اصلی ترین و کلیدی ترین مشکل معلولان اصلاح قوانین بیمه و نحوه بازنشستگی پیش از موعد آن ها است، افزود: در کشور ما به طور معمول هر فردی بعد از ۳۰ سال کار و پرداخت سنوات بازنشسته شده و مستمری به او تعلق می گیرد؛ از آنجایی که معلولین کارآیی تقریبا ۵۰ درصدی نسبت به غیر معلولان دارند و با توجه به محدودیت جسمی توان ۳۰ سال کار را ندارند و همین فشار کاری ممکن است معلولیت ثانویه نیز برایشان به وجود آورد بنابراین در سال ۸۵ قانون بازنشستگی معلولین و جانبازان تصویب شد.
چقایی با تاکید بر اینکه این قانون نیز دارای نواقصی بود و به درستی مشکلات معلولان در آن دیده نشده ادامه داد: طبق این قانون کلیه جانبازان و معلولان می توانند با ۲۰ سال سابقه کار و حداکثر ۱۰ سال سنوات ارفاقی که شورای امور اداری و استخدامی کشور بر اساس شرایط افراد تشخیص می‌دهد بازنشسته شوند.
وی گفت: اشکال این قانون این بود که برای آقایان شرط سنی ۵۰ سال و برای خانم ها شرط سنی ۴۵ سال گذاشته شده بود که بعد از پیگیری های بعمل آمده شرط سنی خانم ها برداشته شد؛ ولی همچنان شرط سنی برای آقایان وجود دارد البته این قانون فقط برای معلولانی است که در دوایر دولتی کار می کنند.
مدیرعامل جامعه معلولین جسمی و حرکتی استان مرکزی افزود: چالش اصلی این قانون برای معلولانی است که در حوزه خصوصی کار می کنند زیرا ده سال مابه تفاوت آن ها را نه دولت و نه مجموعه خصوصی که برای آن کار می کنند بر عهده نمی گیرد.
چقایی با اشاره به اینکه این مسئله نیازمند تمهیدی جدی در قانون است، اضافه کرد: بسیاری از معلولان سنشان بالا رفته و با وجود اینکه سنوات قانونی خود را کار کرده اند ولی چون در دوایر غیر دولتی کار کرده اند هیچ مرجع قانونی برای حمایت از آن ها نیست و به فراموشی سپرده شده اند.
وی ادامه داد: هم اکنون مبلغ مستمری معلولان تغییر کرده؛ ولی با این وجود همچنان معلولان نیازمندی هایی دارند که دنباله دار است و به اعتقاد کارشناسان این حوزه در زمینه اقتصادی بهترین راهکار حمایت از معلولان تصحیح قانون بازنشستگی و مستمری آن ها است تا یکبار برای همیشه این مشکل حل شود و معلولان از این سردرگمی نجات پیدا کنند.
چقایی با اشاره به فرا رسیدن دوازده آذر روز جهانی معلولان گفت: معمولا در روزهای مناسبتی که در تقویم وجود دارد سعی می شود مسائل و مشکلات آن قشر مورد بررسی قرار بگیرد و ما امیدواریم در این روز نیز نیم نگاهی به جامعه معلولان شود و برای رفع برخی مشکلات تلاش هایی شود و به نظر می رسد هم اکنون تصویب لایحه اصلاحی قانون بازنشستگی مهم ترین کاری باشد که می توان برای معلولین کرد.
وی تصریح کرد: البته اغلب توجیه این است که این لایحه بار مالی دارد؛ ولی انتظار این است که در بودجه سال ۹۷ این موضوع دیده شود بهرحال این حق معلولین است که به عنوان شهروند زندگی مطلوبی داشته باشند زیرا در معلولیت خود هیچ نقشی نداشته اند هم اکنون متولی امور معلولین سازمان بهزیستی است که باید از طریق دولت و مجلس تقویت شده تا این قشر حمایت شود.
مدیرعامل جامعه معلولین جسمی و حرکتی استان مرکزی ادامه داد: مشکلات معلولان بسیار است از مبلمان شهری تا حمل و نقل عمومی ولی جای تاسف است که بگوییم اراک بعنوان یک کلانشهر در هر دو مورد بسیار ضعیف و فقیر است. هم اکنون یک دستگاه ون مناسب برای حمل و نقل معلولین و ویلچری ها نداریم در حالیکه نمونه های از آن ها در شهرهای دیگر چون تهران وجود دارد.
چقایی اظهار کرد: البته استنباط من برای این کم کاری ها در قبال معلولین این است که مسئولین چون این شرایط را درک نمی کنند و نگرانی های چون بالا رفتن از پله ها عبور از خیابان یا … ندارند برایـشان چالش هایی از این دست در اولویت قرار ندارد.
وی اضافه کرد: این یک واقعیت است که در کشور ما به ویژه در شهر اراک معلولین دارای محرومیت اجتماعی هستند و صدایشان به گوش کسی نمی رسد بنابراین در وضع قوانین و برنامه ها خیلی در دوردست قرار گرفته اند و اگر قانونی هم باشد به دلیل کمبود منابع مالی به فراموشی سپرده می شود.
چقایی در مورد کارگاه اشتغال معلولین که در روستای چقا برای آموزش و اشتغال معلولین احداث شده گفت: خوشبختانه فاز اول این کارگاه در حال فعالیت است و در زمینه عروسک سازی موفق بوده و هم اکنون فاز دو آن در زمینه خیاطی با تهیه چرخ های خیاطی نیز آغاز به کار کرده است.
وی ادامه داد: هم اکنون نزدیک به هشتاد نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه اشتغالزایی داشتیم، البته در خصوص توسعه این کارگاه تنها بهزیستی کنار ما بوده است؛ ولی قطعا به حمایت سایر مسئولین، سازمان ها و همچنین خیرین این حوزه نیاز داریم زیرا معتقدیم اشتغال مهم ترین دغدغه معلولین درحال حاضر است.
چقایی در خصوص شهرک معلولین گفت: طرحی با عنوان شهرک معلولین برای ایجاد امکانات و رفاه برای این قشر در نظر گرفته شده بود که به علت اینکه چند انجمن مختلف متولی آن بودند دستخـوش اعمال سلیقه ها شد و اجرایی نشد.
وی ادامه داد: جامعه معلولین استان این طرح را دنبال کرده و به طور مجزا قرار است با همکاری دفتر فنی استانداری و اداره راه و شهرسازی استان در زمین به مساحت دو هکتار در نزدیک کارگاه اشتغال این طرح را برای معلولان جسمی و حرکتی اجرایی کند.
چقایی افزود: ایجاد این شهرک در حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی معلولان با ایجاد خانه های مناسب سازی شده و مجتمع های توانبخشی، خدماتی و بهداشتی و تفریحی در نظر گرفته شده است.
وی توضیح می دهد: متاسفانه آنقدر کمبودها در خصوص معلولین در شهر ما زیاد است و در هیــچ برنامه ریزی و اقدامات توسعه شهری نیازهای آن ها دیده نشده که ما حتی نتوانستیم یک سالن همایش مناسب سازی شده برای گرامیداشت روز معلولین پیدا کنیم.
چقایی ادامه داد: با توجه به اینکه معلولین شهر ما جز شهروندان محسوب می شوند و در این فضا نفس می کشند و حق حیات دارند و طبق قوانین شهری حق و حقوقی دارند نسبت به سرانه جمعیتشان سهمی برای وسایل نقلیه مناسب سازی شده و اماکن عبور و مرور باید برایشان قائل شد.
وی گفت: در زمینه بهداشت و درمان نیز با توجه به تصمیمات جدید در بیمه سلامت مشکلاتی برای معلولین ایجاد شده است و در خواست این است که صندوق ویژه طلایی برای معلولین تاسیس شود تا حداقل مشکل درمان نداشته باشند زیرا حمایت درمانی کنونی با توجه به هزینه های زندگی آن ها جوابگو نیست.
چقایی تصریح کرد: از نمایندگان مجلس نیز می خواهیم در مجلس از حقوق معلولان دفاع کنند و در راستای اصلاح قوانین حمایت از معلولان و ضمانت اجرایی آن تلاش کنند. همچنین امیدواریم در شورای شهر نیز با توجه به قول های مساعد شاهد اتفاق های خوب در زمینه امکانات شهری برای این معلولان باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.